SIKA PODBIJA RYNEK DETALICZNY
Sika jest uznawana za firmę od zadań specjalnych. Skąd to przekonanie, że poradzi sobie ze wszystkim? Jakie kolejne wyzwania stawia na swojej drodze rozwoju w roku jubileuszowym? O tym Natalia Chylińska rozmawia z ZORANEM ILJADICĄ, Prezesem Zarządu Sika Poland.
Natalia Chylińska: Przez 20 lat odpowiadał Pan za chorwacki rynek budowlany, a od 1,5 roku zarządza Sika Poland. Co Pan sądzi o potencjale polskiego rynku i jak wygląda on na tle innych rynków UE?
Zoran Iljadica: Polski rynek jest jednym z największych w Europie, jest całkiem dynamiczny, rozwija się bardzo szybko, a pod względem dostępnych technologii i rozwiązań jest bardzo podobny do niemieckiego lub francuskiego rynku chemii budowlanej. Rozpoznawalność Siki poza granicami Polski wpływa na pozytywny odbiór naszej marki tak- że tutaj. Najmocniej akcentujemy swoją obecność w realizacjach projektów infrastrukturalnych, w sektorze energetycznym i budowy różnych obiektów przemysłowych, po- dobnie jak w większości krajów na całym świecie. Wartości,
którymi kierujemy się w ramach dużych inwestycji, stosujemy również podczas realizacji różnych mniejszych projektów, biorąc odpowiedzialność za największe oraz najbardziej wymagające obiekty. Z tego punktu widzenia polski rynek jest dość podobny do innych, przynajmniej w całej UE.
N.Ch.: Sika świętuje 30-lecie obecności w Polsce. Jak to wszystko się zaczęło na polskim rynku?
Z.I.: Zaczynaliśmy od remontów kominów i chłodni kominowych. To było na początku lat 90. Później pojawiły się oczyszczalnie ścieków, np. najwcześniej modernizowana oczyszczalnia miejska dla Poznania w Koziegłowach. Po wejściu Polski do UE mocno zaangażowaliśmy się w budowę infrastruktury drogowej. Dziś Sika jest obecna prawie na wszystkich inwestycjach mostowych oraz drogowych. Wtedy jednak rzadko kto stawiał na technologię i zauważał, że jakość materiału ma aż taki wpływ na finalną wartość inwestycji. Dlatego wyższa wydajność produktu oraz trwałość rozwiązania, którą chcieliśmy zaimplementować, stanowiła wówczas spore wyzwanie.
N.Ch.: Co udało się osiągnąć przez te 30 lat?
Z.I.: Cechą wyróżniającą firmę Sika jest to, że mamy bardzo zróżnicowaną ofertę dla branży budowlanej. Nasz sukces to połączenie wypracowanych przez lata wysokiej jakości produktów, świetnego zespołu ekspertów wyspecjalizowanych w poszczególnych segmentach rynku, ściśle ze sobą współpracujących, oraz naszej kultury korporacyjnej opartej na uczciwości, wysokich standardach etycznych i zrównoważonym rozwoju. Dobrym przykładem jest jeden z naszych najbardziej wymagających projektów, nowa fabryka Volkswagena w Poznaniu. To projekt z 2015 r. obejmujący udział Siki w zakresie pokryć dachowych (400 tys. m2), impregnacji posadzek betonowych (110 tys. m2), podlewek cementowych (60 ton materiału), posadzek żywicznych (położonych na powierzchni 90 tys. m2), zabezpieczenia konstrukcji stalowych przed korozją (ok. 18 tys. ton stali), domieszek do betonu (ok. 70 tys. m3), różnych materiałów uszczelniających oraz łączących itp. Jesteśmy naj- większym w Polsce dostawcą domieszek do betonu. Co czwarta betoniarka pracująca na polskim rynku jest wspomagana domieszkami Siki. Ponadto większość płyt lotniskowych zbudowano z wykorzystaniem naszych domieszek, można je spotkać w najbardziej skomplikowanych projektach, takich jak budowa kanału na Mierzei Wiślanej czy tunelu w Świnoujściu. Ale Sika jest też bardzo dobrze znana poza branżą budowlaną. Oferowane przez nas produkty znajdują zastosowanie w produkcji samochodów osobowych, autobusów, pojazdów szynowych, branży jachtowej czy AGD. Mamy bardzo duży udział w rynku w zakresie wklejania szyb – zarówno w pojazdach szynowych, jak i samo- chodowych. System Sika jest również zalecany przez towarzystwa ubezpieczeniowe. Naszą ideą jest skuteczne łączenie struktur oraz zastąpienie przegubów mechanicznych mocnymi, elastycznymi klejami, co ułatwi konstruowanie różnych nowoczesnych i wymagających kształtów, np. w budownictwie, a także w motoryzacji czy wspomnianym przemyśle jachtowym. W pierwszej połowie 2021 r. Sika odnotowała rekordowe wyniki na poziomie światowym, a także w Pol- sce, pomimo pandemii COVID-19 nadal wywierającej silny wpływ na branżę we wszystkich naszych seg- mentach rynku.
