Targi stały się chlebem powszednim branży budowlanej. To tutaj zwiększaliśmy zainteresowanie swoimi produktami i tworzyliśmy nowe możliwości biznesowe. Jednak rok 2020 zmienił wszystko. Jak zatem działać w 2021? Odpowiedź tkwi w cyfryzacji.
Artykuł jest podsumowaniem drugiej części raportu poświęconego wpływowi pandemii COVID-19 na budownictwo. Zestawienie zostało stworzone na podstawie informacji zebranych od 2568 architektów, inżynierów i konstruktorów (AEC). Część druga skupia się na tym, w jaki sposób pandemia napędza zapotrzebowanie na cyfrowe rozwiązania.
Targi pozostają odwołane
Rok 2020 zadał cios, który wstrząsnął branżą budowlaną i światem. Problem jest prosty, jednak niezwykle dobitny: wirus COVID-19 przenosi się z osoby na osobę, więc aby chronić zdrowie publiczne, musimy ograniczyć fizyczne interakcje oraz praktykować dystans społeczny.
Jakie są konsekwencje dla branży budowlanej?
Targi, na których tak bardzo polegaliśmy, zostały zawieszone. W rezultacie byliśmy zmuszeni naprawić nagłe (być może nieodwracalne) ubytki w sposobie budowania relacji biznesowych, wprowadzania produktów na rynek i zawierania umów. Ale jak wszyscy wiemy: łatwiej to powiedzieć niż zrobić.
Co czeka branżę budowlaną?
Czy pandemia nadal będzie stanowić wyzwanie dla funkcjonowania branży budowlanej? Jeżeli tak, to jak możemy się do tego przygotować? Niestety nie mamy kryształowej kuli, aby przewidzieć sytuację branży budowlanej po pandemii. Ale to, co możemy zrobić już teraz, to przekierować swoją strategię w nową stronę.
Targi branżowe powrócą, ale…
W 2020 roku targi zostały całkowicie lub częściowo odwołane. Jednak czy pandemia nie wpłynęła na naszą gotowość do brania udziału w różnorodnych wydarzeniach dziś oraz w przyszłości? Według 2568 respondentów naszego badania: 7% wzięłoby obecnie udział w wydarzeniu branżowym, 43% chce poczekać do zakończenia pandemii lub do momentu
pojawienia się szczepionki, 50% nie planuje udziału lub jeszcze nie zdecydowało się na udział w targach w przyszłości. Jeśli targi zostaną wznowione, to prawdopodobnie w innej formie niż do tej pory.
Nowe produkty odkrywamy online
Dlaczego architekci, inżynierowie czy konstruktorzy decydują się na udział w targach branżowych? Raport Targi branżowe zostały odwołane: Jak poruszać się w nowym środowisku cyfrowym wskazuje 4 główne powody. Zaskakujące jest, że 46% z 2568 respondentów wybiera się w celach edukacyjnych. Poznawanie nowych produktów zajmuje drugie miejsce z wynikiem 25%.
Czasy dynamicznie się zmieniają
Innowacje technologiczne, które kiedyś zrewolucjonizowały świat, teraz stały się częścią naszego życia. Chociaż cała branża budowlana pozostaje w tyle pod względem cyfryzacji – to jednak ludzie są na bieżąco.
Przykład: prawie połowa ankietowanych twierdzi, że korzysta z wyszukiwarek internetowych w celu odkrywania nowych produktów. Mniej niż 10% wykorzystuje do tego targi branżowe.
Architekci i inżynierowie stawiają na cyfryzację
Narzędzia cyfrowe rewolucjonizują sposób, w jaki korzystamy z informacji. Można śmiało powiedzieć, że pandemia dolewa oliwy do ognia zmian.
Przykład: ponad połowa respondentów w naszym badaniu stwierdziła, że ich praca stała się bardziej zdigitalizowana od czasu COVID-19. Ten trend prawdopodobnie przyśpieszy w nadchodzących latach.
Po przeanalizowaniu aktywności użytkowników na BIMobject.com
– platformie z obiektami BIM dla projektantów – stwierdziliśmy znaczny wzrost wyszukiwań i pobrań. Ponadto projektanci są aktywni w późnych godzinach wieczornych oraz w weekendy.
To dobry znak! W obliczu pandemii oraz utraty targów branżowych korzystamy z narzędzi cyfrowych, aby działać dalej i zwiększyć zyski. Jednak czy producenci są na fali cyfryzacji? W większości przypadków odpowiedź niestety brzmi: nie.
Producenci jeszcze się nie dostosowali
Według Venveo pierwszym miejscem, do którego kierują się architekci w poszukiwaniu informacji, jest strona internetowa producenta. Jednakże to samo źródło wskazuje, że architekci mają trudności w odnalezieniu dokładnych parametrów oraz funkcjonalności produktów.
Jaki z tego morał? Cyfryzacja daje nam możliwości, ale nie korzystamy z nich w pełni.
Jeszcze…
Co dają nam targi branżowe?
Targi są niezwykle ważne. Jednak w erze cyfrowej, kiedy mierzalność i dane stają się kluczowe, być może ponownie będziemy musieli ocenić ich wartość.
Spoglądając na targi z perspektywy lejka sprzedażowego, jest to dość mozolny proces. Wydajemy sporo pieniędzy na nasze stoiska, ale sprzedaż może pojawić się dopiero po kilku tygodniach, miesiącach lub nawet rok po wydarzeniu.
Jak narzędzia cyfrowe mogą pomóc w sprzedaży?
Trwający proces cyfryzacji skłoni producentów do zastanowienia się nad lepszymi oraz bardziej wydajnymi sposobami wprowadzania i sprzedaży produktów.
Cyfrowe narzędzia mogą znacznie wpłynąć na produktywność oraz zyski, ponieważ pozwalają nam działać w czasie rzeczywistym, tworzyć więcej możliwości biznesowych, a także przewidywać trendy. A wszystko to przy jednoczesnej możliwości śledzenia aktywności kupującego i zwrotu z inwestycji.
Przyszłość branży budowlanej leży w rękach cyfryzacji
Nie można przewidzieć przyszłości branży budowlanej, jednak…
Faktem jest, że digitalizacja nadchodzi wielkimi krokami, a my będziemy musieli na nowo dostosować się do powstających narzędzi, platform, portali i oprogramowań. Jednak to one pozwolą nam działać skuteczniej.
Świat wokół nas się zmienia, czy nam się to podoba czy nie. Zatem pytanie brzmi: czy chcesz być w czołówce czy pozostać w tyle za swoją konkurencją?
Chcesz poznać więcej szczegółów?
Wszystkie statystyki i szczegółowe informacje są dostępne w pełnej wersji raportu na business.bimobject.com.
Zdjęcia arch. BIMobject