Home Biznes i Ludzie SIŁA MARKI W BUDOWNICTWIE
SIŁA MARKI W BUDOWNICTWIE
0

SIŁA MARKI W BUDOWNICTWIE

0
0

Niemal każdy w branży budowlanej słyszał o znaku towarowym. Niektórzy nawet już go mają (jeden, kilka lub więcej). Jak jednak zoptymalizować handlowe działanie znaku towarowego? Po co go chronić? W jaki sposób to robić? Czy musi wiązać się to z długim i kosztownym sporem sądowym? Na te pytania spróbujemy odpowiedzieć w niniejszym artykule.

Podstawową funkcją znaku towarowego jest odróżnienie towarów/usług jako pochodzących z tego samego przedsiębiorstwa (związku przedsiębiorstw).
Znak towarowy ma gwarantować, że okna, drzwi, usługi architektoniczne, instalacyjne itd. są produkowane/świadczone pod kontrolą jednego i tego samego podmiotu. Marka pełni jednak także inne funkcje. W praktyce stanowi ważny wskaźnik jakości wytwarzanych dóbr oraz świadczonych usług. Ponadto jest istotnym – niekiedy kluczowym – nośnikiem ich reklamy. Należyte wykonywanie wszystkich tych funkcji (odróżniającej, jakościowej i reklamowej) wymaga jednak od przedsiębiorcy pewnego wysiłku.

Po pierwsze – dobry wybór oraz rejestracja znaku towarowego
Jak w życiu – wszystko zaczyna się od właściwego wyboru. Warto w związku z tym podkreślić, że o potencjale marki nie decyduje stopień jej skomplikowania, ale podatność na zapamiętanie. W branży budowlanej bardzo duża część silnych znaków towarowych to oznaczenia strukturalnie proste i dlatego łatwo uchwytne (MAPEI, WIŚNIOWSKI, FAKRO, RÖBEN). Poza tradycyjnymi oznaczeniami prawo stwarza jednak możliwości innych nowoczesnych i marketingowo atrakcyjnych form ochrony. Przykładem są multimedialne oraz holograficzne znaki towarowe, które pojawiły się wraz z niedawną reformą prawodawstwa znakowego. Po wyborze i sprawdzeniu marki pod kątem kolizji z oznaczeniami innych podmiotów ważne jest jej szybkie zgłoszenie do rejestracji. To „zastrzeżenie” znaku jest istotne choćby z punktu widzenia „ścigania”oznaczeń identycznych lub podobnych. O ile bowiem prawo zapewnia ochronę niezarejestrowanym znakom towarowym (zwłaszcza na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji), to jednak dochodzenie ochrony na podstawie znaku zarejestrowanego ma szereg zalet (przykładowo nie powstaje konieczność dowodzenia pierwszeństwa rzeczywistego używania znaku towarowego wobec oznaczenia konkurenta). Oczywiście, w zależności od terytorialnego zakresu prowadzonej działalności, przedsiębiorca może wybrać pomiędzy rejestracją unijnego, międzynarodowego lub krajowego znaku towarowego.

 


 

Cały artykuł do znalezienia za darmo w wersji cyfrowej. Wystarczy pobrać bezpłatną aplikację Builder Polska z App Store, Google Play lub wejść na naszą stronę https://e.buildercorp.pl/ i zarejestrować się.

 

 

 

open