![PORT W CENTRUM WARSZAWY](https://builderpolska.pl/wp-content/uploads/2020/10/tytulowe.jpg)
PORT W CENTRUM WARSZAWY
Budowa zabezpieczenia przeciwpowodziowego w zakresie budowy bramy przeciwpowodziowej z komorą i głową śluzy żeglugowej u wejścia do Portu Praskiego.
KRZYSZTOF PYKEL
Dyrektor Inwestycyjny PORT PRASKI
MARIUSZ MAKIEWICZ
Koordynator Inwestycji Budowa zabezpieczenia przeciwpowodziowego PORT PRASKI
Port Praski to prawie 40-hektarowy obszar podzielony na uzupełniające się części: biurowo-handlowe City, handlowo-usługowe Doki, część rekreacyjno-wystawowa Media Center oraz mieszkalna Stara Praga.
Rewitalizacja dawnego portu rozpoczęła się w 2012 roku. Na całym obszarze zachowano śródmiejski układ urbanistyczny wtapiający się w okoliczną tkankę miejską. Powstało już łącznie 7 budynków mieszkalnych, które swoim charakterem oraz użytymi materiałami nawiązują do typowej zabudowy portowej.
![](https://builderpolska.pl/wp-content/uploads/2020/10/190601_Floodgate-Port-Praski-Warsaw-scaled.jpg)
Śluza
U wejścia do portu powstała planowana przed prawie stu laty brama przeciwpowodziowa pełniąca również funkcję śluzy.
Wybudowany obiekt składa się z powiązanych technologicznie i instalacyjnie: głowy górnej, komory śluzy, głowy dolnej, pompowni oraz infrastruktury zewnętrznej.
Głowa górna wraz z maszynownią wrót nr 1 i sterownią stanowi główną część budowli usytuowaną od strony Wisły, pełniącą funkcję zabezpieczenia przeciwpowodziowego. Konstrukcja głowy wyniesiona jest do rzędnej +8,40 m0W, miejscowo do +11,25 m0W przy wejściu do maszynowni. W głowie górnej zamontowane są wrota stalowe górne o rzędnej korony wrót: +8,40 m0W, poruszające się po belkach podnoszonego mostu torowego. W części podziemnej zlokalizowane są pomieszczenia wylotów rurociągów pompowych wraz z zasuwami i klapami zwrotnymi oraz rurociąg grawitacyjny z przepustnicą służącą do napełniania komory śluzy. W części nadziemnej usytuowana jest trzykondygnacyjna sterownia z pomieszczeniami socjalnymi dla obsługi oraz pomieszczeniem dyspozytorni.
![](https://builderpolska.pl/wp-content/uploads/2020/10/20200826_155706-scaled.jpg)
Komora śluzy jest częścią budowli usytuowaną pomiędzy głowami dolną i górną. Jest to miejsce postoju jednostek wpływających w trakcie procesu śluzowania. Wymiary komory wynoszą 9,00 m x 32,00 m. Dno komory znajduje się na rzędnej -3,20 m0W. Na ścianach komory umieszczone są na czterech wysokościach pachoły cumownicze oraz drabinki zejściowe. Kanały służące do napełniania i opróżniania komory śluzy usytuowane są w płycie fundamentowej oraz dolnej części ścian komory i zakończone wylotami o wymiarach 1,50 m x 1,20 m. Maksymalny poziom wody, przy którym możliwe jest śluzowanie jednostek pływających, wynosi +4,50 m0W.
![](https://builderpolska.pl/wp-content/uploads/2020/10/vcxb.jpg)
Głowa dolna z maszynownią wrót nr 2 usytuowana jest od strony basenów portowych. Konstrukcja głowy wyniesiona jest do rzędnej terenu +5,00 m0W, miejscowo do +7,85 m0W przy wejściu do maszynowni. W głowie dolnej zamontowane są wrota stalowe dolne o rzędnej korony wrót +5,00 m0W, poruszające się po belkach podnoszonego mostu torowego. W części podziemnej zlokalizowane jest pomieszczenie, w którym znajdują się rurociągi zasilające pompownię wraz z zespołem zasuw, rurociąg grawitacyjny z przepustnicą służący do napełniania komory śluzy oraz rurociąg tłoczny umożliwiający pompowanie wody do basenów portowych.
