NAJWAŻNIEJSZE ŹRÓDŁO FINANSOWANIA
,,Obecnie w Polsce działa około 3 mln przedsiębiorstw, z których większość swój rozwój wiąże właśnie z leasingiem.”. Rozmowa z Piotrem Klimczakiem Dyrektorem Rynku Maszyn i Urządzeń w PKO Leasing.
Danuta Burzyńska: Branża leasingowa wspiera rozwój polskich przedsiębiorców już 30 lat. Jak ewoluował rynek leasingu w Polsce przez te trzy dekady?
Piotr Klimczak: Początki branży nie należały do najłatwiejszych. Polscy przedsiębiorcy z rezerwą podchodzili do nowej formy finansowania inwestycji. Z biegiem lat branża leasingowa stała się motorem rozwoju polskiej przedsiębiorczości. Jak podaje Związek Polskiego Leasingu (ZPL), przez pierwsze pięć lat funkcjonowania leasingu w Polsce rynek MŚP wzrósł pięciokrotnie, zaczynając od 494,2 tys. przedsiębiorstw (na podstawie zarejestrowanych numerów REGON). Obecnie w Polsce działa około 3 mln przedsiębiorstw, z których większość swój rozwój wiąże właśnie z leasingiem.
W tym roku polska branża leasingu świętuje 30. urodziny. Przez ostatnich kilka lat obserwujemy jej bardzo dynamiczny rozwój, spowolniony w ostatnim roku przez trudną sytuację gospodarczą i mniejszą liczbę inwestycji z powodu pandemii COVID-19.
D.B.: Co jest największym osiągnięciem liderów rynku leasingowego?
P.K.: W mojej opinii największym sukcesem branży leasingowej jest fakt, że obecnie leasing stał się najważniejszym źródłem finansowania dla polskich firm, obok kredytu i dotacji. 63 proc. przedsiębiorstw inwestycje związane z rozwojem, realizuje właśnie za pomocą leasingu. Branża leasingowa chce wspierać rozwój polskiej przedsiębiorczości, jest otwarta na dostarczanie klientom nowych rozwiązań, jak choćby różnorodne formy wsparcia z wykorzystaniem funduszy unijnych, automatyzacja procesów finansowania, minimum formalności przy zawieraniu umów leasingowych. Klienci doceniają atrakcyjność naszej oferty i zaproponowane przez nas procesy, chętnie wybierając leasing jako główną formę realizacji biznesowych planów rozwoju swoich firm.
D.B.: Co leasing zaoferował branży budowlanej i jaka w tej ogólnopolskiej ofercie jest pozycja i propozycja PKO Leasing?
P.K.: Leasing jest atrakcyjną formą finansowania inwestycji w sprzęt budowlany. W PKO Leasing upraszczamy procedury finansowania, współpracujemy z szeroką siecią dostawców, dzięki czemu możemy zaproponować naszym klientom ofertę „szytą na miarę”, oferujemy programy wsparcia z wykorzystaniem funduszy unijnych, finansujemy maszyny nowe i używane, słowem zapewniamy kompleksowe wsparcie i atrakcyjną formę finansowania inwestycji.
D.B.: Jak atrakcyjny jest dzisiaj leasing sprzętu budowlanego?
P.K.: Dane ZPL wskazują, że sektor maszyn i urządzeń radzi sobie dobrze. Po pięciu miesiącach 2021 r. firmy leasingowe udzieliły finansowania w tym segmencie na łączną kwotę 9,5 mld zł przy ponad 26 proc. dynamice rok do roku. W obszarze finansowania sprzętu budowlanego w roku 2020 zanotowano spadki na poziomie 9,1 proc. Nie mamy informacji, jak wygląda kondycja tego obszaru w 2021 r., niemniej na przy-kładzie finansowania tego segmentu przez PKO Leasing możemy prognozować ożywienie rynku. Wartość finansowania w segmencie budowlanym po pierwszym półroczu 2021 roku wzrosła bowiem dwukrotnie w stosunku do pierwszego półrocza poprzedniego roku.
D.B.: Jaka forma leasingu jest najbardziej popularna, jaką wybierają firmy z branży budowlanej?
P.K.: Wśród klientów z branży budowlanej najbardziej popularną formą finansowania inwestycji jest leasing operacyjny oraz pożyczka leasingowa. W przypadku leasingu operacyjnego umowa między leasingodawcą a leasingobiorcą musi trwać minimum 2 lata. Klient otrzymuje w użytkowanie przedmiot na określony w umowie czas. Jest wówczas zobowiązany opłacać firmie leasingowej comiesięczne raty, często dokonując również opłaty wstępnej. Podczas trwania umowy użytkowany przedmiot pozostaje własnością firmy leasingowej. Po jej zakończeniu klient może dokonać wykupu przedmiotu za niewielką dopłatą na określonych w umowie warunkach. W przypadku pożyczki firma leasingowa zapewnia finansowanie do 100 proc. wartości przedmiotu, którego właścicielem od początku jest klient. Możliwe jest finansowanie zarówno nowych, jak i używanych urządzeń.
