Home Biznes i Ludzie JAK PRZYSPIESZYĆ EKOLOGIZACJĘ BUDOWNICTWA?
JAK PRZYSPIESZYĆ EKOLOGIZACJĘ BUDOWNICTWA?
0

JAK PRZYSPIESZYĆ EKOLOGIZACJĘ BUDOWNICTWA?

0
0

Środowisko budowlane jest często wskazywane jako jeden z sektorów, który może pomóc światu w zmniejszeniu emisji o 50% w tej dekadzie. W perspektywie krótkoterminowej największe znaczenie będą miały takie strategie, jak zwiększenie wykorzystania zrównoważonych materiałów oraz większe wykorzystanie energii odnawialnej w procesie przemysłowym. Jednak w jeszcze większym stopniu, w dłuższej perspektywie, stworzenie środowiska budowlanego, które myśli o wielu dekadach naprzód w kategoriach odporności, wystarczalności i cyrkularności, nie tylko wyeliminuje negatywne skutki, ale także spowoduje pozytywne zmiany w naszym klimacie i środowisku naturalnym. O działaniach marki
WICONA w tym zakresie opowiada Hubert Wiśniewski, Country Manager WICONA Polska.

Builder: Żyjemy w dobie postępującej eksploatacji zasobów naszej planety. Musimy zacząć zadawać sobie pytanie, jak zrównoważyć dbanie o środowisko z jednoczesnym zaspokajaniem zapotrzebowania na kolejne mieszkania, biura i infrastrukturę. Hubert Wiśniewski: Zrównoważona architektura cieszy się bezprecedensowym rozmachem biznesowym i politycznym, a firmy budowlane i architektoniczne przestawiają się na model, w którym myślenie o niskiej emisji dwutlenku węgla integruje się z każdym aspektem procesu planowania i budowy – od wyboru materiałów budowlanych i zarządzania odpadami po energooszczędne ogrzewanie, chłodzenie i hydraulikę. Nadal ustanawiamy punkt odniesienia dla jasnej definicji zrównoważonego budynku, szukając wspólnego mianownika pomiędzy aspektami funkcjonalnymi a imperatywem pięknego budynku. Odpowiedź można znaleźć w postępie technologicznym i dostępności materiałów budowlanych, które z definicji przyczyniają się do redukcji CO2 w budownictwie. Dobrą wiadomością jest to, że ponad 60% emisji z budynków można by ograniczyć do 2050 r. przy użyciu technologii, które są już dostępne, zgodnie z niedawnym raportem Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC). Te same raporty wskazują jednak, że sektor budowlany musi drastycznie przyspieszyć inicjatywy klimatyczne, aby osiągnąć krótko- i długoterminowe cele klimatyczne.

Jeśli więc dostępne technologie zapewniają jedynie część układanki, to jakich elementów brakuje?
H.W.:
Chociaż nie ma idealnej odpowiedzi, częściowy plan może być przedstawiony przez jedną z wielkich historii sukcesu zrównoważonej transformacji, a mianowicie pojazdy elektryczne. Kiedy w 2008 r. pierwsza Tesla zjechała z taśmy produkcyjnej w słonecznej Kalifornii, mało kto wierzył, że w przewidywalnej przyszłości samochody w pełni elektryczne będą stanowić jakiekolwiek realne zagrożenie dla pojazdów spalinowych. Dziś, po krótkim czasie, praktycznie każdy z głównych producentów samochodów zobowiązał się do przejścia na pojazdy w pełni elektryczne w ciągu najbliższej dekady. Tym, co czyni sektor EV trafnym przykładem, jest fakt, że ma on wspólną cechę ze środowiskiem budowlanym, a mianowicie międzynarodowe i złożone łańcuchy dostaw, w których żaden podmiot nie jest w stanie stworzyć ekologicznego lub zrównoważonego budynku w całości bez pomocy setek innych. W związku z tym, że architekci cały czas  intensywnie zastanawiają się, jak sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na mieszkania i infrastrukturę miejską, ich sukces zależy od wspólnego zaangażowania wszystkich innych interesariuszy w przywrócenie równowagi naszej planecie oraz wspólnego zrozumienia, że klimat to sprawa każdego z nas.

