SPOSÓB NA DOBRĄ PASSĘ

Sformułowanie „obyś żył w ciekawych czasach”, prawdopodobnie błędnie przypisywane starożytnym Chinom, współcześni deweloperzy z chęcią zamieniliby na „obyś prowadził działalność w przewidywalnych warunkach”. Jednak pomimo niełatwego otoczenia wielu deweloperów wie, jak trzymać równy kurs, co wyraźnie wynika z kolejnej edycji rankingu Buildera. To do nich skierowaliśmy pytanie, jak utrzymać pozycję lidera na wymagającym rynku deweloperskim i w zmiennym środowisku okołobiznesowym, tym samym potwierdzając, że nie jest się bohaterem jednego sezonu.

MONIKA DOBOSZ
Wiceprezes Zarządu i Dyrektor Finansowy, Dom Development

Rok 2024, choć niełatwy dla branży deweloperskiej, potwierdził wiodącą pozycję Grupy Dom Development na krajowym rynku. Zanotowaliśmy rekordowe rezultaty pod wieloma względami: sprzedaży, przekazań oraz wyników finansowych. Tę dobrą passę kontynuujemy także w tym roku. W jego trzecim kwartale osiągnęliśmy sprzedaż na poziomie 1183 lokali, co stanowi najlepszy wynik w historii naszej firmy. Jest to zarazem piąty z rzędu kwartał, w którym sprzedaliśmy co najmniej 1000 lokali.

Naszą główną przewagą jest bardzo dobre dopasowanie oferty do potrzeb i oczekiwań klientów. Średni czas wyprzedaży naszej oferty wynosi poniżej czterech kwartałów, podczas gdy wielu konkurentów zmaga się z nadpodażą. Inne nasze atuty to silna pozycja finansowa, rozbudowany bank ziemi oraz własne spółki generalnego wykonawstwa. Dzięki temu zapewniamy wysoką jakość realizowanych inwestycji, terminowość oraz efektywność kosztową, co pozwala osiągać satysfakcjonujące wyniki.


ANDRZEJ OŚLIZŁO
Prezes, Develia

Na przestrzeni ostatnich pięciu lat podwoiliśmy sprzedaż i osiągnęliśmy pozycję wicelidera rynku nieruchomości mieszkaniowych w Polsce. To efekt przemyślanych decyzji strategicznych, konsekwencji i umiejętnego zarządzania ryzykiem. W branży, w której sukces wymaga połączenia długofalowej wizji z szybkim reagowaniem na zmiany, ważna jest też elastyczność.

Naszą przewagą jest zmotywowany i uzupełniający się kompetencyjnie zespół. Współpraca i wspólne wartości pozwalają nam iść w tym samym kierunku i skutecznie realizować cele. Przy podejmowaniu najważniejszych decyzji uwzględniamy zdanie menedżerów – otwartość i uważność na różne perspektywy są w biznesie niezwykle cenne.

Ponadto dobra sytuacja płynnościowa pozwala nam wykorzystywać pojawiające się szanse rynkowe. Rozwój organiczny Develii wspieramy partnerstwami oraz transakcjami M&A, które poszerzają nasze kompetencje i przyspieszają ekspansję na największych rynkach w Polsce. Z kolei szeroki i zróżnicowany bank gruntów daje nam możliwość dopasowywania podaży do struktury popytu. To także solidny fundament do dalszego wzrostu.


