Hotele pełne autentycznych historii
Jednym z filarów naszej pracy projektowej w MIXD jest autentyczność. To wartość, która jest solidnym fundamentem – w oparciu o prawdziwe historie i inspiracje można tworzyć wyjątkowe koncepty hospitality. Takie miejsca będą przyciągać ludzi, a co więcej, zapadać im w pamięć, bo wywołują emocje, poruszają głębsze struny.
Ibis Styles Sarajewo to hotel, który dzięki otwartości inwestora zyskał wyjątkowy charakter oparty na autentycznej historii i emocjach. Nasz projekt to opowieść inspirowana zimowymi igrzyskami olimpijskimi w 1984 roku, historia o mieście, którego nie zdołała pokonać okrutna wojna oraz które zachwyca swoją wolą i radością życia. Gość hotelowy czuje, że znalazł się w miejscu, gdzie spotykają się kultury, religie, gdzie niezwykłe tradycyjne rzemiosło współistnieje z nowoczesnym życiem, gdzie można skosztować wyśmienitej kuchni, doskonałej kawy, a także uprawiać sporty zimowe. Niektórzy mówią, że to najbardziej pozytywny hotel sieci ibis Styles, choć przywołuje najbardziej tragiczną historię.
Bałtyk nie tylko w wakacje
Wymagania stawiane hotelom resortowym zmieniają się i rosną: szukamy miejsc, które pozwolą na harmonijny, głęboki odpoczynek ciała oraz umysłu w atrakcyjnym otoczeniu, blisko natury. Widać to m.in. w naszym projekcie pięciogwiazdkowego hotelu Royal Tulip Sand w Kołobrzegu. Jednym z naszych założeń było to, by spróbować zdefiniować na nowo to, czym jest hotel resortowy, jak powinien wyglądać taki hotel w polskim kurorcie nad Bałtykiem. Chcieliśmy uciec od zbędnego przepychu, od nadmiaru bodźców, które nie sprzyjają odpoczynkowi, od bezmyślnego sięgania po wzorce czy materiały niepoparte storytellingiem. Zależało nam na tym, by skala hotelu nie wpływała na doświadczenie gości hotelowych, by miał wyrazisty charakter, by nie powielał schematów, by był komfortowy i spełniał oczekiwania różnych grup: osób starszych, rodzin z dziećmi, ludzi szukających miejsca, gdzie wypoczynek można łączyć z pracą.
Postawiliśmy na nowoczesny komfort, m.in. rozdzielając w pokojach z antresolą funkcję sypialni i części dziennej – to bardzo praktyczne rozwiązanie dla podróżujących całą rodziną, gdy jedna osoba idzie już spać, a druga musi jeszcze pracować. Luksus w naszym wydaniu to naturalność, wręcz surowość, a jednocześnie elegancja resortu – klimat, za jaki kochamy wczasy nad polskim morzem od czasów II Rzeczpospolitej. Zastosowaliśmy jakościowe materiały: rattan, drewno, kamień, mosiądz i stonowane kolory. Zadbaliśmy o indywidualizację projektu: wiele elementów (np. większość oświetlenia) oraz detali zostało specjalnie zaprojektowanych na potrzeby tego pierwszego w Polsce hotelu marki Royal Tulip.
Ziołowy zakątek
Hotel Piemonte to przykład hotelu resortowego zlokalizowanego w górach. W jego koncepcji z jednej strony mamy nawiązania do historii Karpacza, który od początków funkcjonowania jako uzdrowisko zasłynął z ziołolecznictwa i wspaniałego górskiego powietrza, korzystnie wpływającego na wiele dolegliwości. Z drugiej zaś – resort nowoczesny w wielu aspektach: stworzenia spokojnego, harmonijnego, eliminującego nadmiar bodźców otoczenia do wypoczynku, celebrowania bliskości natury czy zaspokojenia potrzeb zwolenników aktywnego wypoczynku: trekkingu, kolarstwa górskiego.
Choć podstawowe założenia są bardzo podobne: jakość, naturalność, ucieczka od przeciętności, to jednak góry mają zupełnie inny klimat, styl niż wybrzeże. Ludzie przyjeżdżali tam od zawsze, by poczuć przestrzeń, dzikość górskiej przyrody. Uznaliśmy, że nasz hotel musi być miejscem spotkania współczesnego człowieka z naturą: pełnym naturalnych materiałów, aromatów ziół. To nie jest miejsce krzykliwe, to jest miejsce dla tych, których zachwyca widok szczytów gór w porannym słońcu i dolin skrytych we mgle, którzy cenią spokój oraz bliskość przyrody. To współczesna, komfortowa wersja górskiego schroniska.
Wciąż te same gwiazdy
Hotel, który zaprojektowaliśmy w dawnej fabryce papieru to miejsce, które zachęca, by odkrywać unikalny charakter jednego z najbardziej egzotycznych i malowniczych krajów Centralnej Azji. Zlokalizowany w stolicy kraju, odzwierciedla bogatą kulturę oraz liczącą wiele stuleci historię i dynamiczny rozwój.
Pracując nad tym projektem, koncentrowaliśmy się na tym, by wykreować doświadczenie obcowania z lokalną kulturą, a jednocześnie stworzyć współczesną, designerską i nasyconą technologią przestrzeń. Kontrast między tym, co lokalne oraz kosmopolityczne, a tym, co tradycyjne, wybiega w przyszłość. To nasz sposób na zbudowanie intrygującego wizualnego napięcia, a także zapewnienie gościom unikalnych doświadczeń.
Mieszanka lokalnego rzemiosła z produktami międzynarodowych marek ma niespotykany nigdzie indziej charakter. Wykorzystaliśmy w procesie projektowym metaforę kalejdoskopu – każdy dynamiczny ruch powoduje zmianę i daje nowy punkt widzenia na elementy zaczerpnięte z miejscowej architektury oraz sztuki. Posłużyliśmy się paletą kolorów, a także połączeniami materiałów wykorzystywanymi tam od wieków, ale zinterpretowaliśmy je w nowoczesny sposób.
W tym nowoczesnym, miejskim, luksusowym hotelu celowo zwróciliśmy uwagę na charakterystyczne elementy krajobrazu: szeroki horyzont i dominujący nad płaskim terenem nieboskłon. Ludzie od wieków obserwowali tu gwiazdy, by znajdować właściwe szlaki na stepach czy pustyniach, tworzyli naukowe traktaty na temat astronomii. My symbolicznymi „gwiazdami” udekorowaliśmy sufity, bo choć ludzie latają dziś w kosmos, to wielu z nas nigdy nie widziało tak pięknego nocnego nieba.
Zdjęcie w nagłówku: Ibis Styles Sarajewo, proj. MIXD