1. Home
  2. Architecture Design
  3. Idealne miejsce dla biznesu
Idealne miejsce dla biznesu

Idealne miejsce dla biznesu

0

Dobiegający końca rok był dla TDJ Estate szczególny. W tym czasie sfinalizowano trwającą siedem lat inwestycję, niezwykle istotną w portfolio firmy. Mowa o kompleksie biurowym .KTW w Katowicach projektu pracowni Medusa Group. BARTŁOMIEJ SOLIK, Partner Zarządzający w TDJ Estate, w rozmowie z Natalią Chylińską podsumowuje projekt, który jest motywem przewodnim 2022 r.

Natalia Chylińska: Dokładnie w lutym 2022 r. uzyskaliście oficjalne pozwolenie na użytkowanie biurowca .KTW II i tym samym zakończyliście proces budowy tego flagowego projektu. Siedem ostatnich lat na pewno obfitowało w wyzwania. Które zapamięta Pan szczególnie?

Bartłomiej Solik: Ostatnie lata były rzeczywiście bardzo wymagające, dostarczały nam tym  samym  wielu  doświadczeń.  Począwszy od 2015 roku, w którym to rozpoczęliśmy rozbiórkę  słynnej  siedziby  Dyrekcji  Okręgowej Kolei Państwowych – budynek znajdował się  w  miejscu  obecnej  lokalizacji  kompleksu biurowego .KTW – poprzez 2019 rok, kiedy  decydowaliśmy  się  na  rozpoczęcie budowy  drugiego  biurowca  wchodzącego  w skład projektu – .KTW II, a w którym to roku  rynek  komercyjny  zmagał  się  z  kryzysem, aż po 2020 rok – czas wielkich zmian – gdy  wszyscy  mierzyliśmy  się  z  pandemią, a praca hybrydowa i coraz częstsze pytania o to, czy biura są nam jeszcze w ogóle potrzebne, nie schodziły z pierwszych stron gazet. Były to lata, w których jako inwestor pokazaliśmy poprzez nasze działania konsekwencję, wiarygodność i wytrwałość. To, co ja osobiście zapamiętam na długi czas, to zdecydowanie odwagę towarzyszącą nam przy wyborze tak nietuzinkowej i oryginalnej koncepcji architektonicznej. Byliśmy pierwszym inwestorem, który w mieście regionalnym, niespecjalnie wówczas znanym z  wysokiej  jakości  powierzchni  biurowych  Katowice nie znajdowały się nawet w piątce czołowych miast w kraju pod względem potencjału biurowego – zdecydował się na zrealizowanie tak ambitnego projektu. Kolejnym wyzwaniem, które szczególnie zapadło mi w pamięć, a które przyczyniło się bezpośrednio do naszego sukcesu, było połączenie optymalnego procesu inwestycyjnego z wysoką jakością, jaką chcieliśmy uzyskać w tym wyjątkowym dla całego regionu miejscu. Z tego bez wątpienia jesteśmy szczególnie dumni.

N.Ch.: Obecnie we wnętrzach .KTW II trwają prace wykończeniowe na powierzchniach najmu. Aż 7 pięter, czyli blisko 1/4 całego budynku, zajmie PwC Service Delivery Center. Jakie elementy i cechy tego budynku przemawiają za wyborem właśnie jego przez najemców?

B.S.:  Głównymi  przesłankami  przemawiającymi za tym, że kompleks biurowy .KTW stanowi miejsce idealne do prowadzenia różnego typu biznesu, jest bez wątpienia jego wszechstronność,  elastyczność,  wyposażenie w najwyższej klasy nowoczesne systemy wentylacyjne,  teletechniczne  czy  utrzymania  ciągłości pracy oraz dbałość o środowisko naturalne.  Te  elementy  są  na  każdym  kroku doceniane przez naszych klientów. PwC SDC  jest  bardzo  świadomym  najemcą.  Podczas podejmowania decyzji o relokacji swojego regionalnego biura do .KTW nie tylko  zwracał  uwagę  na  to,  w  jaki  sposób  będzie mógł zaaranżować swoją przyszłą przestrzeń pracy, ale również na to, jak jego pracownicy będą się czuć w murach .KTW II: czy będą mieli pod ręką wszystkie niezbędne usługi, czy miejsce ich codziennej pracy będzie  bezpieczne,  ekologiczne  i  zaprojektowane zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju. Uzyskane przez nasz biurowiec certyfikaty BREEAM na poziomie Excellent czy WELL  Health  &  Safety  –  .KTW  I  uzyskał  ten  certyfikat jako pierwszy biurowiec w Polsce – jak  również  przemyślany  miks  usług  znajdujących się w obrębie naszego kompleksu, dogodna komunikacja oraz lokalizacja w sercu miasta przekonały PwC i nie tylko, że nasz kompleks jest dla nich idealnym miejscem.

