Home Aktualności E-COMMERCE
E-COMMERCE
0

E-COMMERCE

0
0

Społeczeństwo chętnie korzysta z udogodnień technologicznych, jakie daje współczesny rynek. Do głosu dochodzi pokolenie, dla którego internet, zakupy w sieci czy urządzenia mobilne stanowią ważne elementy życia codziennego. Ten globalny trend nie omija rynku budowlanego, który coraz mocniej otwiera się na nowoczesne rozwiązania cyfrowe, w tym e-commerce.

Na wstępie należy wyraźnie podkreślić, że e-commerce to nie tylko sprzedaż przez internet. Nowoczesne platformy e-commerce tworzą bowiem dla firm szeroki wachlarz możliwości i dodatkowych wartości. Na naszych oczach polski rynek budowlany – wzorem krajów zachodnich – zmienia się z tradycyjnego modelu handlowego w cyfrowy. Wszystko za sprawą dostępnych rozwiązań sfery digital, które z powodzeniem funkcjonują już na rynku w innych branżach. Sięga po nie także młode pokolenie, które dochodzi do głosu na rynku budowlanym, a prywatnie swobodnie korzysta z rozwiązań e-handlu. Dla takich osób zakupy za pośrednictwem internetu są czymś naturalnym, niesprawiającym najmniejszych problemów.

Korzyści i oszczędności

Postępująca cyfryzacja oraz łatwiejszy i coraz bardziej powszechny dostęp do internetu sprawiają, że platforma e-commerce stała się nieodłącznym elementem oferty wielu przedsiębiorstw. Polskie firmy stają się coraz bardziej świadome korzyści, jakie daje wprowadzenie możliwości dokonywania zakupów przy pomocy platformy e-commerce. Digitalizacja procesów zakupowych prowadzi do znacznej oszczędności czasu zarówno po stronie klientów, jak i obsługi. Dostęp do systemu możliwy jest praktycznie w dowolnym czasie i z każdego miejsca na świecie. Za pomocą platform e-commerce firmy mogą także pozyskiwać szereg znaczących danych zarówno o klientach, jak i rynku. To pozwala na przewidywanie trendów oraz oszczędność związaną z nietrafionymi inwestycjami. Dodatkowo kanał e-commerce wprowadza pewnego rodzaju powiew świeżości do organizacji, która otwiera się na nowe technologie. Według raportu Gemius E-commerce w Polsce wśród najczęściej wymienianych czynników korzystania z e-commerce znalazły się m.in. całodobowa dostępność oraz wygoda użytkownika rozumiana jako brak konieczności wyjścia do sklepu. To pokazuje, że nie atrakcyjna cena jest elementem najmocniej motywującym klientów. Użytkownik, wykorzystując ten nowoczesny kanał, może złożyć zamówienie samodzielnie. Co więcej, dzięki dostępnym funkcjonalnościom – takim jak listy zakupowe czy historia zakupów – klient może zwiększyć regularność swoich transakcji.

Platforma nie tylko handlowa

Kanał sprzedaży internetowej stanowi nieodłączny element prowadzenia biznesu. Polskie firmy stają się coraz bardziej świadome korzyści, jakie daje wprowadzenie możliwości dokonywania zakupów przy pomocy platformy e-commerce. Dobrym przykładem jest tutaj system e-commerce SIG, który z jednej strony jest systemem sprzedażowym dla klientów, a z drugiej nowoczesną platformą internetową dla szerokiego grona użytkowników, w tym pracowników SIG. Zastosowanie różnorodnych funkcjonalności pozwala
użytkownikom systemu SIG.pl m.in. pobrać dokumentację techniczną produktów, sprawdzić ich dane techniczne i opis, skontrolować dostępność towaru, skorzystać z e-faktury czy uzyskać dostęp do indywidualnych informacji kredytowych. Jest to szereg dedykowanych użytkownikom różnorodnych funkcjonalności, które można wzbogacać o kolejne zgodnie ze specyfiką branży.

