1. Home
  2. Architecture Design
  3. Marka innowacji i jakości
Marka innowacji i jakości
0

Marka innowacji i jakości

0

Z Tomaszem Zembrowskim, Senior Head of Application Engineering Eastern Europe, Henkel Polska, rozmawia Danuta Burzyńska, Redaktor Naczelna „Buildera”.

Danuta Burzyńska: Firma Henkel Polska zbliża się do obchodów 35 lat aktywności na naszym rynku, a marka Ceresit ceniona jest w budownictwie od ponad trzech dekad. Jak silny branding wpływa na rozwój firmy i jej sukcesy?
Tomasz Zembrowski: Trzy dekady obecności na rynku to nie tylko sukces, ale także ogromne wyzwanie. Nasza firma może pochwalić się wieloma lojalnymi klientami, którzy są z nami od samego początku. Często bywa tak, że w branży budowlanej z naszych produktów korzystają całe pokolenia – od dziadka, przez ojca, aż po wnuka. To jednak wiąże się również z wielką odpowiedzialnością. Klienci oczekują od nas niezmiennie wysokiej jakości, podczas gdy rynek wymaga, abyśmy nieustannie wprowadzali innowacje. Gdy się wytwarza od ponad 30 lat produkty chemii budowlanej, coraz trudniej jest zaskakiwać nowościami, a mimo to właśnie tego się od nas oczekuje. Żeby temu sprostać, nieustanne inwestowanie w badania i rozwój stało się nierozerwalnym elementem naszej działalności. Praca nad nowymi technologiami i produktami pozwala nam sprostać zarówno wymaganiom stale POLSKAzmieniającego się rynku, jak i oczekiwaniom klientów. Dzięki temu nasza marka pozostaje symbolem innowacji i jakości w branży budowlanej.

D.B.: Jakie były najważniejsze kamienie milowe w tak długiej historii firmy i jej sztandarowe rozwiązania?
T.Z.
: Kamieni milowych jest wiele i można by wymieniać je bez końca. Niemniej jednak w ciągu tych lat kilka z nich miało szczególne znaczenie. Przede wszystkim nasz grunt CT17 – produkt, który zdobył rozpoznawalność w całej Europie. To właśnie dzięki niemu otworzyliśmy oczy wykonawców na konieczność gruntowania, i udowodniliśmy, jak istotne jest to w procesie budowlanym. Wielu fachowców, choć korzysta z wyrobów różnych producentów, wybiera nasz grunt jako niezastąpiony element swojej pracy.

Drugim kluczowym kamieniem milowym był nasz wkład w rozwój chemii do klejenia płytek ceramicznych. To od tego segmentu zaczynaliśmy ponad 30 lat temu. Pierwsze produkty, które zeszły z naszej linii produkcyjnej, były właśnie klejami do płytek, co stanowiło fundament naszego rozwoju.

Trzecim, równie istotnym etapem jest rozwój systemów ociepleń, nad którym pracujemy od ponad dwóch dekad. To kategoria produktów, w którą włożyliśmy ogromny wysiłek, wprowadzając na rynek innowacyjne rozwiązania, takie jak system mieszalników, dzięki czemu możliwe jest wybarwienie tynku lub farby od ręki. Dziś w Polsce działa już ponad 500 punktów, gdzie można zakupić nasze farby i tynki oraz dobrać ich kolory zgodnie z preferencjami klienta.

Te trzy kamienie milowe – grunt CT17, chemia do klejenia płytek ceramicznych oraz systemy ociepleń – najlepiej obrazują nasze najważniejsze osiągnięcia i wpływ na rozwój chemii budowlanej.

D.B.: Warto podkreślić, że nad badaniami i rozwojem Henkel pracuje w Polsce, tu mieści się bowiem Centrum Kompetencji oraz Badań i Rozwoju firmy w zakresie chemii budowlanej…
T.Z.:
Tak, i dodam przy tym, że jesteśmy jedną z nielicznych, a w zasadzie unikatową firmą na rynku europejskim, która dysponuje własną komorą klimatyczną, umożliwiającą szczegółowe testy naszych produktów w dowolnie zasymulowanych warunkach, które odzwierciedlają warunki panujące w kraju, gdzie produkt ma być sprzedawany.

Henkel w Polsce posiada również akredytowane laboratorium materiałów budowlanych o statusie niezależnego laboratorium. Dzięki temu przeprowadzamy badania nie tylko na potrzeby własne, ale także na zlecenie firm zewnętrznych, które korzystają z naszych usług, np. ze względu na długie terminy oczekiwania w instytutach badawczych.

D.B.: Jak przystało na silną markę, proponujecie nie tylko „budujące” rozwiązania i fachowe doradztwo, ale również postawiliście na środowisko i zrównoważony rozwój. Jaka wizja, cele oraz działania temu towarzyszą? Jak Henkel buduje zrównoważoną przyszłość?
T.Z.:
To prawda, że od zawsze mieliśmy zasoby przeznaczone na doradztwo techniczne. W naszej firmie, oprócz działu sprzedaży, którego głównym celem jest oferowanie produktów, działa zespół wysoko wykwalifikowanych i doświadczonych doradców technicznych. Dzięki temu udało nam się zbudować tożsamość profesjonalnej firmy, która nie tylko dostarcza produkty, ale również oferuje kompleksowe wsparcie techniczne. Pomagamy klientom nie tylko w doborze odpowiednich rozwiązań, ale także w rozwiązywaniu konkretnych problemów na budowie.

