1. Home
  2. Biznes i Ludzie
  3. URSA – MARKA ODPOWIEDZIALNA
URSA – MARKA ODPOWIEDZIALNA
0

URSA – MARKA ODPOWIEDZIALNA

0

Z Mirosławem Gawrylukiem, Dyrektorem Generalnym URSA Polska, rozmawia Danuta Burzyńska, Redaktor Naczelna „Buildera”

Danuta Burzyńska: 25 lat działalności firmy skłania do podsumowań, refleksji oraz planów na kolejne dekady. Jak się one przedstawiają w przypadku URSA Polska?

Mirosław Gawryluk: Marka URSA to bardzo dobrze rozpoznawalny na europejskim rynku producent materiałów budowlanych. W Polsce jesteśmy jednym z liderów w produkcji wełny mineralnej. Od ponad ćwierć wieku URSA ma ugruntowaną pozycję, co roku umacniając ją poprzez działania związane z rozwojem produktów oraz sieci handlowej. Głównym celem naszej działalności jest dbanie o komfort termiczny i akustyczny w domach naszych klientów. Realizujemy go poprzez dostarczanie na rynek polski materiałów oraz rozwiązań izolacyjnych najwyższej jakości. W naszej ofercie klienci znajdą dwie główne linie produktowe: produkty z wełny mineralnej URSA GLASSWOOL i płyty z polistyrenu ekstrudowanego URSA XPS. URSA Polska od 25 lat zapewnia kompletne rozwiązania dla zrównoważonej oraz efektywnej izolacji do wszystkich rodzajów budynków, od fundamentów, ścian, aż po dach.

Odpowiadając na Pani pytanie o plany, chciałbym podkreślić, że jednym z ważniejszych celów, który przyświeca firmie, jest odpowiedzialna polityka środowiskowa opierająca się na racjonalnym gospodarowaniu energią oraz na zrównoważonym rozwoju. Przez okres swojej działalności firma zdecydowanie rozszerzyła portfolio, a w planach mamy kolejne innowacyjne produkty.

D.B.: Wchodząc na rynek polski w 1997 roku, marka była prekursorem energooszczędnego budownictwa. Jak zmieniały się z Państwa udziałem standardy budownictwa ekologicznego, zrównoważonego i do jakich celów w przyszłości skłaniają producenta materiałów izolacji termicznej oraz akustycznej?

M.G.: Strategia zrównoważonego rozwoju przyjęta przez markę URSA zakłada, że liczyć powinno się nie tylko zaspokajanie obecnych potrzeb, ale także perspektywa przyszłości, jaką pozostawimy po sobie kolejnym pokoleniom. Dlatego też URSA podejmuje to wyzwanie walki o lepsze jutro.

25 lat temu, kiedy rozpoczęliśmy działalność na rynku polskim, świadomość rynku budowlanego na temat wpływu produkowanych przez nas materiałów izolacyjnych na ograniczenie zużycia energii i emisji CO2, poprawę komfortu termicznego oraz akustycznego budynków, była całkowicie inna niż jest obecnie. Dwie i pół dekady temu standardem rynkowym były materiały izolacyjne o współczynniku przewodzenia ciepła (lambda) = 0,045 [W/(m*K)], dziś standardem jest 0,035, a trendy rynkowe pokazują, że za kilka lat standardem będzie lambda 0,032.

W ostatnich latach bardzo uwidocznił się trend związany z ekologią i zrównoważonym rozwojem w budownictwie, który to cel przyświeca URSA od wielu, wielu lat. To właśnie dzięki niemu rozwijaliśmy naszą ofertę produktową, wyprzedzając wymogi i oczekiwania rynkowe.

Nie bez znaczenia jest udział URSA w pracach grup technicznych Stowarzyszenia Producentów Wełny Mineralnej MIWO, którego jesteśmy członkiem od początku jego działalności, a które to stowarzyszenie bardzo aktywnie pracuje przy promowaniu termoizolacji budynków.