Pompownia jest zlokalizowana w części podziemnej od strony północnej komory śluzy. Zbiornik pompowni posiada wymiary 7,20 m x 21,40 m. Dno zbiornika znajduje się na rzędnej -3,55 m0W. Objętość czynna zbiornika pompowni wynosi około 850,00 m3. Pompownia wyposażona jest w trzy pompy zatapialne o maksymalnej wydajności 1,50 m3/s każda. Nad pompownią usytuowane są pomieszczenia techniczne oraz rozdzielni elektrycznych.
![](https://builderpolska.pl/wp-content/uploads/2020/10/DSC06222-1-scaled.jpg)
Nowoczesna infrastruktura
W skład infrastruktury zewnętrznej wchodzą: ciąg pieszo-jezdny będący równocześnie zabezpieczeniem przeciwpowodziowym od strony północnej, slip i przystań dla łodzi policyjnych od strony mostu, komora rozprężna wraz z kierownicą toru wodnego od strony Wisły, plac manewrowy oraz układ drogowy umożliwiający dojazd do śluzy od strony południowej. Na potrze-by bramy przeciwpowodziowej i śluzy wykonano przyłącza energetyczne SN 15 kV, w tym zasilanie rezerwowe, przyłącza wodno-kanalizacyjne oraz odprowadzenie wody deszczowej do basenów portowych. Obiekt wyposażony jest w kompletne instalacje wewnętrzne, w tym system wentylacji mechanicznej i grzewczej pomieszczeń technicznych sterowanych czujnikami wilgotności i temperatury pomieszczeń.
![](https://builderpolska.pl/wp-content/uploads/2020/10/po.jpg)
Ponadto obiekt jest wyposażony w: sieć monitoringu wizyjnego, system nagłośnienia pozwalający nadawać komunikaty i ostrzeżenia dla śluzowanych jednostek, system kontroli dostępu, system sygnalizacji włamania oraz system sygnalizacji pożaru. Praca wszystkich urządzeń śluzy i pompowni będzie w pełni zautomatyzowana w oparciu o system sterowania SIMATIC PCS 7. System sterowania zapewni niezawodną pracę urządzeń oraz intuicyjną obsługę operatorską, sprowadzającą się do potwierdzania kolejnych czynności wykonawczych. Wbudowane w system mechanizmy diagnostyczne poszczególnych komponentów systemu będą na bieżąco podawać stan pracy poszczególnych urządzeń oraz instalacji. Nadzór nad pracą obiektu będzie odbywał się z pomieszczenia dyspozytorni, zlokalizowanej w najwyższej części obiektu, z charakterystycznym przeszkleniem dającym widok na cały teren portu.
![Fot. arch. PORR](https://builderpolska.pl/wp-content/uploads/2020/10/vx.jpg)
Rozwojowy projekt
Zasadniczym zadaniem budowli jest zabezpieczenie rozległych terenów prawobrzeżnej Warszawy przed powodzią poprzez zamknięcie wrót górnych pełniących rolę bramy przeciwpowodziowej, przy wystąpieniu wysokich stanów wody w Wiśle. Przy niskich stanach wody budowla pozwala na utrzymanie minimalnego poziomu wody wewnątrz Portu Praskiego, niezależnie od stanu wody w Wiśle, co zapobiega osuszaniu basenów portowych. Śluza umożliwia ruch jednostek pomiędzy Portem Praskim, gdzie zwierciadło wody będzie utrzymywane na stałym poziomie, a Wisłą, gdzie stany wody mają duże wahania. Wybudowana na potrzeby policji oraz służb ratowniczych przystań dla łodzi wraz ze slipem umożliwia korzystanie z nich niezależnie od stanów wody w Wiśle, również w przypadku stanów powodziowych. Wbudowana w śluzę pompownia umożliwia regulację poziomu zwierciadła wody w Porcie Praskim. Powstała budowla otwiera możliwości rozbudowy terenów Pragi oraz odtworzenia historycznego układu nabrzeży Portu Praskiego.
![Fot. arch. PORR](https://builderpolska.pl/wp-content/uploads/2020/10/tytulowe.jpg)