Idealne miejsce dla biznesu
Dobiegający końca rok był dla TDJ Estate szczególny. W tym czasie sfinalizowano trwającą siedem lat inwestycję, niezwykle istotną w portfolio firmy. Mowa o kompleksie biurowym .KTW w Katowicach projektu pracowni Medusa Group. BARTŁOMIEJ SOLIK, Partner Zarządzający w TDJ Estate, w rozmowie z Natalią Chylińską podsumowuje projekt, który jest motywem przewodnim 2022 r.
Natalia Chylińska: Dokładnie w lutym 2022 r. uzyskaliście oficjalne pozwolenie na użytkowanie biurowca .KTW II i tym samym zakończyliście proces budowy tego flagowego projektu. Siedem ostatnich lat na pewno obfitowało w wyzwania. Które zapamięta Pan szczególnie?
Bartłomiej Solik: Ostatnie lata były rzeczywiście bardzo wymagające, dostarczały nam tym samym wielu doświadczeń. Począwszy od 2015 roku, w którym to rozpoczęliśmy rozbiórkę słynnej siedziby Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych – budynek znajdował się w miejscu obecnej lokalizacji kompleksu biurowego .KTW – poprzez 2019 rok, kiedy decydowaliśmy się na rozpoczęcie budowy drugiego biurowca wchodzącego w skład projektu – .KTW II, a w którym to roku rynek komercyjny zmagał się z kryzysem, aż po 2020 rok – czas wielkich zmian – gdy wszyscy mierzyliśmy się z pandemią, a praca hybrydowa i coraz częstsze pytania o to, czy biura są nam jeszcze w ogóle potrzebne, nie schodziły z pierwszych stron gazet. Były to lata, w których jako inwestor pokazaliśmy poprzez nasze działania konsekwencję, wiarygodność i wytrwałość. To, co ja osobiście zapamiętam na długi czas, to zdecydowanie odwagę towarzyszącą nam przy wyborze tak nietuzinkowej i oryginalnej koncepcji architektonicznej. Byliśmy pierwszym inwestorem, który w mieście regionalnym, niespecjalnie wówczas znanym z wysokiej jakości powierzchni biurowych Katowice nie znajdowały się nawet w piątce czołowych miast w kraju pod względem potencjału biurowego – zdecydował się na zrealizowanie tak ambitnego projektu. Kolejnym wyzwaniem, które szczególnie zapadło mi w pamięć, a które przyczyniło się bezpośrednio do naszego sukcesu, było połączenie optymalnego procesu inwestycyjnego z wysoką jakością, jaką chcieliśmy uzyskać w tym wyjątkowym dla całego regionu miejscu. Z tego bez wątpienia jesteśmy szczególnie dumni.
N.Ch.: Obecnie we wnętrzach .KTW II trwają prace wykończeniowe na powierzchniach najmu. Aż 7 pięter, czyli blisko 1/4 całego budynku, zajmie PwC Service Delivery Center. Jakie elementy i cechy tego budynku przemawiają za wyborem właśnie jego przez najemców?
B.S.: Głównymi przesłankami przemawiającymi za tym, że kompleks biurowy .KTW stanowi miejsce idealne do prowadzenia różnego typu biznesu, jest bez wątpienia jego wszechstronność, elastyczność, wyposażenie w najwyższej klasy nowoczesne systemy wentylacyjne, teletechniczne czy utrzymania ciągłości pracy oraz dbałość o środowisko naturalne. Te elementy są na każdym kroku doceniane przez naszych klientów. PwC SDC jest bardzo świadomym najemcą. Podczas podejmowania decyzji o relokacji swojego regionalnego biura do .KTW nie tylko zwracał uwagę na to, w jaki sposób będzie mógł zaaranżować swoją przyszłą przestrzeń pracy, ale również na to, jak jego pracownicy będą się czuć w murach .KTW II: czy będą mieli pod ręką wszystkie niezbędne usługi, czy miejsce ich codziennej pracy będzie bezpieczne, ekologiczne i zaprojektowane zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju. Uzyskane przez nasz biurowiec certyfikaty BREEAM na poziomie Excellent czy WELL Health & Safety – .KTW I uzyskał ten certyfikat jako pierwszy biurowiec w Polsce – jak również przemyślany miks usług znajdujących się w obrębie naszego kompleksu, dogodna komunikacja oraz lokalizacja w sercu miasta przekonały PwC i nie tylko, że nasz kompleks jest dla nich idealnym miejscem.
N.Ch.: Część najemców zajmujących do tej pory mniejsze powierzchnie w inkubatorze przedsiębiorczości utworzonym w .KTW I przeprowadza się do znacznie większych biur w .KTW II. Czy kompleks biurowy .KTW to odpowiednie miejsce na rozwijanie biznesu, nawet tego mniejszego?
B.S.: Bez wątpienia tak. Przyznam szczerze, że na samym początku nasz plan komercjalizacji .KTW nie zakładał wynajmu mniejszych powierzchni w jego obrębie. Szukaliśmy dużych najemców, którzy w miarę szybko zapełnią nasz budynek i zostaną w nim przez lata. W ogromnej mierze nam się to udało, gdyż możemy się pochwalić współpracą z takimi markami jak EY, Fujitsu, mBank czy Sii. Jednak 2019 rok pokazał, że na rynku utrzymają się tylko ci inwestorzy, którzy myślą nieszablonowo. Dlatego też postanowiliśmy w ramach .KTW I stworzyć pewnego rodzaju inkubator, który zachęci firmy wchodzące dopiero na rynek katowicki, czy nawet rynek polski, do rozwoju swojego biznesu właśnie w naszych murach. Okazało się, że koncept ten był strzałem w dziesiątkę. Pierwsi najemcy rozpoczęli swoje działania operacyjne w naszym inkubatorze w 2021 roku, a już po roku dynamicznego rozwoju i owocnej współpracy przenoszą swoje biura do wyższego biurowca, wynajmując znacznie większe powierzchnie. To najlepszy dowód, że .KTW to nie tylko miejsce dla dojrzałych korporacji, ale również firm, które mają spore ambicje rozwojowe i odważnie patrzą w przyszłość.