Posiadanie działu wsparcia technicznego umożliwia nam oferowanie zaawansowanych i często bardzo złożonych rozwiązań. Dzięki doradztwu technicznemu możemy pomóc naszym klientom w poruszaniu się po szerokiej gamie produktów oraz w precyzyjnym doborze wyrobów najlepiej odpowiadających ich potrzebom.

Natomiast, odnośnie zrównoważonego rozwoju, w zasadzie w każdym aspekcie naszej pracy Henkel Polska uczestniczy w tym globalnym trendzie. Udział ten widoczny jest na wielu poziomach.

W obszarze zrównoważonego rozwoju Henkel stawia sobie ambitne cele – jednym z nich jest wykorzystywanie energii odnawialnej we wszystkich naszych zakładach produkcyjnych. Nasze podejście obejmuje odpowiedzialne pozyskiwanie surowców, a dzięki certyfikatowi REDcert² korzystamy z materiałów pochodzących z biomasy. Zamiast surowców opartych na ropie naftowej wybieramy odnawialne źródła, takie jak odpady roślinne czy drewno, co pozwala nam zmniejszyć zależność od surowców kopalnych i ograniczyć emisję CO₂.

Dodatkowo z myślą o środowisku stosujemy również opakowania pochodzące z recyklingu lub takie, które zawierają plastik z odzysku. Wreszcie: nasze systemy ociepleń w bardzo bezpośredni sposób przyczyniają się do redukcji emisji CO₂ na świecie – dzięki oszczędności energii wynikającej właśnie z docieplenia budynków. Mniej zużytej energii oznacza mniej potrzebnego ciepła, a mniej ciepła to mniej wyprodukowanego CO₂.

D.B.: Portfolio referencyjne firmy Henkel i marki Ceresit wzbogaciła zakończona we wrześniu br. zrewitalizowana inwestycja Muzeum Fabryka Czekolady E.Wedel w Warszawie. Jakie rozwiązania Państwa firmy wsparły tę realizację?
T.Z.: Przy tak dużej inwestycji, jaką była rewitalizacja zakładów Wedla, przestrzeń do zastosowania produktów od różnych producentów była naprawdę szeroka. Dołożyliśmy i my swoją „cegiełkę” do tej realizacji. Nasza obecność była zaznaczona przede wszystkim dzięki produktom do hydroizolacji oraz do renowacji zabytkowych budynków.

Oczywiście nasz udział obejmował tylko wycinek całego projektu, ale byliśmy zaangażowani na każdym jego etapie. Uczestniczyliśmy w przygotowaniu dokumentacji, opracowywaniu technologii, a także w końcowej fazie, wspierając wbudowanie naszych wyrobów.

D.B.: Tego typu inwestycje to prestiż, ale i wyzwanie. Jakie szczególne wymagania muszą dzisiaj spełniać produkty oraz technologie dedykowane projektom rewitalizacyjnym?
T.Z.:
Z jednej strony nowe produkty stosowane na zabytkowych lub starych budynkach muszą współgrać z materiałami stosowanymi dawno temu, w czasach wznoszenia oryginalnej konstrukcji. Bardzo często przy takich projektach współpracuje konserwator zabytków, który wymaga, aby nowe produkty były wizualnie jak najbardziej zbliżone do oryginałów. Jednocześnie jednak oczekuje się, że nowoczesne rozwiązania będą charakteryzować się wysoką jakością i trwałością, zapewniając długotrwałe użytkowanie budynków bez konieczności częstych remontów.

D.B.: Jaki był bieżący rok dla firmy Henkel Polska, a co przyniesie kolejny? Jakie są Państwa plany, wyzwania, kierunki rozwoju?
T.Z.:
Rok 2024 był pełen wyzwań. Był to rok dość nieprzewidywalny, zwłaszcza pod względem struktury sprzedaży. Zdecydowanie dało się odczuć wpływ mniejszego wydawania pozwoleń na budowy w latach ubiegłych. W 2024 roku odczuliśmy to w postaci znacznie mniejszej liczby projektów budowlanych, które były kończone w mijającym roku.

Natomiast to, co stanowiło nasz cel w tym roku i jest celem na kolejne lata, to aktywne uczestnictwo w budownictwie zrównoważonym. W 2024 roku skupiliśmy się na intensywnym rozwoju produktów wspierających zrównoważoną budowę. Przeprowadziliśmy liczne testy, próby oraz prace rozwojowe nad nowymi rozwiązaniami. Chcemy być gotowi na spełnianie wymagań, które pojawią się w przyszłości, a nadchodzący nowy CPR (Code of Product Regulation), który wchodzi w życie w 2025 roku, zdecydowanie to potwierdza. Będzie on wspierał i wymagał jeszcze większego nacisku na podejście ekologiczne od firm produkujących materiały budowlane.

tags: