NAJCIEKAWSZE REALIZACJE 2022
Wraz z końcem roku rozpoczynamy przegląd realizacji 2022. Przedstawione w tym materiale projekty, prosimy traktować jako przedsmak. Przedsięwzięcie ma charakter otwarty. Zachęcamy Państwa do zgłaszania propozycji.
Kielecka 2 (K2) w Gdyni
To kameralny, sześciokondygnacyjny budynek biurowy o charakterystycznym kształcie litery H, który oferuje 11 400 m2 powierzchni najmu, zaprojektowany przez APA Wojciechowski Architekci dla Vastint Poland. Architektom zależało na tym, aby budynek w sposób harmonijny wpisał się w tkankę miejską.
Biurowiec powstał w eksponowanym punkcie miasta, przy ul. Kieleckiej. Kameralny gmach swoją architekturą nawiązuje do gdyńskich tradycji modernizmu. Na projekt w sposób znaczący wpłynęła architektura Gdyni. Mimo że działka znajduje się poza historycznym obszarem śródmieścia, projekt architektoniczny odwołuje się do gdyńskiej tradycji modernistycznej. Wyróżnia go m.in., typowa dla białej gdyńskiej zabudowy, kolorystyka elewacji oraz rytmiczne rozmieszczone pionowe panele, których kształt stanowi odniesienie do architektury okrętowej, w szczególności do obecnego w Gdyni stylu streamline lat 30.
Białe panele obrazują żagle na wietrze. Dzięki temu ta minimalistyczna elewacja stała się dynamiczna. Wygląda inaczej w zależności od tego, pod jakim kątem się na nią patrzy, a dodatkowo w różnych porach dnia różnie układają się na niej cienie.
Sam układ podziałów elewacyjnych jest bardzo regularny, powtarzalny, spokojny, dokładnie taki jak zdecydowana większość kamienic przy ul. Świętojańskiej lub chociażby jak jedna z ikon gdyńskiego modernizmu, tzw. Bankowiec. Ten regularny wzór zdaniem projektantów jest ponadczasowy, elegancki i będzie się dobrze starzał.
Idąc dalej i zagłębiając się w detale, pionowe panele elewacyjne zostały wygięte w łuk. Ten kształt ma dodać lekkości fasadzie, symbolicznie nawiązując do żagli, do kształtu falochronów przy nadmorskim bulwarze. Cienie rzucane przez gzymsy na te krzywolinijne panele tworzą ciekawy rysunek fasady, zmieniający się w zależności od pory dnia.
Odpowiedzialny za prace zespół architektów „czuł to miejsce”, ponieważ cały projekt inwestycji K2 powstał w Gdyni – w trójmiejskim oddziale APA Wojciechowski Architekci.
Biuro PepsiCo
Świat PepsiCo to rzeczywistość odbierana wszystkimi zmysłami – pełna kolorów, smaków i zapachów. To świat wyrazistych marek produktowych znanych na całym świecie. Tworząc koncepcję nowego biura PepsiCo, architekci z pracowni MIXD chcieli odzwierciedlić charakterystyczny image tych marek, a także wyrazić bogactwo zmysłowych doświadczeń, które im towarzyszą. Przede wszystkim jednak pragnęli opowiedzieć poprzez ten projekt o tak istotnym dla firmy dążeniu do zrównoważonej produkcji żywności, m.in. poszukiwaniu nowych rozwiązań w dziedzinie użytkowania opakowań w obiegu zamkniętym.
Stworzyli świeżą, pełną kolorów, pozytywną przestrzeń – przyjazne, nowoczesne miejsce do pracy dla zespołu PepsiCo. Ta przestrzeń nasycona jest elementami kojarzącymi się z markami PepsiCo, ale w większości przypadków nie zostało to powiedziane wprost. Szukano nieoczywistych skojarzeń, odwoływano się do doświadczania tych marek różnymi zmysłami, inspirowano się sztuką, designem oraz reklamą.