NIKODEM ISKRA
Prezes Zarządu, Murapol

Nasza wysoka pozycja jednej z wiodących firm na wymagającym rynku deweloperskim wynika z unikatowego modelu biznesowego, który integruje wszystkie etapy realizacji inwestycji – od wyboru gruntów, przez projektowanie, budowę i marketing, aż po sprzedaż i obsługę klienta. Stała koncentracja na optymalizacji całego procesu inwestycyjnego pod kątem efektywności kosztowej i funkcjonalności pozwala nam oferować mieszkania w cenach, na które stać szerokie grono klientów. Z kolei bieżąca analiza rynku oraz elastyczność w reagowaniu na zmieniające się potrzeby stanowi podstawę konkurencyjnej oferty nowoczesnych mieszkań, dostosowanej do szerokiego segmentu odbiorców, dzięki czemu utrzymujemy stabilność sprzedaży niezależnie od warunków ekonomicznych.
W ten sposób skonstruowany model biznesowy, łączący wysoką jakość produktu z jego realną dostępnością, pozwala Grupie Murapol skutecznie zaspokajać potrzeby klientów, utrzymywać wysoką pozycję na rynku i pozytywnie wpływać na rozwój całej branży deweloperskiej, wspierając rozwój przestrzeni mieszkalnych odpowiadających realnym oczekiwaniom Polaków.



RAFAŁ MAZURCZAK
COO, Grupa Echo Investment

Najważniejsze są elastyczność, innowacyjność i zdolność przewidywania zmian. W Grupie Echo budujemy przewagę dzięki zróżnicowanemu portfelowi – od projektów biurowych i handlowych po mieszkaniowe ze znaczącym udziałem mixed-use. Rozwijamy też alternatywną ofertę dla dynamicznie rosnących nowych grup klientów – prywatne akademiki, mieszkania na wynajem czy biura serwisowane. Taka dywersyfikacja biznesu pozwala nam tworzyć organizację odporną na cykle koniunkturalne. Reagujemy też z wyprzedzeniem na zmiany regulacyjne, inwestując w topowe rozwiązania w duchu ESG i stawiając na odpowiedzialne projektowanie, które uwzględnia potrzeby różnych interesariuszy – od całych miast i dzielnic po jednostki, od korporacji po mniejsze podmioty. Mamy również odwagę i cierpliwość, aby realizować wyróżniające się na rynku przedsięwzięcia, które wymagają wizji, czasu i zaufania ze strony partnerów, takie jak Browary Warszawskie, Fuzja czy Towarowa22.


TOMASZ KONARSKI
Prezes Zarządu, Spravia

Spravia od lat znajduje się w czołówce najbardziej rozpoznawalnych i docenianych firm deweloperskich w kraju. Siódme miejsce w rankingu 100 największych deweloperów przygotowanym przez
Buildera i PwC Polska potwierdza naszą stabilną pozycję, skalę działalności i dobre wyniki finansowe.
Rynek nieruchomości wymaga dużej elastyczności, wiedzy i rzetelności. Dlatego skupiamy się na odpowiednim rozpoznawaniu ryzyk i konsekwentnym dotrzymywaniu zobowiązań wobec klientów i partnerów. Szczycimy się mianem dewelopera, który dotrzymuje obietnic i dobrze rozumie potrzeby klientów. Stawiamy na funkcjonalne projekty, wysoką jakość wykonania oraz rozwiązania proekologiczne, potwierdzone certyfikatami BREEAM. Dzięki temu budujemy zaufanie i rozpoznawalność marki, które przekładają się na stabilny popyt i długofalowe relacje biznesowe.
Naszymi celami na kolejne lata są dalszy rozwój i umacnianie pozycji na rynku. Mamy solidne zaplecze organizacyjne i procesowe, które pozwala nam sprawnie realizować inwestycje i utrzymywać wysoką efektywność operacyjną. Systematycznie powiększamy też bank ziemi – ostatnio o projekt we Wrocławiu z pozwoleniem na budowę około 190 lokali. Skala naszego rozwoju będzie zależała od sytuacji rynkowej, ale jesteśmy przygotowani, by reagować szybko i wykorzystywać pojawiające się szanse.



