CERRAD – ZNACZĄCY GRACZ NA RYNKU ŚWIATOWYM
O udziale w Targach Cersaie w Bolonii, a także o planach rozwojowych i nowościach produktowych firmy w rozmowie z Natalią Chylińską opowiada Paweł Bąk, Prezes Zarządu Grupy Cerrad.
Natalia Chylińska: Jak ocenia Pan uczestnictwo Cerrad na Targach Cersaie w Bolonii? Udało się zaznaczyć swoją obecność wśród najlepszych na świecie?
Paweł Bąk: Międzynarodowe Targi Ceramiki i Wyposażenia Łazienek Cersaie to najważniejsze wydarzenie branżowe tego typu w Europie. Na 150 tys. m2 powierzchni wystawiły się 623 firmy z 28 krajów, w tym aż 361 firm z branży płytek ceramicznych. Była to pierwsza tak wielka impreza branży łazienkowej od początku pandemii. Cieszy mnie fakt, że mogliśmy się spotkać w takim gronie, zaprezentować nasze kolekcje, zebrać opinie i cieszyć się z powrotu do normalności. Czy udało się zaznaczyć naszą obecność? Jestem przekonany, że tak. Mimo obaw postawiliśmy na rekordowe w swojej historii stoisko wystawiennicze, z największą powierzchnią wśród polskich wystawców, liczącą aż 315 m2. Zaprezentowaliśmy kilkadziesiąt najnowszych kolekcji, które spotkały się z dużym zainteresowaniem. To dowód, że polska ceramika ma ogromny udział w wyznaczaniu ogólnoświatowych trendów wnętrzarskich, może zadowolić najbardziej wyrafinowane gusta i spełniać unikalne potrzeby aranżacyjne naszych Klientów.
N.Ch.: Jakie produkty prezentowaliście na targach?
P.B.: Targi Cersaie były niepowtarzalną okazją do zaprezentowania nowości produktowych Grupy Cerrad. Przemyślana prezentacja płytek ceramicznych w przestrzeniach targowych, wyszukane aranżacje to ważny element naszej kampanii wizerunkowej. Swoją premierę miała nowa odsłona współpracy z marką La Mania i La Mania Home, w ramach której zaprezentowaliśmy 4 najnowsze kolekcje płytek gresowych: Brazilian Quarzite, Ceppo Nuovo, Thassos Marmo i Modern Concrete, inspirowanych modą, pięknem natury oraz otaczającego świata. Ambasadorką Projektu jest Joanna Przetakiewicz, dyrektor kreatywna, założycielka domu mody La Mania. Efektem połączenia dwóch światów – fashion i designu – są płytki dostępne w kilku formatach, wariantach kolorystycznych, a także rodzajach powierzchni. Wśród nich znalazły się slaby w wymiarze 120 x 280 cm i grubości 6 mm o autorskim wzornictwie, unikatowym wykończeniu powierzchni – lappato silky cristal. Cerrad x La Mania Home to projekt strategiczny, który ma na celu zwiększenie obecności marki Cerrad w segmencie premium.
W trakcie targów, na naszym stoisku stanowiącym nowoczesny showroom, pokazaliśmy 25 nowych wzorów płytek wielkoformatowych, w tym slabów 160 x 280 cm, płytki tarasowe 2.0, kolekcje płytek drewnopodobnych 25 x 160 cm oraz płytki klinkierowe, dekoracyjne.
Udział w targach pozwolił skonfrontować naszą wizję aranżacji przestrzeni z opiniami najlepszych ekspertów z zakresu projektowania wnętrz i architektury. Zebrane informacje pozwolą nam podjąć decyzje, które z naszych wzorniczych propozycji uzupełnią ofertę produktową w 2022 r.
N.Ch.: Cerrad już szósty raz był obecny na tym najważniejszym na skalę europejską wydarzeniu branżowym. Czym ta edycja różniła się od innych?
P.B.: Cersaie wróciło po dwuletniej przerwie spowodowanej pandemią. To powrót branży płytek ceramicznych do spotkań w realnym świecie. Nieco innym, niż było to jeszcze 2 lata temu. Wprowadzono rygorystyczne obostrzenia sanitarne, a wstęp na targi dostępny był tylko dla zaszczepionych, ozdrowieńców lub osób mających ważny test PCR. Zabrakło również wystawców oraz zwiedzających z Azji, zwłaszcza z Chin. Patrząc na statystyki, w tegorocznym wydarzeniu wzięło udział 25% mniej wystawców i o połowę mniej zwiedzających niż w 2019. Na stoisku Cerrad nie odczuliśmy jednak mniejszej frekwencji Gości. Odwiedziło nas wielu nowych, obiecujących klientów oraz nasi kluczowi partnerzy biznesowi z Polski i z zagranicy. Mimo pandemii oraz wielu obostrzeń uczestnictwo w tegorocznych Cersaie przerosło nasze najśmielsze oczekiwania. Cieszę się, że mogliśmy zaprezentować to, nad czym pracowaliśmy w ostatnich miesiącach.