Nowe biuro PepsiCo Polska mieści się na terenie warszawskiego Konesera i zajmuje powierzchnię 3547 m2. Różnorodność mebli, materiałów i kolorów pozwoliła stworzyć wiele zaskakujących elementów. Kontrastowe zestawienia, np. drewna i malowanej cegły lub kompozytowego, recyklingowego tworzywa, dały intrygujący efekt. W duchu reuse ladę recepcyjną wypełniają puszki po pepsi, a ze szklanych butelek powstały żyrandole. Wnętrze zdobią neony, grafiki reklamowe i mural autorstwa Patryka Hardzieja.
Małopolska Chata Podcieniowa
Małopolska Chata Podcieniowa to dom, który czerpie inspiracje z polskiej drewnianej architektury podcieniowej. Historyczne podcienia osłaniały front domu przed deszczem i słońcem. W terenach górzystych podcienia podążały za topografią terenu, tworząc podcieniowe schody. Ciekawym przykładem tego typu rozwiązań są domy podcieniowe zlokalizowane w Lanckoronie.
Parter Małopolskiej Chaty Podcieniowej od strony wejścia i wjazdu do garażu powiązany jest z istniejącym poziomem terenu. Następnie w strefie dziennej – kuchni oraz jadalni – poziom nieznacznie obniża się, otwierając wysokie wnętrza na piękny widok. Jeszcze niżej znajduje się przestrzeń salonu. W centralnej części strefy dziennej, gdzie zlokalizowano kominek, tworzy się kilkustopniowy uskok, przebijający taflę szkła, mający swoją kontynuację na zewnątrz. We wnętrzu tworzy on przestrzeń siedziska, formę wielopoziomowego audytorium. Na zewnątrz to współczesne schody podcieniowe, dynamiczny akcent stylistyczny, który harmonijnie spaja bryłę parteru z dwuspadową formą strzelistego poddasza.
Zamknięta w purystycznym trójkącie bryła poddasza tworzy wyrazisty podcień, chroniący przed słońcem i deszczem. Poddasze od strony południowej mieści otwarte aż do kalenicy wnętrze sypialni, a od strony północnej dwupoziomowy gabinet.
Małopolska Chata Podcieniowa to dom designerski, ale jednocześnie trwały i ponadczasowy, bo zakorzeniony w tradycji. Architekci z BXB studio podczas tworzenia projektu wierzyli, że dzięki temu jest on czymś więcej niż tylko nowoczesnym budynkiem.
Wave One (Fala 1)
To pierwszy z pięciu budynków, które wspólnie mają tworzyć kompleks obiektów służby zdrowia pod nazwą Europejskie Centrum Rodziny w Sopocie (ECR). W pierwszym, już powstałym budynku, umieszczono zespół nowoczesnych laboratoriów oraz dział R&D, który realizuje projekty łączące IT i medycynę, kształtowane w oparciu o technologię liczenia maszynowego oraz sztuczną inteligencją. W kolejnych obiektach znajdzie się m.in. centrum diagnostyki obrazowej i szpital 24godzinny z blokiem operacyjnym. Będzie też laboratorium IVF, szpital specjalistyczny czy centrum rehabilitacji medycznej. Zgodnie z intencją inwestora, firmy Invicta, działalność zespołu będzie koncentrować się na opiece medycznej nad kobietami.
Inspiracją dla formy budynku oraz elewacji jest seria fotografii AquaViva, zrealizowanych przez Pierre’a Carreau. Architektów z pracowni FAAB Architektura zafascynowała uchwycona przez fotografa geometryczna różnorodność i złożoność fal morskich. Dogłębna analiza zdjęć umożliwiła architektom dostrzeżenie tworzących się na skutek układu oddziaływań drobnych podziałów z pozoru jednorodnej i gładkiej płaszczyzny fali. Innym zaobserwowanym elementem była gra światła oraz cienia. Wszystkie te obserwacje zostały przełożone na język architektoniczny i pomogły wypracować ostateczną formę bryły oraz elewacji budynku.
