1. Home
  2. Biznes i Ludzie
  3. ABY BUDOWANIE STAŁO SIĘ ŁATWIEJSZE
ABY BUDOWANIE  STAŁO SIĘ ŁATWIEJSZE
0

ABY BUDOWANIE STAŁO SIĘ ŁATWIEJSZE

0

Danuta Burzyńska: Jak marka Schöck zbudowała swoje know-how w ciągu sześciu dekad działalności oraz w jaki sposób je obecnie rozwija?

Mike Bucher: Schöck jest firmą, która została w znacznym stopniu ukształtowana przez jej założyciela, Eberharda Schöck. Był on wzorem do naśladowania ze względu na swoje dążenie do tego, by budowanie stało się łatwiejsze, efektywniejsze, i zachęcał wszystkich, aby podążali tą drogą. Ponadto przywiązywał dużą wagę do edukacji oraz do dalszego rozwoju pracowników firmy. To doprowadziło firmę Schöck do sukcesu. Jesteśmy dumni z naszych pracowników, którzy mają wysokie kompetencje i są niezwykle zmotywowani, myślą nieszablonowo oraz każdego dnia angażują się w swoją pracę. Sprzyja nam ożywiony klimat innowacyjności, któremu towarzyszy jasno zdefiniowana strategia, pozwalająca na zarządzanie w sposób ukierunkowany i zorientowany na przyszłość.

D.B.: Jakie są kamienie milowe, najważniejsze sukcesy, projekty i przedsięwzięcia firmy Schöck na świecie oraz w Polsce?

Iwona Górakowska-Szyszka: Największym sukcesem firmy globalnie jest z pewnością jej rozwój z małej prywatnej firmy do przedsiębiorstwa o skali międzynarodowej, działającego w 40 krajach, posiadającego ugruntowaną pozycję lidera. Na przestrzeni ostatnich 20 lat najważniejszym sukcesem na rynku polskim było przeniesienie doświadczeń w zakresie nowoczesnego, energooszczędnego budownictwa z rynku niemieckiego i wzrost penetracji rynku łączników balkonowych do ponad 50%.

D.B.: Znajomość fizyki budowli jest podstawą dobrego planowania i dobrego wykonawstwa prac budowlanych. W jaki sposób firma wspiera świadome projektowanie?

M.B.: Dzięki naszym różnorodnym rozwiązaniom cyfrowym ułatwiamy i wspieramy pracę projektantów oraz architektów na wszystkich etapach procesu budowlanego. Na przykład nasza nowa, działająca w chmurze aplikacja internetowa Scalix® jest dostępna z każdego miejsca. W programie Scalix® można łatwo i zgodnie z najnowszym stanem wiedzy technicznej wykonać obliczenia dla nowych trzpieni dylatacyjnych Stacon®.

Ponadto prowadzimy ciągłą współpracę z naszym działem badawczo-rozwojowym w celu zoptymalizowania parametrów naszych produktów pod kątem m.in. efektywności energetycznej, nośności, ochrony zasobów naturalnych. Nasze innowacyjne rozwiązania pozwalają nie tylko na realizację nowoczesnych wymagań projektowych, ale także na ekonomiczne i zrównoważone budowanie. Jednym z najnowszych przykładów jest rodzina produktów Sconnex®, umożliwiająca minimalizację ostatniego istotnego mostka termicznego w budynkach. Sconnex® jest skutecznym rozwiązaniem, dzięki któremu można znacznie ograniczyć straty ciepła na eksponowanych pod względem termicznym elementach konstrukcyjnych budynku, takich jak ściany i słupy.

D.B.: Jakie są korzyści z zastosowania proponowanych przez firmę Schöck rozwiązań – nowych, innowacyjnych i sprawdzonych w praktyce – oprócz tych już wymienionych, wynikających z wymagań projektowych?

M.B.: Przy pracach rozwojowych nad rozwiązaniami produktowymi myślimy w kategoriach użytkownika i praktyki budowlanej. To właśnie nas wyróżnia. Dzięki nowej rodzinie produktów Sconnex® zniwelowaliśmy ostatni ważny mostek termiczny w budynku. Nowość na skalę światową, jaką jest Sconnex® typu P, w znacznym stopniu zmniejsza przepływ ciepła w obrębie słupów, Sconnex® typu W – w obrębie ścian żelbetowych, a Sconnex® typu M – w obrębie ścian murowanych. Zastosowanie systemu Sconnex® pozwala na rezygnację z tradycyjnej izolacji termicznej słupów, dzięki czemu do wykańczania garaży podziemnych i piwnic można zastosować beton architektoniczny.

Innym przykładem jest element izolacji akustycznej Tronsole typu P, zoptymalizowany pod kątem konstrukcji prefabrykowanych. Dzięki niemu spoczniki mogą być po prostu umieszczane w gotowej klatce schodowej, a następnie mocowane. Zapewnia to optymalizację procesu budowlanego i jest bardzo ekonomicznym rozwiązaniem. Ponadto, dzięki doskonałej izolacji akustycznej, nie ma potrzeby stosowania podłogi pływającej. Spoczniki mogą być użytkowane od razu po ich montażu.

D.B.: Profesjonalne i – co warto podkreślić – bardzo specjalistyczne doradztwo techniczne zawsze stanowiło wartość dodaną produktów firmy Schöck. Czy w dzisiejszych czasach, gdy na rynku zaciera się różnica między profesjonalnym doradztwem technicznym a obsługą sprzedażową, łatwo jest utrzymać tak wysoki poziom?

