Home Biznes i Ludzie SIEDMIU WSPANIAŁYCH
SIEDMIU WSPANIAŁYCH
0

SIEDMIU WSPANIAŁYCH

0
0

Z Barbarą Radziwon, Dyrektor Zarządzającą Tremco CPG Eastern Europe, rozmawia Danuta Burzyńska, Redaktor Naczelna „Buildera”.

Danuta Burzyńska: Rozmowa o zarządzanej przez Panią organizacji to rozmowa o siedmiu markach oferowanych rynkowi pod flagą Tremco CPG: illbruck, Flowcrete, Nullifire, Tremco, Vandex, Dryvit i Nudura. Jakie biznesowe wyzwanie stanowi przyjęty kilka lat temu model działalności?

Barbara Radziwon: Rzeczywiście, utworzenie w 2020 roku grupy wiodących w Europie marek budowlanych pod nazwą Tremco CPG (Construction Products Group) stanowiło nie lada wyzwanie. Jestem związana z firmą od ponad 20 lat. Wcześniej zarządzałam jedną marką – Flowcrete, działającą w wąskiej branży posadzek żywicznych, a obecnie mamy w portfolio rozwiązania dla wszystkich najważniejszych części budynku. Przyjęcie odpowiedzialności za zarządzanie grupą wymagało ode mnie poznania specyfiki nowych branż. Za każdą z naszych marek stoi zespół ekspertów. Są to wiodący na rynku profesjonaliści z wieloletnim doświadczeniem i unikatową wiedzą w swoich obszarach specjalizacji. Włożyliśmy wiele wysiłku w to, żeby tak zorganizować współpracę w ramach grupy, aby w jak największym stopniu wykorzystywać efekt synergii. To wymagało czasu, ale widzimy już pierwsze pozytywne efekty w postaci dużych wspólnych projektów.

Osiedle Bokserska 71 w Warszawie – systemy ociepleń i materiały elewacyjne Dryvit

D.B.: Jak ocenia Pani tę biznesową decyzję dzisiaj, po trzech latach od utworzenia grupy, która dziś działa pod nazwą Tremco CPG?

B.R.: Zdecydowanie to była dobra decyzja. Dzięki temu, że oferujemy rozwiązania dla wszystkich najważniejszych części budynku – od fundamentów, poprzez posadzki i elewacje, po dach – jesteśmy w stanie kompleksowo obsługiwać największe inwestycje w Polsce oraz Europie, a przy tym występować jako partner dla deweloperów i generalnych wykonawców. Co najważniejsze, odnotowujemy wzrost
sprzedaży i umocniliśmy naszą pozycję na rynku. Efekty współdziałania między naszymi markami są szczególnie widoczne na rynkach eksportowych, gdzie na bazie zbudowanego przez lata zaufania i relacji z sukcesem wprowadzamy nowe rozwiązania.

Park Centralny w Gdyni – posadzki parkingowe Deckshield

D.B.: Na jakie przyszłościowe rozwiązania „siedmiu wspaniałych” zwróciłaby Pani szczególną uwagę?

B.R.: Warto wspomnieć o technologii termoizolacyjnych bloczków szalunkowych Nudura do budowy ścian. To rozwiązanie eliminuje potrzebę układania i usuwania drewnianych szalunków, co pozwala na przyspieszenie procesu budowy i ograniczenie ilości odpadów. Liczymy, że może ono odegrać dużą rolę przy odbudowie Ukrainy ze zniszczeń wojennych. Obecnie pracujemy nad wdrożeniem tego materiału. Przyszłość to zielone budownictwo. Coraz większe znaczenie mają rozwiązania służące do renowacji, które poprawiają szczelność i bilans energetyczny budynków oraz promują dokonywanie napraw zamiast wymiany. Wspomnę tylko o systemach ociepleń elewacji Dryvit, innowacyjnych rozwiązaniach do szczelnego montażu okien marki illbruck, które pozwalają ograniczać straty ciepła, czy płynnej hydroizolacji dachów Tremco, którą wykonuje się na istniejącym pokryciu. Zastosowanie tego ostatniego materiału wydłuża cykl życia dachu za ułamek ceny jego wymiany.