Co powinien zrobić przemysł, aby bardziej ograniczyć emisję dwutlenku węgla?
H.W.: Każdy cel w SDG (Celach Zrównoważonego Rozwoju) reprezentuje obszar ryzyka, który obecnie stanowi wyzwanie dla firm. Na przykład łańcuchy dostaw są podatne na skutki zmian klimatycznych i wyczerpywania się zasobów naturalnych. Przyjmując cele zrównoważonego rozwoju w biznesplanie, organizacje mogą zmniejszyć to ryzyko. Zaletą takich celów jest to, że oferują firmom plan działania dotyczący zaangażowania interesariuszy i rozwoju zrównoważonych strategii, które mogą pomóc w pozytywnej transformacji ich działalności. Inwestując i dopasowując swoje plany biznesowe do tych uniwersalnych ram, można poprawić wartości organizacyjne i środowisko. Nie zapominajmy, że uwzględnienie celów zrównoważonego rozwoju w biznesplanie może również przynieść korzyści finansowe.

Jak WICONA wdraża strategie zrównoważonego rozwoju w organizacji?
H.W.: Jesteśmy zaangażowani i konsekwentnie wdrażamy zrównoważone strategie we wszystkich obszarach naszej działalności. Począwszy od kultury organizacyjnej, promując pozytywne zmiany poprzez wspieranie lokalnych społeczności i naszych partnerów biznesowych. Wszystko to robimy oczywiście w kontekście biznesowym z pełną świadomością naszego wpływu na środowisko, który stopniowo i skutecznie neutralizujemy. Stawiamy na odzyskiwanie aluminium ze złomowanych fasad i okien, które niemal w 100% nadają się do recyklingu. W przypadku systemów aluminiowych WICONA mamy do czynienia z systemami, które dzięki zaawansowanym technologiom produkowane są w cyklu zamkniętym, z wykorzystaniem aluminium pochodzącego z recyklingu. Integrujemy aluminium Hydro CIRCAL w bardziej rozbudowaną i całościową koncepcję „75/95”. Oznacza to, że wszystkie nowe rozwiązania systemowe zawierają co najmniej 75% materiałów pochodzących z recyklingu do produkcji i 95% materiałów nadających się do ponownego przetworzenia poużytkowych produktów marki WICONA. Pozostałe emisje CO2 są generowane z góry, a faza użytkowania stanowi 1/3 całkowitej emisji CO2. Co więcej, w ciągu najbliższych czterech lat wszystkie kluczowe produkty będą zawierały co najmniej 80% materiałów pochodzących z recyklingu i w 100% nadających się do recyklingu. To do tej pory unikatowa koncepcja na skalę światową, wydajny i skuteczny sposób na zmniejszenie wpływu materiałów na cykl życia budynku. Ale to nie wszystko, bo idziemy jeszcze dalej. Przyspieszając swoje zaangażowanie w zrównoważony rozwój, WICONA, część Hydro, stała się pierwszą aluminiową firmą zajmującą się systemami budowlanymi, która wyprodukowała profile do drzwi, okien i ścian osłonowych z aluminium w 100% pochodzącego z recyklingu – Hydro CIRCAL 100R. Nowy materiał z recyklingu jest produkowany w 100% z aluminium pochodzącego z użycia. Oznacza to, że możliwe jest określenie profili o niemal zerowym śladzie węglowym (średnio 0,5 kg CO2e/kg aluminium), czyli najniższym na świecie. Ten innowacyjny krok naprzód, a także klucz do jego sukcesu, został opracowany z wykorzystaniem wiedzy zdobytej przy produkcji Hydro CIRCAL 75R – aluminium dostępnego od 2019 roku, które zawiera minimum 75% przetworzonego złomu poużytkowego.