M.B.: Obsługa i doradztwo są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek. Z tego powodu nasi inżynierowie mają wysoki poziom wiedzy specjalistycznej i są kompetentnymi, merytorycznymi partnerami, którzy współdziałają z klientami przy wyborze naszych produktów pasujących do konkretnych wymagań danego projektu. Budowle są przecież często unikatami oraz wymagają specjalnych rozwiązań, odbiegających od standardów. Gdy pojawia się kwestia zastosowania produktów firmy Schöck, na przykład w produkcji prefabrykatów betonowych lub bezpośrednio na placu budowy, nasi specjaliści udają się na miejsce montażu. Wspierają wykonawców, udzielając im praktycznych wskazówek dotyczących prawidłowego i bezpiecznego wykonawstwa, a także służą swoim know-how w przypadku wszelkich pytań pojawiających się podczas realizacji budowy.

D.B.: 60 lat firmy Schöck – 60 lat innowacji. Co oznacza innowacyjność dla holdingu?

M.B.: Innowacje są częścią DNA firmy Schöck i jej pełnej sukcesów historii. Na przestrzeni lat poza nowymi produktami w zakresie izolacji termicznej czy akustycznej zostały wprowadzone także innowacje w sferze technologii materiałowej, procesów oraz obsługi. Ponadto zajmujemy się cyfrową optymalizacją procesów budowlanych. Wszystko to sprawiło, że staliśmy się pionierem w branży. Codziennie pracujemy nad tym, by stawać się coraz lepszymi i rozwijać nowości. To jest nasz cel oraz nasza motywacja.

D.B.: A jakie są największe bestsellery marki w tym zakresie?

M.B.: Przełom w firmie Schöck nastąpił w latach 80. wraz z wynalezieniem Isokorbu®. Dziś już nie można sobie wyobrazić budownictwa bez nośnego elementu termoizolacyjnego, jakim jest Schöck Isokorb®. Na tamten okres przypada również wprowadzenie systemu izolacji akustycznej Tronsole. W latach 90. pojawiła się innowacja materiałowa – opracowany przez nas materiał kompozytowy Combar® z włókna szklanego, który jest odporny na korozję. Obecnie Combar®, dzięki swoim szczególnym właściwościom, jest stosowany także w wielu innych produktach firmy Schöck, takich jak Schöck Isokorb® czy kotwy do ścian warstwowych Isolink®.

D.B.: Motto założyciela firmy Eberharda Schöcka „Nigdy nie można się zatrzymywać…” inspiruje do zmian i ciągłego rozwoju. Jakie priorytety oraz wyzwania stoją jeszcze przed holdingiem?

M.B.: Duch pionierski i umiejętność nieustannego wyznaczania standardów dla całej branży budowlanej stały się znakiem rozpoznawczym firmy Schöck. Przyszłe wyzwania, które dostrzegamy oprócz globalizacji, występują przede wszystkim w sferze cyfryzacji oraz przyjaznego dla klimatu, zrównoważonego budownictwa. Potrzebne są tu inteligentne i innowacyjne rozwiązania, przemyślane technologie oraz sprawdzona wiedza specjalistyczna w zakresie praktycznych zastosowań. Mając świadomość tego wyzwania, prowadzimy nieprzerwanie prace badawczorozwojowe w celu znalezienia nowych rozwiązań oraz udoskonalenia istniejących. Jeśli chodzi o cyfryzację, to zmieniliśmy nasze podejście strategiczne i w 2020 roku utworzyliśmy osobny dział zajmujący się tą sferą. Skupiamy się w nim na dalszym rozwoju naszego oprogramowania obliczeniowego Scalix® oraz cyfrowych systemów wspomagających wykonawców. Tym samym chcemy zapewnić efektywny i bezbłędny montaż – co stanowi niewątpliwą zaletę w obliczu rosnącego niedoboru wykwalifikowanych pracowników. Ponadto intensywnie pracujemy nad realizacją naszego celu, jakim jest osiągnięcie przez naszą firmę neutralności klimatycznej – od produkcji po administrację. Chcemy też być pionierem w dziedzinie efektywności energetycznej.

Wszystkie nasze decyzje biznesowe podejmujemy zgodnie z naszą wizją „Dziś kształtujemy budownictwo jutra”.

D.B.: Jakie są konkretne działania w Polsce, które mają na celu zwiększenie świadomości istnienia takich rozwiązań?

I.G.Sz.: Lokalnie będziemy nadal czerpać z rozwiązań produktowych oraz cyfrowych rozwijanych w naszej Centrali w oparciu o doświadczenie płynące z rynku. Poprzez bezpośredni kontakt zarówno z biurami projektowymi, jak i inwestorami chcemy przekonać do wykorzystania naszych pomysłów, które mogą przełożyć się na konkretne korzyści w procesie budowlanym. Proponowane przez nas rozwiązania mocno wpisują się w obserwowany aktualnie trend w budownictwie: „szybciej, z mniejszymi zaangażowanymi zasobami”. Mamy również nadzieję, że wzrost udziału budownictwa prefabrykowanego przyspieszy dalszą penetrację rynku dla naszej oferty produktowej. Pracujemy też nad wzrostem świadomości konsumentów. chcemy żeby poznali lepiej korzyści płynące z zastosowania izolacji akustycznej.