WOJCIECH RAJCHERT
Członek Zarządu, Dyrektor Pełnomocny
w Pionie Realizacji Inwestycji Spółki, J.W. Construction Holding

Najważniejsze są wyobraźnia, elastyczność i doświadczenie. J.W. Construction to jeden z najstarszych deweloperów, który radził sobie zarówno w okresach wzrostu, jak i spowolnienia. Wybudowaliśmy dotąd 35 tys. mieszkań i domów, co odpowiada wielkości małego miasta. Założyciel firmy Józef Wojciechowski to lider z wizją i odwagą, który potrafi patrzeć w przyszłość, często wyprzedza trendy i nie boi się nowych wyzwań. Stąd zróżnicowanie inwestycji JWC, obejmujące budowę osiedli mieszkaniowych, wielofunkcyjnych wieżowców i renowacje obiektów zabytkowych. W ostatnich latach weszliśmy na rynek zrównoważonego budownictwa, oferując jako pierwsi w kraju ekologiczne domy wielorodzinne z drewnianych modułów wytwarzanych we własnej fabryce w Tłuszczu. Dywersyfikujemy działalność, rozwijając sieć hoteli, która dysponuje już 2,5 tys. miejsc noclegowych. Rozpoczęliśmy także współpracę ze światową siecią Marriott, dla której uruchomimy dwa luksusowe hotele w Krakowie i Jachrance pod Warszawą.



PRZEMYSŁAW PIENIĄŻEK
Członek Zarządu, Dantex Holding

Od dłuższego czasu wychodzimy z założenia, że rola dewelopera nie ogranicza się jedynie do dostarczenia produktu, którego sprzedaż jest kwestią czasu. W naszym rozumieniu definicja dewelopera powinna przede wszystkim obejmować odpowiedzialność za jakość życia przyszłych mieszkańców oraz ich długofalowy wpływ na otoczenie. W DNA dewelopera powinna być wpisana wrażliwość na aspekty środowiskowe, kulturowe i edukacyjne.

Narzędzie wspierające proces budowlany – LEX Deweloper – wniosło do naszej branży znaczącą dawkę tych właśnie wartości. Inwestycje realizowane w tym trybie dają możliwość prowadzenia głębokiego dialogu z lokalną społecznością i samorządami, a także pozwalają lepiej zrozumieć potrzeby, zwłaszcza młodszego pokolenia.

Wkrótce proces LEX Deweloper zostanie zastąpiony zintegrowanymi planami inwestycyjnymi (ZPI). Wierzymy, że to kierunek wyznaczający przyszłość miastotwórczych projektów w Polsce – takich, które przede wszystkim tworzą trwałą wartość dla ludzi i środowiska.


ARIE KOREN
CEO, OKAM Capital

Aby utrzymać pozycję lidera, nie wystarczy dziś budować – należy tworzyć miejsca, które kształtują przestrzeń, wyznaczają nowe standardy, stają się punktami odniesienia. Żeby działać w ten sposób, potrzebna jest odwaga i pewien rodzaj wizji.

Od samego początku działalności OKAM w Polsce podejmujemy się ambitnych realizacji i nigdy nie rezygnujemy z jakości. Fundamentem strategii rozwoju firmy są projekty o dużej skali. Na rynku wyrobiliśmy sobie markę specjalistów od rewitalizacji terenów poprzemysłowych. Obecnie szczególne miejsce w naszym portfolio zajmuje F.S.O. PARK – projekt budowy „miasta w mieście” zakrojony na 25 lat, który powstaje na 62 ha dawnej Fabryki Samochodów Osobowych na warszawskiej Pradze. Rozpoczynamy też pionierskie projekty w segmencie senior housing, a pierwszym z nich będzie łódzka PRESTIA w dawnej fabryce Karola Scheiblera. Nie przesadzam, kiedy mówię, że są to projekty przyszłości, na które patrzeć będzie cała Polska.

Jako deweloper mamy realny wpływ na przyszłość dzielnic, w których prowadzimy nasze inwestycje – ich urbanistykę, społeczności i środowisko. Działamy więc z szacunkiem, budując współpracę i wdrażając nowoczesne rozwiązania wspierające zrównoważony rozwój.



