Home Biznes i Ludzie SAWA: NOWOCZESNY FOTEL ZANURZONY W HISTORII
SAWA: NOWOCZESNY FOTEL ZANURZONY W HISTORII
0

SAWA: NOWOCZESNY FOTEL ZANURZONY W HISTORII

0
0

Budowa Muzeum Historii Polski to największa inwestycja polskiej kultury. Zmierzyć się z realizacją tak ważkiego projektu jak gmach Muzeum Historii Polski jest niezwykłym wyróżnieniem, ale i wyzwaniem. Stworzeniu koncepcji architektonicznej zaklętej w kamieniu przewodził doświadczony zespół pracowni WXCA. Marka Forum by Nowy Styl miała swój udział w tym monumentalnym projekcie. Specjalnie na jego potrzeby zaprojektowała wyjątkowy fotel Sawa, który znalazł się w głównej sali audytoryjnej muzeum. Ponadto wyposażyła salę kinowo-teatralną obiektu w fotele Tiago Aida.

Aby uchwycić założenia koncepcyjne, które przyświecały marce Forum przy tworzeniu fotela Sawa, przyjrzyjmy się dokładnie całemu gmachowi, rozpoczynając naszą podróż jeszcze przed samym budynkiem – w parku Cytadeli Warszawskiej.

Otoczenie: Park Cytadela

Imponujący gmach budynku Muzeum Historii Polski powstał na terenie warszawskiej Cytadeli, miejsca symbolicznego pod wieloma względami. Twierdza powstała na rozkaz cara Mikołaja I, aby łatwiej kontrolować Warszawę po powstaniu listopadowym. Co ciekawe, pomimo że stanowiła część kompleksu Twierdzy Warszawa, nigdy nie odegrała roli obronnej. Do dzisiaj spora część Cytadeli jest własnością Wojska Polskiego. Samą twierdzę otacza prawie 30-hektarowy park, zaś jednym z założeń projektu MHP było symboliczne oddanie tego terenu mieszkańcom Warszawy. Już sam spacer wśród ponad dwustuletnich drzew napawa refleksją i zadumą, które potęguje wyłaniający się spomiędzy zieleni monolityczny gmach muzeum.

Bryła: Opowieść zamknięta w kamieniu

Gmach Muzeum Historii Polski został zaprojektowany przez stołeczną pracownię architektoniczną WXCA. Jego forma ma być częścią rozważań o istocie dziejów i tradycji. – Fasada budynku to opowieść o historii jako o procesie. Głównym aktorem tej narracji jest kamień. Kamień – sam w sobie – jest materiałem symbolicznym, bo to w nim uwidoczniona jest historia jego powstawania. Na naszej fasadzie kamień ten układa się w kolejne wątki, warstwy, które przypominają przekrój stratygraficzny” – opowiada Krzysztof Budzisz, architekt WXCA. Na monolitycznej fasadzie odnaleźć można także przetworzone motywy nawiązujące do obiektów z kanonu polskiej architektury.

Wnętrze: Funkcjonalny minimalizm

Zaprojektowanie funkcjonalnego wnętrza, które opowiadać ma o ponad tysiącletniej historii Polski, było nie lada wyzwaniem. Oprócz głównej sali ekspozycyjnej, której otwarcie zapowiadane jest na rok 2026, w tym niemal 45 tys. m2 wielofunkcyjnym gmachu znajdują się także sale wystawiennicze, przestrzenie edukacyjne, warsztatowe i konferencyjne oraz pracownie konserwatorskie i magazyny.

Nie można zapomnieć o audytorium i sali teatralno-kinowej – obie, wyposażone w fotele marki Forum by Nowy Styl, zasługują na dodatkową uwagę.

Audytorium: Gra kontrastów

Główna sala audytoryjna Muzeum Historii Polski może pomieścić 577 widzów i robi nie mniejsze wrażenie niż fasada budynku. Kiedy wchodzimy do głównego audytorium MHP, uderza nas kontrast pomiędzy chłodem monolitycznej fasady a ciepłem bijącym od obłożonych drewnianymi panelami ścian. Oczywiście, poza niewątpliwymi względami estetycznymi, mają one również za zadanie wspomóc właściwości akustyczne sali. Zresztą, jak to zwykle w audytoriach bywa, detali poprawiających akustykę znajdziemy tutaj więcej.

Akustyka: Królowa audytorium

Już sama technologia budowy audytorium pozwala na kompletne odcięcie się od dźwięków zewnętrznych. Sala ta jest konstrukcją samonośną, co oznacza, że ma własne fundamenty i ściany, które nie łączą się w żaden sposób z konstrukcją budynku głównego. Tak zwany box in box to sprawdzone rozwiązanie, które eliminuje przenoszenie wibracji i dźwięków z innych części budynku.