N.Ch.: Działalność firmy opiera się na siedmiu segmentach. Jednym z nich jest hydroizolacja. Tutaj można liczyć na kompleksowe wsparcie?
Z.I.: Sika rozwija produkty uszczelniające od ponad 100 lat, czyli od momentu założenia w 1910 roku. Stosujemy różne technologie w ramach jednego projektu oraz rozwiązania, które znajdują zastosowanie np. w dachowych systemach hydroizolacyjnych. Sika jest wyjątkową firmą na rynku oferującą szeroką gamę kompletnych rozwiązań służących uszczelnianiu budynków. W naszej ofercie znajdują się jedno- warstwowe membrany PVC i FPO, zaprawy hydroizolacyjne na bazie cementu, płynne membrany na bazie PU oraz akrylu, różne wyroby bitumiczne, a także szeroka gama taśm uszczelniających, taśm i profili pęczniejących do specyficznych połączeń konstrukcyjnych. Nasze rozwiązania są stosowane do uszczelniania oraz hydroizolacji wszystkich konstrukcji podziemnych, tuneli, konstrukcji inżynierskich czy hydrotechnicznych, a także basenów, zbiorników na wodę przeznaczoną do spożycia oraz obiektów oczyszczalni ścieków. I wreszcie istnieje wiele rozwiązań hydroizolacyjnych do stosowania w budynkach komercyjnych i mieszkalnych, piwnicach, pomieszczeniach mokrych, na balkonach itp.
N.Ch.: Gdy inni się poddają, trzeba dzwonić do Siki? Jesteście uznawani za firmę do zadań specjalnych?
Z.I.: W naszych centrach badań i rozwoju na całym świecie pracuje ponad tysiąc specjalistów, którzy rozwijają codziennie nowe, innowacyjne rozwiązania. Nie boimy się wyzwań, a co więcej, podejmujemy je oraz finalizujemy z sukcesem. Dzięki naszemu szerokiemu spektrum działalności możemy proponować kolejne rozwiązania, gdy pierwotne założenia się nie sprawdzają. Przykładem może być wykonanie hydroizolacji w budowanych stacjach metra w Warszawie. Dostosowaliśmy rozwiązania do trudnych warunków panujących na miejscu. Wykorzystaliśmy m.in. zaawansowane powłoki hydroizolacyjne, mem- brany, uszczelnienia itp.
N.Ch.: To oczywiste, że z lepszą jakością wiąże się wyższa cena. Jednak ceny wciąż są jednym z głównych kryteriów wyboru materiałów. Czy zauważalna jest zmiana tego trendu?
Z.I.: Naszym celem jest wprowadzanie rozwiązań, które będą zaspo- kajały potrzeby klientów. Jesteśmy skoncentrowani na innowacjach korzystnych zarówno dla wykonawców, jak i użytkowników końcowych. Wielu partnerów Siki koncentruje się na wysokiej jakości. Sięgają oni po nasze rozwiązania, które są przydatne na etapie budowy czy zabezpieczania fundamentów, wylewania posadzek, a nawet wykończenia dachu. Jakość ma znaczenie, a wykonawcy coraz częściej ją doceniają. Zaletą Siki jest szeroki wachlarz możliwości, co pozwala nam sprostać wymaganiom naszych partnerów. Dotyczy to zwłaszcza inwestorów czy wykonawców, którzy coraz częściej uświadamiają sobie, że dużo taniej jest zrobić coś raz, ale dobrze, a później przejść do nowego projektu, zamiast wracać z powodu reklamacji i robić poprawki. Sika jest jednym z liderów w zakresie badań oraz rozwoju w branży, a bardzo często również liderem technologicznym. Dokładamy wszelkich starań, aby inspirować i motywować naszych pracowników. Uwalniamy ich potencjał oraz znajdujemy najbardziej odpowiedni sposób na wspiera- nie zmian, które będą kluczowym czynnikiem w przyszłości, zwłaszcza jeśli chodzi o zrównoważony rozwój i cyfryzację. Pracownicy Sika są naszym najcenniejszym zasobem, ale nie spoczywamy na laurach. Stale in- westujemy w ich dokształcanie oraz poprawę warunków pracy, a także wspieramy nasze młode talenty.