N.Ch.: Część najemców zajmujących do tej pory mniejsze powierzchnie w inkubatorze przedsiębiorczości utworzonym w .KTW I przeprowadza się do znacznie większych biur w .KTW II. Czy kompleks biurowy .KTW to odpowiednie miejsce na rozwijanie biznesu, nawet tego mniejszego?

B.S.:  Bez  wątpienia  tak.  Przyznam  szczerze, że na samym początku nasz plan komercjalizacji  .KTW  nie  zakładał  wynajmu mniejszych powierzchni w jego obrębie. Szukaliśmy dużych najemców, którzy w miarę szybko zapełnią nasz budynek i zostaną w  nim  przez  lata.  W  ogromnej  mierze  nam  się to udało, gdyż możemy się pochwalić współpracą z takimi markami jak EY, Fujitsu, mBank  czy  Sii.  Jednak  2019  rok  pokazał,  że na rynku utrzymają się tylko ci inwestorzy, którzy myślą nieszablonowo. Dlatego też postanowiliśmy  w  ramach  .KTW  I  stworzyć  pewnego rodzaju inkubator, który zachęci firmy wchodzące dopiero na rynek katowicki, czy nawet rynek polski, do rozwoju swojego biznesu właśnie w naszych murach. Okazało się, że koncept ten był strzałem w dziesiątkę. Pierwsi  najemcy  rozpoczęli  swoje  działania  operacyjne w naszym inkubatorze w 2021 roku,  a  już  po  roku  dynamicznego  rozwoju i owocnej współpracy przenoszą swoje biura  do  wyższego  biurowca,  wynajmując  znacznie większe powierzchnie. To najlepszy dowód, że .KTW to nie tylko miejsce dla dojrzałych  korporacji,  ale  również  firm,  które mają spore ambicje rozwojowe i odważnie patrzą w przyszłość.

N.Ch.: Jak się okazuje, kompleks biurowy .KTW to nie tylko przestrzeń do pracy. Najemcy stworzyli silną społeczność. Od 4 lat funkcjonuje tu budżet partycypacyjny. Co to za inicjatywa i na czym właściwie polega?

B.S.:  Budżet  partycypacyjny  to  projekt,  który  dostarczył  nam  wyjątkową  satysfakcję. Jego głównym założeniem jest integrowanie  i  scalanie  społeczności  pracowników naszego kompleksu biurowego. Od  czterech  lat  przeznaczamy  część  funduszu marketingowego biurowca .KTW I na działania  wybierane  przez  naszych  najemców, które sprawiają, że praca w .KTW jest dla  nich  jeszcze  przyjemniejsza.  Co  roku publikujemy listę proponowanych projektów, a ankietowani wybierają te, które ich zdaniem powinny zostać zrealizowane w następnym roku. Sami najemcy również mogą zgłaszać swoje pomysły. Hitem naszego budżetu są słodkie i owocowe poniedziałki, natomiast w ubiegłych latach zrealizowaliśmy na  przykład  więcej  nasadzeń  wokół  naszego biurowca w ramach projektu „Zielone .KTW” oraz stworzyliśmy dodatkowe, w pełni wyposażone miejsce spotkań – .KTW Meets  –  z  którego  mogą  korzystać  wszyscy  użytkownicy kompleksu. Poza budżetem organizujemy również dodatkowe atrakcje dla pracowników.  W  tym  roku  były  to  warsztaty baristyczne, food truck z lodami, który na  całe  lato  zawitał  przed  nasze  biurowce,  czy dwie edycje Dni Zdrowia, pełne warsztatów, zajęć jogi i relaksacyjnego masażu biurowego.  Z  inicjatywy  najemców  prowadzimy różnego typu działania, na przykład zbieramy  żywność  dla  schroniska  dla  zwierząt czy organizujemy kiermasz świąteczny dla  Domu  Aniołów  Stróżów  w  Katowicach.  To, co cieszy nas najbardziej, to fakt, że te wszystkie  inicjatywy  sprawiają,  że  pracownicy mają realny wpływ na to, co w ramach naszego kompleksu będzie się działo i na co przeznaczymy  wspólne  środki.  O  sile  społeczności .KTW mogliśmy się przekonać podczas pandemii COVID19, kiedy to wszyscy najemcy zdecydowali się oddać część budżetu  partycypacyjnego  na  wsparcie  Szpitala Specjalistycznego w Chorzowie, oraz  w  tym  roku,  kiedy  to  uczyniliśmy  podobnie, wspierając Polską Misję Medyczną, i przekazaliśmy pieniądze na zakup wyposażenia medycznego dla szpitali w Ukrainie.