Tunel pod Świną – Nullifire – Archiwum: UM Świnoujście/Hanna Nowak-Lachowska

D.B.: W jaki sposób udaje się Państwu spełnić, a nawet wyprzedzić dynamicznie rosnące potrzeby i wymagania branży budowlanej oraz współczesnego budownictwa (w tym wymagania zrównoważonego budownictwa) przy tak szerokiej i zróżnicowanej palecie rozwiązań, a także uczestnictwie w wielu realizacjach, w tym bardzo prestiżowych oraz często skomplikowanych projektach?

B.R.: To prawda, mamy szeroką ofertę. Dostarczamy zarówno tradycyjne, ogólnie przyjęte materiały oraz technologie budowlane, na które przez cały czas jest duże zapotrzebowanie, jak i nowoczesne rozwiązania, wybiegające w przyszłość. Jako członek Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego śledzimy najnowsze trendy związane ze zrównoważonym budownictwem. Dzięki temu jesteśmy dobrze przygotowani na to, aby odpowiadać na potrzeby rynku w perspektywie najbliższych lat. Stale udoskonalamy nasze produkty, aby były bardziej przyjazne dla środowiska, dla wykonawców oraz użytkowników. Jako wiodący producent posadzek żywicznych pod marką Flowcrete wprowadziliśmy ostatnio całą gamę systemów o niskiej emisji lotnych związków organicznych. Obejmuje ona m.in. posadzki dla przemysłu, posadzki parkingowe i dekoracyjne. Co ważne, mają one te same wysokie parametry użytkowe co tradycyjne posadzki, a przy tym spełniają rygorystyczne limity dotyczące jakości powietrza w pomieszczeniu, potwierdzone prestiżowym certyfikatem Indoor Air Comfort® Gold. Te systemy mogą być stosowane w budynkach, które ubiegają się o najwyższej klasy certyfikaty środowiskowe.

Zakład Pipelife w Kartoszynie – posadzka epoksydowo-kwarcowa Peran STB

Z kolei zespół Nullifire stworzył m.in. hybrydową powłokę pęczniejącą do przeciwpożarowej ochrony konstrukcji stalowych, która łączy szybkie wiązanie i niską emisję lotnych związków organicznych z ochroną do 120 minut.

To unikatowe rozwiązanie od lat sprawdza się na rynku brytyjskim, znalazło zastosowanie w licznych wieżowcach biurowych w centrum Londynu. Cieszy mnie to, że mamy już na koncie pierwsze realizacje na polskim rynku, m.in. w tunelu pod Świną w Świnoujściu, najdłuższej podwodnej przeprawie w Polsce.

D.B.: Jaką rolę odgrywa w tym procesie działalność badawczo-rozwojowa, edukacyjna i szkoleniowa?

B.R.: W planowaniu działalności biznesowej nieustannie wybiegamy na kilka lat do przodu, czego ważnym elementem są badania w celu udoskonalania naszych produktów i rozwijania nowych technologii. Co ważne, dział R&D scala wszystkie nasze marki, co pozwala nam także w tym zakresie korzystać ze wspólnej bazy wiedzy. Obecnie większość tych inicjatyw, zgodnie z oczekiwaniami rynku, jest ukierunkowana na zrównoważone budownictwo. Pracujemy nad zmniejszeniem śladu węglowego naszych materiałów, wyeliminowaniem wybranych substancji z receptur oraz nad rozwiązaniami wykorzystującymi materiały pochodzenia biologicznego. W planach mamy wprowadzenie nowych produktów, m.in. uszczelniaczy do rys i pęknięć w podłożu betonowym na bazie szybkowiążących żywic metakrylowych czy udoskonalonych wersji sprawdzonych materiałów, np. płynnych hydroizolacji dachowych.

Chętnie dzielimy się wiedzą. Organizujemy szkolenia dla naszych partnerów biznesowych, m.in. w czasie corocznej konferencji Autoryzowanych Wykonawców posadzek Flowcrete. Marka illbruck od lat prowadzi własny program „Ambasador Dobrego Montażu Okien”. Ważnym elementem naszych działań edukacyjnych jest udział w inicjatywie Builder For Young Architects. Wierzę, że inwestycja w wiedzę w dłuższej perspektywie wszystkim nam się opłaca. To niezwykle ważne, aby młodzi ludzie, którzy za kilka lat będą kształtowali naszą rzeczywistość, znali i stosowali w swoich projektach nowoczesne technologie oraz wiedzieli, że w codziennej pracy mogą liczyć na nasze wsparcie jako producenta materiałów budowlanych.