N.Ch.: Dyktowanie trendów wiąże się z tym, że trzeba być lepszym od innych i nieustannie się rozwijać. Na tym polu firma Cerrad także może pochwalić się sukcesami. Doszło do przejęcia Ceramiki Nowa Gala. Co ten ruch ze sobą niesie?
P.B.: Mimo zastanej rzeczywistości związanej z pandemią konsekwentnie realizujemy obraną strategię rozwoju zakładającą wdrażanie kolejnych ambitnych projektów. Nieprzerwanie inwestujemy w infrastrukturę oraz technologię, dzięki którym możemy oferować innowacyjne produkty. W 2020 r. zostaliśmy właścicielem spółki Ceramika Nowa Gala i Ceramika Gres. Dzięki temu przedsięwzięciu znacząco wzrósł nasz udział w rynku i dołączyliśmy do grona liderów branży. Uzupełniające się portfolia produktowe marek, a także zwiększenie mocy produkcyjnej do 20 mln m2 dały nam możliwość przygotowania oferty o jeszcze szerszej gamie innowacyjnych produktów, w największym stopniu odpowiadających potrzebom Klientów z całego świata. Znajdują się w niej m.in. płytki gresowe barwione w masie. Dzięki metodzie produkcji płytki w całym swoim przekroju mają taką samą barwę i najwyższą klasę ścieralności, co pozwala nam zaoferować produkt idealnie sprawdzający się w każdym, nawet najbardziej wymagającym segmencie sprzedaży inwestycyjnej.
N.Ch.: Na tym przejęciu zapewne nie kończą się plany Cerrad. Jakie będą kolejne? Czy pandemia ma wpływ na to, jakie ruchy zostaną wykonane w najbliższym czasie?
P.B.: Plany spółki zakładają wiele inwestycji, z których każda kolejna ma na celu zaimplementowanie nowych technologii w produkcję płytek ceramicznych. Jako firma międzynarodowa, inwestująca w najlepszą technologię dostępną na rynku, której produkty są obecne w ponad 50 krajach, musimy stale zaskakiwać naszych konsumentów nowoczesnym wzornictwem i innowacyjnymi technologiami. Naszą strategią jest budowanie przewagi konkurencyjnej na rozwiązaniach technologicznych. Rynek wymaga dzisiaj od nas wyznaczania nowych, coraz bardziej ambitnych ścieżek rozwoju dla Grupy Cerrad. Oczywiście monitorujemy sytuację związaną z COVID-19 i jego wpływ na funkcjonowanie branży. Cały sektor mimo tego, że może się pochwalić w ostatnim czasie dużymi wzrostami, ma przed sobą ogromne wyzwania. Wzrost cen surowców, palet, mediów (zarówno gaz, jak i energia elektryczna) oraz inflacja kształtują nowe ceny produktów na wszystkich rynkach. Główną przyczyną jest wzrost cen gazu, który chwilami względem poprzedniego roku na rynku SPOT wynosił ponad 1000%, a w ujęciu kontraktów rocznych o ponad 300%. Na bieżąco obserwujemy sytuację. Nie da się ukryć, że pandemia nie jest dla gospodarki dobrym czasem. Wszyscy jednak wiemy, że kryzys minie, a sytuacja gospodarcza się ustabilizuje. Dostosowujemy się do zmian, szukamy skutecznych rozwiązań, konsekwentnie realizujemy długofalową strategię, która pozwala nam zredukować wpływ COVID-19 na działalność firmy Cerrad.
N.Ch.: Jakie są plany na najbliższy rok?
P.B.: Z początkiem 2022 r. ruszy ekologiczna linia pilotażowa do produkcji wielkoformatowych, głęboko strukturalnych płytek gresowych. Inwestując ponad 170 mln zł w pionierską technologię, wprowadzimy na rynek nowe, unikalne produkty – wielkoformatowe płytki ceramiczne z głęboką strukturą, w technologii gresu z wykorzystaniem braków miękkich, powstałych na etapie formowania produktu. Projekt powstał we współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Nowa linia produkcyjna pozwoli zmniejszyć zapotrzebowanie na surowce, wodę, energię, podniesie ekonomikę produkcji oraz ograniczy wpływ na środowisko naturalne. To nasza odpowiedź na światowe trendy związane ze zmianami klimatycznymi.
Możemy również zdradzić, że w planach spółki kolejny projekt z NCBiR, którego start jest przewidziany jeszcze w tym roku. Planujemy również kolejne akwizycje, tym razem za granicą. Naszą wizją jest stworzenie międzynarodowej firmy, która będzie znaczącym graczem na rynku światowym.
Fot. arch. Cerrad