Mostmarpal – głębokie fundamentowanie
Firma Mostmarpal Sp. z o.o. z siedzibą w Zarzeczu koło Żywca specjalizuje się w wykonawstwie wierconych pali fundamentowych (m.in. pale wielkośrednicowe w rurze obsadowej, pale CFA, pale przemieszczeniowe). Ponadto, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, realizuje szeroki zakres prac budowlanych.
Przedsiębiorstwo ceni sobie w szczególności budowę amfiteatrów z przekryciem membranowym oraz budowy różnych obiektów mostowych. Interesuje się zwłaszcza wykonywaniem obiektów nietypowych, niepowtarzalnych, wymagających niestandardowego podejścia. Takimi obiektami zrealizowanymi przez firmę były m.in. amfiteatry w Żywcu, Ustroniu, Wiśle, Świnoujściu oraz w Pruszczu Gdańskim, a w szczególności ich zadaszenia membranowe.
Mostmarpal nie obawia się w swojej branży żadnych wyzwań i jest otwarty na każde zamówienie. Nawet najbardziej trudne technicznie oraz logistycznie zadania nie stanowią dla niego problemu. Jednym z ostatnich takich zadań, jakie wykonała firma, była budowa kładki pieszorowerowej w Dobczycach. Wyjątkowość tego zadania wynikała zarówno z jej umiejscowienia, jak i przyjętych rozwiązań architektonicznych. Autorem dokumentacji projektowej tej nietypowej kładki było Biuro Projektów Lewicki Łatak i to jego zasługą jest doskonałe wkomponowanie kładki pomiędzy koroną zapory Zbiornika Dobczyckiego a wzgórzem staromiejskim. Ciekawa jest również architektura kładki – jej futurystyczny kształt w łuku poziomym, z przenikającymi się płaszczyznami. Kładka ma dwa połączone ze sobą pomosty: pieszy i rowerowy. Dodatkowo tym, co odróżnia niniejszą kładkę od innych podobnych obiektów, jest materiał, z którego została wykonana jej konstrukcja, a także balustrady, a mianowicie stal S355J2W + N. Rzadko spotyka się obiekty mostowe wykonane z tego typu stali. Posadzka podestu pieszego kładki została wykonana z desek z modrzewia syberyjskiego, natomiast posadzka na pomoście rowerowym – z betonu w kolorze naturalnego lokalnego kamienia.
Jednak zarówno umiejscowienie kładki, jak i jej architektura sprawiły, że wykonanie konstrukcji, a w szczególności jej montaż nie były łatwymi zadaniami. Ze względu na utrudniony dojazd do miejsca budowy, a także bliską zabudowę nie było możliwości zastosowania dźwigu ani nawet śmigłowca (co również było rozważane) do podawania elementów konstrukcyjnych. Konieczne było zatem przeprojektowanie konstrukcji kładki na mniejsze elementy, które następnie były transportowane za pomocą ręcznych wciągarek linowych. Dzięki budowie kładki powstało połączenie piesze i rowerowe wzgórza zamkowego z koroną Zbiornika Dobczyckiego. Mieszkańcy i turyści mogą swobodnie oraz bezpiecznie przemieszczać się pomiędzy tymi dwoma znakomitymi widokowo miejscami.
Realizacja podobnych zadań jest możliwa dzięki dysponowaniu przez firmę doświadczoną kadrą inżynierską służącą kontrahentom wszechstronnym doradztwem oraz merytoryczną pomocą w dopasowaniu projektu do potrzeb i wymagań partnerów biznesowych. Na szczególną uwagę zasługuje również bardzo dobre wyposażenie firmy w sprzęt: palownice wraz z pełnym osprzętem, dźwigi gąsienicowe, koparki, wozidła, ładowarki itp. Przewóz sprzętu odbywa się własnymi środkami transportu, co skraca okres przygotowania logistycznego oraz obniża koszty inwestycji.