E-commerce a B2B

Niebagatelne znaczenie dla rynku e-commerce ma sektor B2B. Analizy amerykańskiego Forrester Research i badania polskiej Izby Gospodarki Elektronicznej wyraźnie podkreślają, że przyszłość kanału e-commerce leży po stronie B2B. Internetowa sprzedaż w kanale B2B rozkwita. Dostępne analizy pokazują znaczącą przewagę handlu w kanale biznesowym nad sprzedażą do indywidualnych klientów. E-commerce staje się ważnym globalnym elementem prowadzenia biznesu. Szacuje się, że najbliższe lata przyniosą wzrost polskiego rynku e-commerce B2B o połowę. Na ten moment zastosowanie e-commerce w branży budowlanej dopiero rozkwita, ale można już natrafić na wdrożone z powodzeniem systemy e-handlu. Co ciekawe, systemy B2B, które do tej pory często jawiły się jako siermiężne i skomplikowane w obsłudze, coraz częściej przypominają dobrze znane sklepy internetowe. Przykład SIG.pl pokazuje, że wykorzystanie sprawdzonych rozwiązań user experience z popularnych systemów B2C pozwoliło dać klientom narzędzie wygodne i intuicyjne, z którego chętnie korzystają.

Nowe grupy klientów

Internet daje możliwość znacznego poszerzenia zasięgu geograficznego firmy. Dotychczasowe dotarcie do klienta i finalnie sprzedaż mogą odbywać się teraz zupełnie na innych warunkach. Co więcej, dotychczasowe grupy klientów mogą zostać poszerzone o zupełnie nowe kategorie. Jest to niezwykle ważna możliwość platform e-commerce. Dotarcie do nowych klientów staje się prostsze niż w tradycyjny sposób, bowiem można wykorzystać szerokie możliwości, jakie daje internet. Z pomocą przychodzą wszelkie rozwiązania e-marketingu, a wśród nich: mailingi reklamowe, pozycjonowanie w wyszukiwarkach czy odpowiednia obecność w mediach społecznościowych. Na rynku jest wiele grup klientów, do których dotarcie za pomocą internetu jest łatwiejsze niż bezpośrednio. Taką grupą klientów są np. agencje reklamowe, które mogą być zainteresowane zakupem nośników reklamowych wśród asortymentu materiałów budowlanych.

Mobilność rozwiązań

Nowoczesne platformy e-commerce projektowane są z myślą o zastosowaniu na urządzeniach mobilnych. Użycie tego rodzaju rozwiązań jest szczególnie istotne w przypadku rynku budowlanego, bowiem specyfika tej branży wymaga pracy w terenie. Dostęp do komputera na budowie może być mocno utrudniony. Z pomocą przychodzą urządzenia mobilne typu smartfon czy tablet. Wszystkie rozwiązania zastosowane w platformie e-commerce SIG są dostępne również na tego typu urządzeniach. Pracownik, będąc na terenie budowy, może np. sprawdzić dostępność towaru, pobrać dokumenty techniczne, fakturę lub po prostu dokonać pełnego zamówienia towaru pod wskazany adres.

Prognoza na najbliższy czas

Biorąc pod uwagę aktualną sytuację rynku budowlanego w Polsce i wzorce krajów zachodnich, możemy bezpiecznie przyjąć, że nadchodzący czas wygląda obiecująco w kwestii digitalizacji rynku. Będzie to z pewnością bardzo istotny okres dla e-commerce w branży budowlanej. Na polskim rynku będzie pojawiać się coraz więcej multifunkcyjnych platform sprzedaży internetowej, które – co należy wyraźnie podkreślić – nie będą w swoich funkcjach wyłącznie czysto sprzedażowe. Mnogość rozwiązań i dynamika rynku cyfrowego sprawiają, że sytuacja w tym aspekcie jest bardzo dynamiczna. Nasze doświadczenia pokazują, że odpowiednio wdrożony system e-commerce może być tzw. kołem zamachowym w rozwoju firmy. Wiąże się to z wejściem organizacji w nowoczesną sferę
digital. Polskie firmy budowlane są coraz bardziej otwarte na rozwiązania cyfrowe i coraz chętniej sięgają do kanału e-commerce. Przedsiębiorstwa, które wykorzystają aktualny trend, zyskają istotną przewagę nad
konkurencją.

Bartosz Pilch Dyrektor ds. E-commerce i Marketingu w firmie SIG

open