D.B.: Profesjonalne, oparte na ogromnej wiedzy technicznej i doświadczeniu wsparcie techniczne, jakie oferujecie, jest ważną przewagą konkurencyjną, szczególnie dzisiaj, kiedy rynek, nastawiony bardziej na sprzedaż, zapomniał o tej ważnej usłudze. Jak branża korzysta z tej wartości dodanej w Państwa ofercie, jaki ten rodzaj współpracy ma wpływ na sukces inwestycyjny?

B.R.: Zespoły, które zajmują się poszczególnymi markami produktowymi Tremco CPG, tworzą czołowi specjaliści na rynku. Dotyczy to zarówno osób odpowiedzialnych za zarządzanie produktami, działu technicznego, jak i działu handlowego. Wielu z naszych handlowców to ludzie związani z firmą od kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu lat. Dzięki specjalizacji w tych obszarach, w których działamy z naszymi markami, jesteśmy w stanie zapewnić wysoką jakość obsługi, która nie kończy się w momencie sprzedaży materiału. Oferujemy doradztwo techniczne na każdym etapie procesu inwestycyjnego, który ma związek z naszymi produktami – od koncepcji, poprzez specyfikacje materiałowe, po niezbędne badania i certyfikaty oraz wsparcie w momencie aplikacji na budowie. Dzięki temu budujemy długofalowe relacje i w wielu przypadkach współpracujemy z inwestorami, deweloperami, generalnymi wykonawcami czy projektantami przy kolejnych projektach.

Zakład Seamor International w Szczecinie – antybakteryjne posadzki Flowfresh

D.B.: Jaki był dla Tremco CPG Eastern Europe 2023 rok na tle ogólnej koniunktury w budownictwie?

B.R.: Oceniając całościowo wszystkie marki oraz obsługiwane przez nas rynki w Europie Środkowej i Wschodniej, 2023 rok był całkiem przyzwoity. Sytuacja w poszczególnych branżach i regionach zmieniała się na przestrzeni miesięcy.

Początek ubiegłego roku był bardzo dobry, jeżeli chodzi o posadzki żywiczne, w drugiej połowie roku tych projektów było jednak o wiele mniej, co ma związek z sezonowością tej branży. Podobnie w przypadku systemów ociepleń i materiałów elewacyjnych. Z kolei w obszarze rozwiązań do uszczelniania złączy okien i muru w budownictwie pasywnym i energooszczędnym, głównie za sprawą nowości produktowych, m.in. płynnego wariantu szczelnego montażu okien, odnotowaliśmy bardzo dobre wyniki w dwóch ostatnich kwartałach. Generalnie, mimo wyzwań związanych m.in. z rosnącymi kosztami działalności oraz zmienną koniunkturą na poszczególnych rynkach, ubiegły rok oceniamy bardzo pozytywnie.

D.B.: Jaka jest strategia, cele, wyzwania grupy oraz marek na przyszłość?

B.R.: Kontynuujemy to, co działa, czyli koncentrujemy wysiłki na tym, aby oferować naszym partnerom kompleksową usługę – od fundamentów po dach, od koncepcji do aplikacji. Skupiamy się na budowaniu długofalowych relacji, w tym m.in. na działaniach skierowanych do architektów. Nasz zakład produkujący posadzki żywiczne Flowcrete, który znajduje się w Warszawie, stanowi główne centrum produkcyjno logistyczne na całą Europę. W najbliższej przyszłości skupimy się na rozbudowie zaplecza produkcyjnego i magazynowego oraz wprowadzaniu do oferty nowych produktów. Cały czas doskonalimy serwis techniczny oraz pracujemy nad ulepszeniem obsługi klienta i skróceniem czasu realizacji dostaw. Naszym celem jest umocnienie pozycji lidera na rynku. W kolejnym roku będziemy pracować nad tym, aby jeszcze szybciej reagować na zmieniające się otoczenie i stale dostosowywać ofertę do potrzeb naszych klientów.

Arch. Tremco CPG

open