WYŻSZY POZIOM
Budynek SKYSAWA składa się z dwóch części. Niższa to SAWA, wyższa nosi nazwę SKY. Cały kompleks został powiększony o część podziemną – tunel łączący stację metra Rondo ONZ z podziemiem SAWY.
Reprezentacyjny charakter związany z lokalizacją kompleksu w dynamicznie przekształcającym się centrum Warszawy, wokół śródmiejskiej wielofunkcyjnej zabudowy, był wyzwaniem, aby stworzyć budynek estetyczny, funkcjonalny oraz innowacyjny. Razem z Inwestorem PHN SA poszukiwaliśmy najlepszego zagospodarowania kwartału pod względem bryły oraz funkcji. Zależało nam na tym, aby z obiektu mogli korzystać zarówno mieszkańcy, jak i przyszli najemcy. Kolejnym priorytetem było zaprojektowanie budynku ekologicznego z jak największym poszanowaniem dla środowiska oraz zrównoważonego rozwoju.
Zaangażowanie wszystkich uczestników procesu projektowego i realizacyjnego przełożyło się na uzyskanie certyfikatu final, części niższej z oceną Outstanding na poziomie 94,1%. Część wyższa SKY jest obecnie w trakcie certyfikacji final, w której oczekujemy podobnego wyniku.
Twarz SKYSAWY
Najbardziej widocznym elementem SKYSAWY jest lekka szklana fasada z pionowymi „żyletkami”. Zastosowane szkło to Guardian SunGuard Super Neutral oraz ClimaGuard Premium2 – konfiguracja szklenia została starannie dobrana z myślą o szczególnych uwarunkowaniach, ze względu na nasłonecznienie fasad i ich usytuowanie w stosunku do stron świata oraz akustykę wewnątrz budynku. Wybrane szklenie jest przeciwsłoneczne, powlekane podwójną warstwą srebra o neutralnej barwie, co w połączeniu z wysoką przepuszczalnością światła (63%) daje doskonałą izolację cieplną. Szkło powlekane Guardian ClimaGuard Premium2 zapewnia wysoki poziom przepuszczalności światła dziennego do wnętrza budynku, zmniejszając zapotrzebowanie na oświetlenie sztuczne i zapewniając wyższy poziom przezroczystości.
Kolejnym zaawansowanym technologicznie materiałem na fasadzie jest farba proszkowa IGP Dura face, użyta na aluminiowych „żyletkach”. Dzięki technologii wykonania uzyskuje dobrą odporność na warunki klimatyczne, takie jak promieniowanie UV oraz wilgotność. Dobrany kolor został uszlachetniony perłowym efektem, nadającym subtelne rozświetlenie oraz dynamikę barwy elewacji w zależności od oświetlenia słonecznego.
Zminimalizowanie refleksyjności tafli szklanych oraz dodanie podziałów pionowych mają także znaczenie dla lecących ptaków, które będą mogły zauważyć budynek i bezpiecznie go ominąć.
Szybkobieżna i bezpieczna komunikacja
Jednym z ważniejszych aspektów przy projektowaniu naszej wieży było efektywne zaprojektowanie komunikacji pionowej. Ograniczona powierzchnia rzutu dominanty, ze względu na bliskość zabudowy mieszkalnej i wymagania planistyczno-urbanistyczne dla projektowanego terenu sprawiły, że zastosowano szybkobieżne windy, tzw. doubledeck firmy KONE. Pozwoliło to na optymalizację powierzchni szybów windowych. Instalacja kabin została wyposażona w inteligentny system łączności cyfrowej i oprogramowanie opensource, dzięki któremu użytkownicy mogą wzywać windę smartfonem. System kontroli przejazdu DCS pozwala na zwiększenie efektywności i szybkości dotarcia na piętro docelowe. W części wysokościowej budynku została zaprojektowana tylko jedna klatka schodowa, a dwie windy zostały przystosowane do ewakuacji osób z niepełnosprawnościami. Jest to jedna z pierwszych inwestycji w Polsce z zastosowaniem technologii umożliwiającej działanie dźwigów osobowych w trakcie pożaru i rozwiązującej kwestię ewakuacji osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.
Układanie puzzli
W realizacji wieży została zastosowana technologia wznoszenia konstrukcji z trzonem wyprzedzającym z czterodniowym cyklem na kondygnacje. – Podzieliliśmy duży, skomplikowany trzon budynku na dwie części. Pozwoliło to na zwiększenie tempa prowadzonych prac do czterodniowego cyklu wznoszenia kondygnacji dla każdej z połówek. Pierwsze z siedmiu zakotwień żurawia włączyło się w ten cykl. To jak układanie puzzli – stropy podążały za trzonami, a żurawie musiały się zakotwić, zanim wieża osiągnęła docelową wysokość wysięgnika żurawia – wyjaśnia kierownik budowy Michał Kacperowski.
– W celu uzyskania wysokiej efektywności energetycznej sięgnęliśmy po najnowsze rozwiązania, m.in. wysokosprawne urządzenia HVAC i właściwe temperatury minimalizujące zużycie energii dla ciepła utajonego), freecooling, najnowocześniejsze chillery (w Polsce dopiero od 2019) z sygnalizacją wycieku czynnika, z możliwością zastosowywania ekologicznego czynnika (HFO), spełniające obecne (2021) i przyszłe regulacje ECODESIGN. Biorąc pod uwagę ocieplenie się klimatu, przyjęto Tz=35°C, fz=45%. SKYSAWA została zaprojektowana z uwzględnieniem prognozowanych zmian klimatycznych – tłumaczy Piotr Drabecki, projektant instalacji sanitarnych.
Kluczem do sukcesu była współpraca, jaką wypracowaliśmy, zaczynając od etapu projektowego do wykonawczego. SKYSAWA była realizowana w systemie hybrydowym, projekt wykonawczy niższej części był gotowy przed rozpoczęciem budowy, natomiast część wyższa była realizowana jako „design & build”. Wymagało to zaangażowania projektowego i realizacyjnego w trakcie budowy. Wspólnie zrealizowaliśmy budowę całości w założonym czasie 36 miesięcy mimo pandemii i utrudnień z nią związanych.