Wewnętrzne ściany audytorium pokryte zostały fornirowaną czeczotą, która – aby dodatkowo podnieść jej własności akustyczne – ma tysiące mikroskopijnych perforacji. Ułożono ją geometrycznie, w kubiczne formy, które również nie są przypadkowe – mają odpowiednio odbijać dźwięk, tak aby do widzów sali docierał w możliwie najczystszej postaci. Jednocześnie swą ostrą formą nawiązują do półek skalnych czy skalnego zbocza.

Opowiadając o akustyce, nie sposób pominąć foteli, które są zwieńczeniem wysiłków w tej dziedzinie. Tym bardziej że fotele w audytorium MHP powstały specjalnie na potrzeby tego wyjątkowego projektu.

Fotel: Nowoczesne rzemiosło

Projekt dla Muzeum Historii Polski to kolejny już przykład stworzenia zupełnie nowego fotela przez Forum by Nowy Styl. W portfolio marki znajdują się takie realizacje jak NOSPR w Katowicach, Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu czy Centrum Spotkania Kultur w Lublinie. Dla każdego z tych projektów Forum stworzyło unikatowy fotel, który znalazł się potem w standardowej ofercie marki.

Sawa

Już sama nazwa fotela nie jest przypadkowa. Bezpośrednio nawiązuje do legendarnej pary, od której imion powstała nazwa miasta Warszawa. Sawa jest poniekąd odbiciem idei formy Muzeum Historii Polski. Cechuje się minimalistyczną, lecz jednocześnie niebanalną formą, która zamyka w sobie wysokie wymagania użytkowe, jakość i komfort.

Proces twórczy

Inwestorowi zależało na fotelu charakteryzującym się wygodą nawet podczas długich sesji konferencyjnych. Wygoda musiała się jednak łączyć z funkcjonalnością, a także niebanalną formą uzupełniającą symboliczną architekturę miejsca.

Nie można również zapomnieć o względach praktycznych – np. możliwości łatwego czyszczenia lub punktowej wymiany tapicerki w razie zabrudzeń.

Konstrukcja fotela

Wygoda była – poza designem – nadrzędnym elementem, który wzięto na warsztat. Aby osiągnąć najwyższy komfort, zastosowano doskonale znane, rzadko jednak stosowane w dzisiejszych czasach rozwiązanie – mianowicie elastyczne pasy przymocowane do ramy siedziska. Jest to tradycyjne rozwiązanie tapicerskie, które dodaje elastyczności i daje efekt miękkiego zapadania się w fotelu, a ze względu na pracochłonność jest niezwykle rzadko stosowane we współczesnej produkcji foteli audytoryjnych.

Forma ubrana w materiał

Wiedząc, że tapicerka może kompletnie zmienić charakter fotela, architekci pracowni WXCA zwrócili szczególną uwagę na dobranie takiej, która odpowiednio korespondowałaby z całością projektu. Tym bardziej że Sawa to fotel w całości tapicerowany. Wybór padł na wysokiej jakości wełniany materiał w odcieniu brązu. Nieregularna struktura melanżowego koloru nawiązuje do marmuru użytego na fasadzie monumentalnego gmachu, nadając dodatkowego charakteru widowni.

Złota nić, którą wykonano delikatny haft numeracji foteli, uzupełnia ten wyjątkowy w swej minimalistycznej formie fotel.

Sala kinowo-teatralna: Minimalizm w formie i kolorze

Marka Forum by Nowy Styl wyposażyła w fotele również drugą salę audytoryjną MHP – salę kinowo-teatralną. W porównaniu z głównym audytorium jest to zdecydowanie bardziej kameralna przestrzeń mieszcząca 135 widzów, jednak nie mniej imponująca.

Zamknięta w monochromatycznej palecie głębokich szarości sala bezpośrednio nawiązuje do głównego motywu architektonicznego muzeum, czyli kamienia. Sala przypomina kamienną grotę, co podkreślają grafitowe panele ścienne, a uzupełnia jednolita kolorystyka wszystkich elementów – również foteli Tiago Aida.

Tiago Aida

Kubiczna forma fotela Tiago Aida ze standardowej oferty marki Forum by Nowy Styl doskonale wpasowała się w to nieomal surowe wnętrze. Do obicia foteli użyto tej samej wełnianej tkaniny co w sali audytoryjnej, tym razem w odcieniach szarości.

Warto podkreślić, że nawet korzystając ze standardowej oferty foteli Forum, modele mogą być delikatnie modyfikowane tak, aby jak najlepiej dopasować je do potrzeb zamawiającego i finalnego użytkownika. Tak też było w tym przypadku. Aby ujednolicić walory funkcjonalne fotela, zapewniono możliwość szybkiego demontażu pojedynczego oparcia, a także pokrowce, które można łatwo zdjąć i ponownie założyć.

open