N.Ch.: Jak się okazuje, kompleks biurowy .KTW to nie tylko przestrzeń do pracy. Najemcy stworzyli silną społeczność. Od 4 lat funkcjonuje tu budżet partycypacyjny. Co to za inicjatywa i na czym właściwie polega?
B.S.: Budżet partycypacyjny to projekt, który dostarczył nam wyjątkową satysfakcję. Jego głównym założeniem jest integrowanie i scalanie społeczności pracowników naszego kompleksu biurowego. Od czterech lat przeznaczamy część funduszu marketingowego biurowca .KTW I na działania wybierane przez naszych najemców, które sprawiają, że praca w .KTW jest dla nich jeszcze przyjemniejsza. Co roku publikujemy listę proponowanych projektów, a ankietowani wybierają te, które ich zdaniem powinny zostać zrealizowane w następnym roku. Sami najemcy również mogą zgłaszać swoje pomysły. Hitem naszego budżetu są słodkie i owocowe poniedziałki, natomiast w ubiegłych latach zrealizowaliśmy na przykład więcej nasadzeń wokół naszego biurowca w ramach projektu „Zielone .KTW” oraz stworzyliśmy dodatkowe, w pełni wyposażone miejsce spotkań – .KTW Meets – z którego mogą korzystać wszyscy użytkownicy kompleksu. Poza budżetem organizujemy również dodatkowe atrakcje dla pracowników. W tym roku były to warsztaty baristyczne, food truck z lodami, który na całe lato zawitał przed nasze biurowce, czy dwie edycje Dni Zdrowia, pełne warsztatów, zajęć jogi i relaksacyjnego masażu biurowego. Z inicjatywy najemców prowadzimy różnego typu działania, na przykład zbieramy żywność dla schroniska dla zwierząt czy organizujemy kiermasz świąteczny dla Domu Aniołów Stróżów w Katowicach. To, co cieszy nas najbardziej, to fakt, że te wszystkie inicjatywy sprawiają, że pracownicy mają realny wpływ na to, co w ramach naszego kompleksu będzie się działo i na co przeznaczymy wspólne środki. O sile społeczności .KTW mogliśmy się przekonać podczas pandemii COVID19, kiedy to wszyscy najemcy zdecydowali się oddać część budżetu partycypacyjnego na wsparcie Szpitala Specjalistycznego w Chorzowie, oraz w tym roku, kiedy to uczyniliśmy podobnie, wspierając Polską Misję Medyczną, i przekazaliśmy pieniądze na zakup wyposażenia medycznego dla szpitali w Ukrainie.
N.Ch.: Kompleks .KTW cieszy się uznaniem nie tylko wśród najemców. Został również doceniony w wielu konkursach krajowych i międzynarodowych. Jakimi wyróżnieniami warto się szczególnie pochwalić?
B.S.: Projekt Biurowce .KTW od samego początku budził wiele emocji, nie tylko wśród architektów czy najemców, ale również mieszkańców naszej metropolii. Jego niecodzienna konstrukcja i lokalizacja w sercu Katowic, tuż obok legendarnego Spodka, mają zarówno zwolenników, jak i przeciwników. Nie da się ukryć, że tak niezwykły projekt skierował na siebie oczy niejednej kapituły konkursowej. W tym roku szczególnie możemy się pochwalić takimi nagrodami jak: Nagroda Roku SARP 2022 w kategorii Budynek Biurowy, Oświaty lub Administracji oraz European Property Awards w kategorii Commercial HighRise Architecture. Jednak nagrodą, która wzbudza w nas największą dumę, jest statuetka za zdobycie pierwszego miejsca w konkursie Prime Property Prize 2022 w kategorii Architektura, ponieważ została ona przyznana przez fanów naszej inwestycji oraz czytelników portalu propertynews.pl. Takie wyróżnienia dodają nam pewności, że obrany przez nas niemal siedem lat temu kierunek jest właściwy.
N.Ch.: Rok 2022 to już właściwie historia, ale jakże piękna, przyniosła bowiem zakończenie tego wyjątkowego projektu, jakim jest kompleks biurowy .KTW. Rodzi się jednak pytanie: co dalej? Jakie kolejne flagowe realizacje są na horyzoncie?
B.S.: Rok 2022 jest dla nas czasem przełomowym. Po jedenastu latach od powstania TDJ Estate i siedmiu latach od rozpoczęcia prac nad budową naszego flagowego projektu komercyjnego, możemy z całym przekonaniem powiedzieć, że w stu procentach zrealizowaliśmy to, co obiecaliśmy. Oddaliśmy do użytkowania 62 tys. mkw. nowoczesnej, najwyższej klasy przestrzeni biurowej. Stworzyliśmy silną, zintegrowaną społeczność najemców i kreujemy idealne warunki do rozwoju biznesu, zarówno tego małego, dopiero wchodzącego na rynek, jak i tego dużego oraz dobrze rozwiniętego. Obecnie w ramach TDJ Estate skupiamy się na działalności deweloperskiej związanej z sektorem mieszkaniowym. Nie oznacza to jednak, że w przyszłości nie będziemy planować kolejnych ambitnych projektów komercyjnych. Nadal szukamy atrakcyjnych okazji inwestycyjnych.