Również strategia programu ESG, która została wdrożona w całej Grupie URSA, jest narzędziem, które ustala kierunki działania, jakie należy podjąć, aby uczynić znaczący krok w stronę termomodernizacji i zrównoważonego rozwoju. To inicjatywa będąca ważnym elementem strategii naszej firmy. W jubileuszowym roku działalności chcemy koncentrować się na tworzeniu produktów odpowiadających na potrzeby ludzi oraz środowiska i na podniesieniu standardów ekologicznych polskiego budownictwa.

D.B.: Czy dostrzega Pan jakieś remedium na rosnące ceny energii, gazu i materiałów budowlanych?

M.G.: Rosnące ceny energii elektrycznej, gazu, plus koszty eksploatacji budynku to przede wszystkim spory problem dla gospodarstw domowych, a także przedsiębiorstw, bowiem ich również ten proces dotyczy. Nic nie wskazuje na to, aby ceny surowców i paliw miały się stabilizować. Jak można temu zaradzić? Według mojej opinii remedium na ten problem jest termomodernizacja budynków, czyli ograniczenie strat ciepła dzięki prawidłowemu ociepleniu. Aby móc zaoszczędzić, trzeba najpierw zainwestować. Każdy inwestor powinien zadać sobie pytanie, czy chce płacić mniejsze rachunki za ogrzewanie w przyszłości. Przyjmuje się, że przez sam dach możemy tracić nawet ok. 25–30% energii wykorzystywanej do ogrzewania. Tylko dzięki właściwie zaizolowanemu budynkowi jesteśmy w stanie poprawić warunki komfortu cieplnego w domu i obniżyć koszty ogrzewania.

Zmniejszenie zapotrzebowania budynków na energię oraz dodatkowo ograniczenie emisji gazów cieplarnianych to proces, który ma sens, jeśli podejmiemy skuteczną izolację nowych budynków lub termomodernizację obiektów już istniejących.

D.B.: Jak tak zwana fala renowacji (Renovation Wave) mogłaby wpłynąć na rynek i gospodarkę?

M.G.: Renovation Wave dla takich firm jak nasza to ważny kierunek, bowiem daje mobilizację wszystkim inwestorom. Strategia ta zakłada, że odnowione i ulepszone budynki w Unii Europejskiej są gwarantem osiągnięcia bezemisyjnego oraz czystego systemu energetycznego, a właśnie przemysł budowlany jest jednym z największych konsumentów energii w Europie. Obecnie bowiem aż 75% budynków jest nieefektywnych energetycznie, stąd założenie, aby poddawać obiekty renowacji energetycznej w ciągu najbliższych lat. Z pewnością działania te wpłyną na poprawę jakości życia osób mieszkających czy pracujących w takich miejscach. Musimy mieć na uwadze, że zmiany te przyczynią się także do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych, a co za tym idzie, wpłyną znacząco na oszczędności finansowe i poprawę komfortu życia. W naszej ocenie bardzo ważne jest logiczne zaplanowanie procesu renowacji budownictwa, a to wiąże się z równoważnym wsparciem procesu renowacji dla wszystkich branż mających wpływ na ograniczenie zapotrzebowania na energię i w konsekwencji ograniczenia emisji CO2.

D.B.: Na zakończenie proszę powiedzieć, w jaki sposób będziecie Państwo celebrować tak ważną rocznicę.

M.G.: 25 lat działalności to ważna rocznica dla każdej firmy. Chciałbym podkreślić, że takiego jubileuszu mogą doczekać przedsiębiorstwa mające zaufanych i profesjonalnych partnerów. Z pewnością przy takiej okazji nie zabraknie w tym czasie spotkań z naszymi Klientami, którym chcielibyśmy podziękować za współpracę oraz wzajemne relacje.

Jednocześnie przy tak istotnej dla nas rocznicy chcę podziękować naszym pracownikom na każdym szczeblu organizacji, ponieważ to ich codzienny trud i zaangażowanie doprowadziły do tego, że istniejemy oraz rozwijamy się dynamicznie w Polsce już ponad ćwierć wieku.