N.Ch.: Największym wyzwaniem współczesnych czasów jest ochrona klimatu. Jak Sika sobie z tym radzi?
Z.I.: Dostosowujemy produkcję do wymagań niskoemisyjnych. Wiele rozwiązań Sika ma odpowiednie certyfikaty, np. LEED czy BREEAM. Dążymy do automatyzacji procesów budowlanych, między innymi za pomocą BIM oraz różnych innowacyjnych narzędzi i oprogramowania, dokładamy też wszelkich starań w celu cyfryzacji procesów komunikacyjnych oraz obsługi klienta. Chcemy także zmienić technologię aplikowania z ręcznego na mechaniczno automatyczną. Sika oferuje pełen zakres jedno oraz wielowarstwowych pokryć dachowych obejmujących zarówno membrany w rolkach, jak i płynne. Popyt w tym segmencie napędzany jest potrzebą energooszczędnych rozwiązań przyjaznych środowisku, takich jak systemy zielonych dachów, dachy zimne czy solarne, które jednocześnie przyczyniają się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. Można tu wymienić pokrycia dachowe takie jak Sarnafil®, Sikaplan®, Sikalastic® i SikaBit®. Warto wspomnieć, że membrany dachowe po okresie użytkowania można poddać recyklingowi. Ponadto nasze domieszki do produkcji betonu w znacznym stopniu ograniczają ślad węglowy generowany przy produkcji i umiejscawianiu betonu. Sika opracowała domieszki, które poprawiają efektywność, a także obniżają emisję w produkcji cementu. Szeroka gama mocnych klejów oraz uszczelniaczy umożliwia naszym klientom z branży motoryzacyjnej czy transportowej produkcję samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów, tramwajów lub pociągów, które są bardzo solidne, ale lżejsze, bardziej wydajne, co zapewnia znacznie mniejsze zużycie paliwa i emisję CO₂ podczas eksploatacji.
N.Ch.: Sika osiągnęła już tak dużo, że rodzi się pytanie, co więcej może się wydarzyć. Jakie są plany rozwojowe firmy?
Z.I.: Chcemy wciąż inwestować w polski rynek. Pod koniec roku będziemy rozszerzać naszą linię produkcyjną w zakładzie w Warszawie w celu zwiększenia zdolności produkcyjnych i uzyskania wyższej wydajności. Do tego dochodzą nowe plany poszerzenia w stosownym czasie lokalnego asortymentu produkcyjnego. Globalnie jesteśmy bardzo aktywnym graczem – w pierwszej połowie tego roku dokonaliśmy aż 4 akwizycji. Naszą wiedzę oraz doświadczenie z dużych budów sukcesywnie przenosimy na rynek detaliczny. Najważniejszym zadaniem jest zrozumienie potrzeb klienta i dostosowanie się do dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości. Dlatego podążając za cyfryzacją kanału sprzedaży, uruchomiliśmy platformę zakupową dla naszych dystrybutorów oraz rozpoczęliśmy sprzedaż produktów na platformie Amazon. Sika ma przed sobą wspaniałą przyszłość jako lider branży w swoim segmencie i jako świetne miejsce pracy. Wiemy, że aby to osiągnąć, musimy stale inwestować w kapitał ludzki i umacniać nasze zespoły. = Jesteśmy otwarci na młodych, zdolnych ludzi, których pasjonują technologie budowlane oraz innowacje.
N.Ch.: Czy prowadzona szeroka kampania reklamowa ma trafić właśnie do klienta detalicznego?
Z.I.: Po raz pierwszy w historii prowadzimy szeroko zakrojoną kampanię telewizyjną i PR-ową. Jesteśmy przekonani, że dzięki wielokierunkowym działaniom marketingowym wzrośnie nie tylko rozpoznawalność naszej marki, ale i grono zadowolonych klientów. Kampania jest próbą dotarcia do szerszego grona wykonawców na rynku detalicznym. Koncentrujemy się w niej na trzech produktach. Jednym z nich jest Sikaflex 11 FC+. To nasz topowy produkt, który 2 lata temu obchodził 50. urodziny. Z roku na rok zyskuje popularność nie tylko w Polsce, ale także w Eu- ropie, Ameryce czy Azji. Kampania obejmuje też Sika Boom – to równie silny produkt z technologii poliuretanowej, oraz Sika Ceram – to z ko- lei szeroka gama produktów do klejenia płytek. Niebawem rozpoczniemy kolejną kampanię promującą nasze liczne rozwiązania hydroizolacyjne, skierowaną zarówno do profesjonalistów, jak i majsterkowiczów.