N.Ch.: Kompleks .KTW cieszy się uznaniem nie tylko wśród najemców. Został również doceniony w wielu konkursach krajowych i międzynarodowych. Jakimi wyróżnieniami warto się szczególnie pochwalić?

B.S.:  Projekt  Biurowce  .KTW  od  samego początku budził wiele emocji, nie tylko wśród architektów czy najemców, ale również mieszkańców naszej metropolii. Jego niecodzienna konstrukcja i lokalizacja w sercu Katowic, tuż obok  legendarnego  Spodka,  mają  zarówno zwolenników, jak i przeciwników. Nie da się ukryć, że tak niezwykły projekt skierował na  siebie  oczy  niejednej  kapituły  konkursowej. W tym roku szczególnie możemy się pochwalić  takimi  nagrodami  jak:  Nagroda  Roku SARP 2022 w kategorii Budynek Biurowy, Oświaty lub Administracji oraz European Property  Awards  w  kategorii  Commercial  HighRise Architecture. Jednak nagrodą, która wzbudza w nas największą dumę, jest statuetka  za  zdobycie  pierwszego  miejsca w konkursie Prime Property Prize 2022 w  kategorii  Architektura,  ponieważ  została  ona przyznana przez fanów naszej inwestycji oraz czytelników portalu propertynews.pl. Takie wyróżnienia dodają nam pewności, że obrany  przez  nas  niemal  siedem  lat  temu  kierunek jest właściwy.

N.Ch.: Rok 2022 to już właściwie historia, ale jakże piękna, przyniosła bowiem zakończenie tego wyjątkowego projektu, jakim jest kompleks biurowy .KTW. Rodzi się jednak pytanie: co dalej? Jakie kolejne flagowe realizacje są na horyzoncie?

B.S.: Rok 2022 jest dla nas czasem przełomowym. Po jedenastu latach od powstania TDJ  Estate  i  siedmiu  latach  od  rozpoczęcia prac nad budową naszego flagowego projektu  komercyjnego,  możemy  z  całym  przekonaniem powiedzieć, że w stu procentach zrealizowaliśmy to, co obiecaliśmy. Oddaliśmy do użytkowania 62 tys. mkw. nowoczesnej, najwyższej klasy przestrzeni biurowej.  Stworzyliśmy  silną,  zintegrowaną  społeczność najemców i kreujemy idealne warunki  do  rozwoju  biznesu,  zarówno  tego  małego, dopiero wchodzącego na rynek, jak  i  tego  dużego  oraz  dobrze  rozwiniętego. Obecnie w ramach TDJ Estate skupiamy się  na  działalności  deweloperskiej  związanej z sektorem mieszkaniowym. Nie oznacza to  jednak,  że  w  przyszłości  nie  będziemy  planować kolejnych ambitnych projektów komercyjnych.  Nadal  szukamy  atrakcyjnych  okazji inwestycyjnych.