BARTOSZ KUŹNIAR
Prezes Zarządu, Lokum Deweloper

Prowadzimy działalność deweloperską od ponad 20 lat. Doświadczaliśmy w tym czasie zarówno okresów intensywnego wzrostu skali działalności, jak i stagnacji oraz regresu. Przeszliśmy przez wszystkie kryzysy, jakie doświadczyły rynek deweloperski, ani razu nie notując strat, zawsze utrzymując wysoką płynność gotówkową, dającą bezpieczeństwo naszym klientom i kontrahentom.

Naszą wizją jest tworzenie osiedli o podwyższonym standardzie, wyróżniających się ponadczasową architekturą, funkcjonalnymi układami mieszkań, licznymi udogodnieniami dla mieszkańców i ich gości oraz starannie zaprojektowanymi częściami wspólnymi. Nasze inwestycje powstają w atrakcyjnych lokalizacjach, odpowiadających na różne potrzeby klientów – zarówno tych, którzy cenią bliskość centrum, jak i osób preferujących spokojne, dobrze skomunikowane enklawy.

Konsekwentnie realizowana strategia pozwala z cierpliwością prowadzić inwestycje nawet w okresach trudnych dla klientów, gdy przez niedostępność kredytów pozbawieni oni są możliwości realizacji swoich potrzeb mieszkaniowych. Wykorzystujemy ten czas na budowę i przygotowanie nowych inwestycji, aby zapewnić dostępność mieszkań, gdy sytuacja finansowa nabywców ulegnie poprawie.
Liderzy muszą być odporni na fluktuacje rynku, dlatego najważniejszym elementem w rozwijaniu silnej spółki jest budowanie jej odporności na kryzysy.


BOAZ HAIM
Prezes, RONSON Development

Od ponad ćwierć wieku jesteśmy obecni na polskim rynku nieruchomości. Zrealizowaliśmy dziesiątki inwestycji mieszkaniowych, sprzedając i przekazując naszym zadowolonym klientom ponad 15 tys. lokali w największych miastach kraju, co pozwoliło nam zrozumieć zarówno ich potrzeby, jak i dynamikę rynku. Doszliśmy do wniosku, że aby być firmą pierwszego wyboru, nie wystarczy budować mieszkań – trzeba budować relacje i tworzyć prawdziwe „środowisko do życia”. Dlatego wdrożyliśmy m.in. strategię Expect More i postawiliśmy klienta w centrum każdej podejmowanej decyzji. Nieustannie rozwijamy się z myślą o ich korzyściach, zawsze starając się wyprzedzać oczekiwania – właśnie dlatego uruchomiliśmy EBOK RONSON, narzędzie umożliwiające natychmiastową komunikację, zgłaszanie usterek, monitorowanie płatności oraz formalności całkowicie online. Budujemy relację, która procentuje, i mimo zmieniających się warunków biznesowych konsekwentnie realizujemy nasze plany i cele.



LESZEK STANKIEWICZ
Prezes Zarządu, YIT Development

Utrzymanie pozycji lidera na rynku deweloperskim to nie kwestia skali czy kapitału, lecz zaufania budowanego latami – z ludźmi i dzięki ludziom. W YIT wierzymy, że fundamentem trwałego sukcesu nie jest budynek, lecz relacja. W każdej inwestycji za każdą decyzją stoi człowiek – pracownik, klient, partner, wykonawca. To oni tworzą siłę organizacji. Liderem nie jest ten, kto stoi nad zespołem, lecz ten, kto idzie razem z nim i daje przestrzeń do rozwoju. Nordyckie wartości – zaufanie, współpraca, odpowiedzialność i równowaga – pomagają nam działać spokojnie i konsekwentnie nawet w trudnych czasach.

Największym kapitałem każdej firmy są ludzie, ich pasja, zaangażowanie i poczucie sensu. Wierzę, że w świecie, który zbyt łatwo stawia mury, prawdziwym przywództwem jest umiejętność budowania mostów – między biznesem a człowiekiem, między ambicją a odpowiedzialnością, między dziś a jutrem.