Automatyzacja pokoju hotelowego
Nowoczesne standardy wykonania pokoju hotelowego zakładają wprowadzenie automatyki działania pokoju hotelowego nazywanej GRMS (Guest Room Management System), której głównym zadaniem jest automatyzacja procesu obsługi gości hotelowych i zapewnienie najwyższych standardów komfortu w pokoju.
Projektantem i wykonawcą tego zadania w MGallery The Bridge Wrocław była Sopocka firma Ekoncept przy wykorzystaniu produktów marki INTEREL (www.interel.com), której jest dystrybutorem.
System GRMS, czasami zwany również HMS ( Hotel Management System), zapewnia automatyzację działania oświetlenia oraz klimatyzacji w pokoju hotelowym, w oparciu o sterownik pokoju oraz system paneli naściennych, za pomocą których gość może modyfikować nastawy. Dzięki temu automatyka realizuje jednocześnie dwa cele – zapewnia gościom komfortowe warunki pobytu, a dla hotelu jest źródłem oszczędności. Unikalną cechą systemu jest możliwość pełnej automatyzacji algorytmu obsługi gościa na każdym etapie jego pobytu w pokoju. Przede wszystkim pokój jest dostosowany do obsługi tzw. klucza mobilnego, w którym gość może otrzymać klucz do pokoju wewnątrz aplikacji hotelowej na własny telefon. Po wejściu do pokoju gość zostanie przywitany oświetleniem tzw. sceny powitalnej, a system klimatyzacji dostosuje temperaturę do przyjętych założeń (widełki temperatury). W przypadku opuszczenia pokoju system GRMS rozpozna brak obecności, a w konsekwencji wyłączy oświetlenie oraz odpowiednio zmodyfikuje nastawy klimatyzacji.
– Największym wyzwaniem naszego projektu było właściwe zaprojektowanie i dostosowanie systemu do zasad pracy nowoczesnego zautomatyzowanego hotelu ze szczególnym uwzględnieniem unikatowego rodzaju oświetlenia zastosowanego w pokoju hotelowym – mówi Grzegorz Krzyżanowski z Ekoncept. – Wdrożony system GRMS nie tylko rozpoznaje wejście i opuszczenie pokoju przez gości, ale również wszelkie inne warianty korzystania z pokoju, np. wejście kolejnej osoby do pokoju w nocy (podświetlenie wyłącznie korytarza na 20%), wezwanie służby HK (brak modyfikacji nastaw gościa), scena nocna (kompletny brak podświetlenia paneli), mater switch oraz wiele innych. Szczegółowy algorytm działania pokoju był bardzo rozbudowany i wymagał wiele pracy. Spełniliśmy nawet szczególne założenia sieci ACCOR dotyczące sceny, tzw. Turn Down, w której pokój jest dostosowany do późnego powrotu gościa do pokoju (nastrojowe oświetlenie).
Co ważne, instalacja spełnia również pozostałe wysokie wymagania zdefiniowane przez sieć ACCOR w wytycznych projektowych dla marek Luxury (ACCOR – Guest Room Management System Technical Document) oraz współpracuje z innymi systemami zrealizowanymi przez firmę Ekoncept na obiekcie. W szczególności systemami kontroli dostępu (zamki hotelowe, przejścia) oraz BMS (globalne monitorowanie wytycznych komfortu ciepła w pokojach).
Wspomniana realizacja wpisuje się w modny ostatnio trend przenoszenia obsługi gościa hotelu do urządzeń mobilnych. W aplikacji hotelu na własnym telefonie może dokonać rezerwacji, meldunku, otrzymać klucz, fakturę za pobyt oraz skorzystać z usług dodatkowych.
Firma Ekoncept zrealizowała w podobnej technologii również inne obiekty, np. hotel Grano w Gdańsku. Za pomocą aplikacji na telefon komórkowy pobranej ze sklepu Play lub IOS (w wyszukiwarce aplikacji należy wpisać Grano Hotels) gość może skorzystać z usług hotelu z całkowitym pominięciem klasycznej recepcji. Takie podejście jest bardzo istotne dla budowania własnej bazy gości obiektu, a także ich lojalizacji, co jest kluczowe dla powodzenia hotelu.
Realizowane przez Ekoncept rozwiązania spełniają wymogi również innych znanych marek hoteli sieciowych, a w przypadku niektórych są na liście certyfikowanych dostawców (np. Marriott).