D.B.: W jaki jeszcze inny sposób PKO Leasing może wesprzeć działalność, konkurencyjność, rozwój i innowacyjność firm budowlanych?
P.K.: Wspieramy firmy w ich kolejnych inwestycjach, oferując dla tego sektora finansowanie za pomocą funduszy i dotacji unijnych. Obecnie w PKO Leasing można korzystać z dwóch programów realizowanych z Europejskim Funduszem Inwestycyjnym – COSME i InnovFin. W ramach tych projektów klienci mogą otrzymać szybsze finansowanie na określone inwestycje. Dodatkowo program InnovFin jest atrakcyjną formą finansowania innowacyjnych przedsięwzięć o zwiększonym ryzyku. Do głównych zalet programu należy atrakcyjna struktura transakcji, z wkładem własnym już od 0 proc. czy możliwość wydłużenia okresu finansowania, co wpływa na zmniejszenie miesięcznej raty leasingu.
D.B.: Badaliście Państwo podejście MŚP do elektromobilności. Jak oceniacie rozwój rynku samochodów elektrycznych i w ogóle elektryfikacji transportu w Polsce, czy przedsiębiorcy przekonują się do „zielonych” pojazdów i będą podążać w tym kierunku? Czy polskie budowy będą obsługiwać elektryczne koparki, ładowarki, spycharki, dźwigi?
P.K.: Rozwój rynku samochodów elektrycznych jest nieunikniony, nie tylko ze względu na regulacje unijne zmierzające do poprawy środowiska, ale również coraz bardziej restrykcyjne normy emisji spalin czy oszczędności wynikające z eksploatacji samochodów niskoemisyjnych lub elektrycznych. Leasing jest obecnie najpopularniejszą formą finansowania aut z napędem elektrycznym. Z Badania rynku aut elektrycznych (MŚP), które przeprowadziliśmy wspólnie z PKO Bankiem Polskim wynika, że wciąż jedynie 2 proc. małych i 3 proc. średnich przedsiębiorstw dysponuje we flocie autami elektrycznymi, ale już w niedalekiej przyszłości 20 proc. firm rozważa korzystanie z samochodów w pełni elektrycznych. Wprawdzie „zielone” pojazdy zdominowały głównie sektor samochodowy, ale elektryczność wkracza również w świat maszyn budowlanych. Na razie kilku globalnych producentów wprowadziło do swojej oferty maszyny z zeroemisyjnym źródłem napędu. Czy takie rozwiązania znajdą zastosowanie również w sprzęcie wielkogabarytowym? Czas pokaże.
D.B.: Jak pandemia wpłynęła na wyniki leasingu?
P.K.: Pandemia osłabiła wyniki leasingu. Rok 2020 był dla branży leasingowej trudny, ale nie dramatyczny. Spadek sprzedaży sięgnął 10 proc. rok do roku, wysokość finansowania przez branżę leasingową wyniosła 70,1 mld zł. W 2021 roku z dużo większym optymizmem patrzymy na rynek. Według prognoz ZPL w tym roku branża leasingowa wróci do poziomu finansowania sprzed pandemii. Po pięciu miesiącach 2021 r. rynek leasingu osiągnął dynamikę wzrostu na poziomie prawie 56 proc. rok do roku. Mamy nadzieję, że zła passa już za nami.
D.B.: Jakie wyzwania stoją przed PKO Leasing w najbliższym czasie, czy pojawią się nowe rozwiązania finansowania segmentu Maszyn i Urządzeń: produkty, usługi, innowacje?
P.K.: Rok 2020 był dla naszej branży czasem wyzwań i okresem nie-małej transformacji w obszarze cyfryzacji sektora leasingowego. W PKO Leasing postawiliśmy sobie za cel pogłębienie relacji z klientami poprzez oferowanie spersonalizowanych ofert oraz digitalizację kanałów sprzedaży. Pandemia przyczyniła się do przerwania łańcucha dostaw, czego skutkiem jest trudniejszy dostęp do zakupu urządzeń, a to otwiera szanse na rozwój obszaru wynajmu. W zakresie finansowania maszyn oraz urządzeń dążymy do optymalizacji i automatyzacji procesów oraz ciągłego dostosowania oferty do potrzeb klienta.
Fot. arch. PKO Leasing