Budynek Wave One w 2022 r. otrzymał wyróżnienie w konkursie organizowanym przez Architizer (USA). Przyznano mu też pierwszą nagrodę w konkursie LOOP Design Awards 2022 (Portugalia) w kategorii Najlepszy obiekt służby zdrowia.
Biblioteka Narodowa
Główną ideą projektu, autorstwa Konior Studio, w zakresie przebudowy gmachu Biblioteki Narodowej było zachowanie modernistycznego charakteru przy jednoczesnym dostosowaniu go do współczesnych potrzeb tak, aby stał się bardziej intuicyjny, ergonomiczny i ekologiczny. Wnętrzom czytelni nadano nową, właściwą hierarchię oraz funkcję, a poprzez użyte naturalne materiały podkreślono ich rangę. Kamienne posadzki i okładziny w miejscu ingerencji uzupełniono terazzo oraz drewnianymi panelami akustycznymi, natomiast na suficie zastosowano panele z miedzianej siatki.
Najważniejszym miejscem nowych czytelń jest centralna przestrzeń umieszczona na przecięciu osi wejścia głównego oraz osi czytelń. Składają się na nią trzy kluczowe elementy: centralna lada wykonana z mosiądzu, która łączy w sobie najważniejsze funkcje obsługi czytelnika, stając się procesorem całej biblioteki, spiralne stalowe schody łączące wszystkie poziomy nowych czytelń oraz charakterystyczny świetlik nad nowo wykreowaną dwukondygnacyjną czytelnią otwartą. W efekcie uzyskano nobilitującą, wysoką, rozświetloną światłem naturalnym przestrzeń, która nie tylko wyznacza nowe funkcje i określa atmosferę wnętrz, ale staje się też głównym punktem odniesienia.
Biblioteka Narodowa, poza skarbnicą naszej wiedzy i tożsamości, jest miejscem pracy czytelnika ze zbiorami. Priorytetem stało się uzyskanie najwyższych parametrów akustycznych, oświetleniowych i ergonomicznych. Kluczowy aspekt budujący poczucie komfortu stanowi również nowa aranżacja wewnętrznych patiów oraz otwarcie ich dla czytelników.
Planetarium Śląskie
Głównym zamysłem, na którym pracownia Consultor Architekci oparła projekt przebudowy Planetarium Śląskiego, było maksymalne uszanowanie i wyeksponowanie formy istniejącego obiektu oraz jak największe otwarcie nowych przestrzeni.
Nową część wejściową zaproponowano w formie przeszklonego „pawilonu” usytuowanego u stóp planetarium. Budynek ten, dostępny z poziomu terenu, otwarty na park, stanowi dla bryły planetarium rodzaj świetlnego cokołu, fundamentu, który tworzy „astronomiczne miasto” czy „statek kosmiczny”, który może oderwać się od ziemi i przenieść nas w inne, odległe przestrzenie.
Istniejącą oś kompozycyjną obiektu kontynuowano w nowych przestrzeniach ekspozycyjnych, lokując wokół niej istotne elementy programu edukacyjnego, takie jak dawna aparatura planetarium, ekran kulisty, zielony amfiteatr. Życie w budynku i wokół niego było dla architektów bardzo ważną częścią tego założenia, dlatego przed wejściem zaproponowano niewielkie forum z zielenią – miejsce, w którym latem można usiąść i wypić kawę z widokiem na kopułę.
Jedynym znakiem przeprowadzonych zmian jest „pęknięcie” wzdłuż pawilonu (dzięki któremu możliwe stało się jego doświetlenie) oraz wspomniana odsłonięta strefa wejścia. Dodatkowo widoczna jest wieża widokowa, mieszcząca kolumnę pogodową i małe obserwatorium, oraz zielony trawiasty amfiteatr od strony wschodniej. Wszystkie elementy założenia urbanistycznego zebrano w jedną całość. Bryły powiązane przez świetlisty cokół stały się jedną kompozycją i zyskały spójny wyraz również dzięki odświeżeniu części historycznych i wykończeniu ich odbijającymi światło metalicznymi panelami.
Zdjęcie w nagłówku: Małopolska Chata Podcieniowa