Jak to możliwe, że udało się to osiągnąć w cztery lata?
H.W.: Hydro CIRCAL 100R jest przykładem ducha innowacyjności marki i zaangażowania w przewidywanie potrzeb projektantów, a nawet wykracza poza normy i odgrywa wiodącą rolę w dekarbonizacji budynków jutra. Nasz koncern Hydro jest obecnie jedynym producentem na świecie, który jest w stanie dostarczyć to przetworzone aluminium o niemal zerowym śladzie węglowym. Grupa stworzyła własny kanał recyklingu. Zakład w Dormagen w Niemczech zbiera aluminium z okien i fasad podczas rozbiórki budynków wycofanych z eksploatacji. Aluminium jest rozdrabniane i oddzielane od wszelkich obcych oraz niemetalicznych materiałów, a następnie rozdrabniane na małe segmenty. Te „wióry aluminiowe” trafiają do zakładu Hydro w Clervaux w Luksemburgu, gdzie powstaje Hydro CIRCAL 100R i 75R. Nowa technologia umożliwia precyzyjną identyfikację odpowiedniego stopu, co wspiera produkcję tego wysokiej jakości aluminium pochodzącego w 100% z recyklingu bez dodawania aluminium pierwotnego

Jak zmniejszenie śladu węglowego Hydro CIRCAL przełoży się na realne projekty?
H.W
.: Francuski zakład wytłaczania w Tuluzie i zakład wytłaczania WICONA w Bellenberg w Niemczech są w trakcie realizacji swoich pierwszych projektów. Na potrzeby tych dwóch projektów wyprodukowano łącznie 130 ton profili aluminiowych Hydro CIRCAL 100R. Przy łącznym śladzie węglowym wynoszącym 65 ton oznacza to redukcję o 800 ton w porównaniu ze śladem węglowym standardowego aluminium produkowanego w Europie.

Co WICONA może dziś zaoferować dostawcom i rynkowi?
H.W.: Dzisiaj mamy pełne portfolio produktów z zakresu okien, drzwi i rozwiązań elewacyjnych dostosowanych do potrzeb projektantów i inwestorów, które doskonale wpasowują się w każdy rodzaj budownictwa. Świetnie swoją funkcję spełnia specjalistyczne doradztwo WICONA, składające się z wysoko wykwalifikowanych i doświadczonych ekspertów, tworząc optymalne ścieżki planowania i realizacji każdego projektu budowlanego. W procesie tym brane są pod uwagę podstawowe kryteria budynków przyszłości, takie jak efektywność energetyczna, zrównoważony rozwój, ekonomia, fizyka budowli i dokładność. Ale oprócz opieki specjalistów WICONA oferuje również szeroką gamę narzędzi, w tym WICTOP 9.0, czyli najnowszą wersję oprogramowania do planowania 3D dla firm z branży konstrukcji metalowych i projektantów. Z tego miejsca serdecznie zapraszam na targi BAU, które odbędą się w dniach 17–22 kwietnia w Monachium, gdzie zaprezentujemy liczne innowacyjne rozwiązania w zakresie zrównoważonego budownictwa i gospodarki o obiegu zamkniętym w myśl misji „Build Beyond Tomorrow”.


Marka WICONA stała się światowym punktem odniesienia dla zaawansowanych technologicznie rozwiązań aluminiowych dla ścian osłonowych, ochrony przeciwsłonecznej, drzwi i okien, w tym systemów kuloodpornych i ognioodpornych. Wprowadziła na rynek najbardziej zaawansowane innowacje, w tym przekładki termiczne do ram aluminiowych, które stopniowo zostały przyjęte przez wszystkich producentów. WICONA nadal koncentruje się na wydajności i zrównoważonym rozwoju, stosując przekładki termiczne wykonane z poliamidu pochodzącego z recyklingu, co pomaga znacznie zmniejszyć emisję CO2. Ponieważ zrównoważony rozwój jest jednym z kluczowych celów marki, WICONA kontroluje wszystkie fazy produkcji, aby zagwarantować optymalną wydajność swoich systemów i wraz z projektantami elewacji tworzy indywidualne rozwiązania, stale przesuwając granice energooszczędnych i zrównoważonych budynków. WICONA należy do norweskiego przedsiębiorstwa Hydro, w pełni zintegrowanej firmy aluminiowej zatrudniającej 35 000 pracowników w 40 krajach na wszystkich kontynentach, łączącej lokalną wiedzę, światowy zasięg i niezrównane możliwości w zakresie badań i rozwoju.


PQ
open