70 lat tradycji i doświadczenia zobowiązuje Gliwickie Biuro Projektów Budownictwa Przemysłowego PROJPRZEM SA do najwyższej jakości usług inżynierskich. O sile załogi, przygotowaniu na niespodzianki oraz realizowanych inwestycjach Natalia Chylińska rozmawia z Piotrem Kubin, Dyrektorem ds. Rozwoju Biznesu.
Natalia Chylińska: Obecnie jesteście jedną z najsilniejszych grup inżyniersko-konsultingowych w Polsce. Co stanowi o Waszej przewadze nad konkurencją?
Piotr Kubin: Aby utrzymać się na rynku, trzeba go nieustannie monitorować oraz analizować, zarówno pod względem aktualnych i planowanych inwestycji, jak również potrzeb klienta, a także podejścia
w odniesieniu nie tylko do projektowania, ale całego procesu prowadzenia inwestycji. Coraz częściej klient jest świadomy swoich oczekiwań, decydując się na rozwiązania prośrodowiskowe oraz na prowadzenie inwestycji w metodologii BIM. Jesteśmy biurem, które specjalizuje się w średnich i dużych projektach, a im bardziej są one skomplikowane, tym lepiej się w nich odnajdujemy. Projektowanie 3D jest dla nas standardem. Stawiamy na innowacyjność, jakość oraz odpowiedzialność. Aby utrzymać się na rynku, a jesteśmy na nim ponad 70 lat, nie wystarczy być biurem projektowym, trzeba być również konsultantem, doradcą, a także wskazywać klientowi najlepsze oraz najnowsze rozwiązania. Jesteśmy dumni, że klienci do nas wracają i są z nami od kilku, kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu lat. Zobowiązuje nas to do ciągłego rozwoju tak, aby sprostać najbardziej wymagającym oczekiwaniom. Oczywiście firma to ludzie – bez kompetentnych oraz wykwalifikowanych pracowników nie osiągnie sukcesu. Łączymy wiedzę, a także doświadczenie z nowymi pomysłami. W swoich strukturach mamy młodych ludzi, którzy tworzą idealne zespoły z pracownikami z wieloletnim stażem poprzez wymianę spostrzeżeń i doświadczeń. Przy każdym projekcie tworzymy lessons learned, które następnie są analizowane oraz omawiane. Pozwala to pracownikom na naukę, a także unikanie błędów, bo jak to powiedział Albert Einstein, szaleństwem jest robić wciąż to samo i oczekiwać różnych rezultatów.
N.Ch.: Na jakich inwestycjach obecnie koncentruje się biuro?
P.K.: Aktualnie jednym z realizowanych projektów jest prowadzenie inwestycji związanej z budową nowego zakładu produkcji samochodów PSA w Gliwicach, gdzie pełnimy funkcję EPCM. Dodatkowo bierzemy udział w kilku projektach centrów logistycznych i magazynowych oraz projektach w branży chemicznej w Polsce, a także za granicą. Niemniej nie koncentrujemy się jedynie na budownictwie przemysłowym. Tylko dywersyfikacja usług pozwala na mocną pozycję na rynku, szczególnie w sytuacji, gdy konkurencja wzrasta, a ilość inwestycji już niekoniecznie. Chcemy wzmocnić swoją pozycję w ochronie środowiska oraz energetyce, szczególnie przy inwestycjach dotyczących Zakładów Termicznego Przekształcania Odpadów. Wykonaliśmy już wiele projektów w tym sektorze i zamierzamy uczestniczyć w kolejnych.
N.Ch.: Usługi biura nie kończą się na przygotowaniu projektu. Na pomoc w jakim zakresie mogą liczyć klienci?
P.K.: Doradzamy naszym klientom zarówno w fazie planowania inwestycji celem optymalizacji kosztów i zastosowania najlepszych rozwiązań, jak również wspieramy ich podczas realizacji inwestycji, oferując usługi EPC, EPCM.
N.Ch.: Obecnie dużą rewolucję w sposobie pracy, a także w dotrzymywaniu terminów, wywołał COVID-19. Jaki wpływ na Państwa biuro miała pandemia i jak sobie radzicie z jej skutkami?
P.K.: Nasze biuro realizowało prace przez cały czas trwania pandemii. Posiadamy w swoich zasobach ponad 100 etatowych projektantów. Taki potencjał pozwala nam z chwilą wystąpienia losowych przypadków na płynne zastąpienie danego pracownika osobą pozostającą w dostępnych zasobach. Do każdego z projektów tworzymy dedykowane zespoły projektowe w taki sposób, aby ewentualna zamiana nie wpłynęła na harmonogram realizacji, a przede wszystkim dawała możliwość przejęcia obowiązków osoby nieobecnej i wdrożenie nowych uczestników procesu projektowego. Dodatkowym atutem jest fakt, że wykorzystujemy nowoczesne narzędzia do zarządzania dokumentacją oraz wymianą danych. Będąc wiele lat na rynku, doświadczaliśmy różnych sytuacji, dlatego zawsze przygotowujemy realizację pracy tak, aby uniknąć wszelkich możliwych sytuacji losowych lub zminimalizować je. COVID-19 jest po prostu kolejną z nich, w której trzeba się nauczyć funkcjonować.