WALKA O DOBRO KLIMATU
Za nami trudny rok pod znakiem pandemii. Przed branżą kolejne wyzwania. O sposobach radzenia sobie na rynku, a także trosce o klimat w rozmowie z Natalią Chylińską opowiada Rafał Gajewski, dyrektor Pionu Handlowego, członek Zarządu CEMEX Polska.
Natalia Chylińska: Jak zaczął się 2021 rok oraz jak rysuje się najbliższa przyszłość?
Rafał Gajewski: To już drugi rok prowadzenia biznesu w trakcie pandemii. Na pewno jesteśmy znacznie lepiej przygotowani niż na początku. Rozszerzyliśmy w tym czasie dotychczasowe procedury BHP poprzez wdrożenie nowych wytycznych i promocję 4 „Zachowań Ratujących Życie” CEMEX. Powołaliśmy również Zespół Szybkiego Reagowania, który na bieżąco analizuje sytuację w kraju oraz w firmie, dostosowując odpowiednie działania. Wdrożyliśmy ponad 50 nowych protokołów oraz procedur, aby zminimalizować ryzyko zarażenia w zakładach produkujących cement, beton i kruszywa na całym świecie. Pod tym względem jesteśmy przygotowani na kolejny rok pełen wyzwań.
Jeżeli chodzi o kwestie rynku budowlanego oraz zapotrzebowania na cement, to prognozy są dość optymistyczne. 2021 rok pod względem konsumpcji cementu powinien być przynajmniej tak dobry jak rok 2020. Prawdopodobnie pierwsze półrocze, ze względu na surową zimę, będzie poniżej wyników uzyskiwanych w 2020, ale spodziewamy się lepszej koniunktury w drugiej połowie roku. Przygotowujemy się na różne scenariusze. Ja jestem ostrożnym optymistą. Branża budowlana nie ucierpiała w trakcie pandemii tak, jak inne. Prace w segmencie infrastrukturalnym są realizowane zgodnie z planem. W budownictwie mieszkaniowym również obserwujemy ożywienie, a co najważniejsze, znaczny wzrost wydawanych pozwoleń na budowę w pierwszych miesiącach 2021 roku.
N.Ch.: Jakie zatem wyzwania, oprócz oczywiście funkcjonowania w czasach pandemii, czekają CEMEX, a także całą branżę w tym oraz w kolejnych latach?
R.G.: W CEMEX mamy świadomość, że zmiany klimatu są jednym z największych wyzwań naszych czasów. Wiemy, jak ważne jest szybkie podjęcie skutecznych działań dla przeciwstawienia się tym zmianom. Aktywnie wspieramy strategie i działania władz w tym zakresie, m.in. realizację Europejskiego Zielonego Ładu. Dążymy do tego, aby jako grupa CEMEX globalnie do 2030 r. zredukować emisję CO2 o 35% w stosunku do roku 1990, a do 2050 r. uzyskać neutralność klimatyczną.
W ubiegłym roku CEMEX w regionie Europy zrealizował swój dotychczasowy cel w zakresie redukcji emisji CO2 o 35% (versus rok 1990) – stało się to o dekadę wcześniej niż CEMEX zobowiązał się zrealizować ten cel globalnie. Nowy cel zakłada redukcję emisji o co najmniej 55% do 2030 roku w Europie.
To nowa strategia CEMEX na rzecz przeciwdziałania zmianom klimatu. Aby ją zrealizować, dysponujemy szczegółową mapą drogową dotyczącą redukcji emisji CO2. Polega ona na wdrażaniu sprawdzonych technologii we wszystkich naszych zakładach, w tym inwestowaniu w efektywność energetyczną, stosowaniu paliw alternatywnych, zwiększaniu wykorzystania energii odnawialnej oraz zastępowaniu klinkieru alternatywnymi, dostępnymi dodatkami mineralnymi.
N.Ch.: Zauważalny jest ciągły wzrost cen uprawnień do emisji CO2. Teraz kosztują już ponad 40 euro za tonę, w 2008 było to 7 euro, zaś zaledwie rok temu ok. 20 euro. Skąd takie skoki?
R.G.: Celem Europejskiego Systemu Handlu Emisjami (UE ETS) jest motywowanie przedsiębiorców do inwestowania w technologie bardziej przyjazne środowisku, w szczególności mające na celu redukcję ilości CO2 emitowanego do atmosfery. Warto zatem sukcesywnie obniżać poziom emisji, w przeciwnym razie koszty działalności będą rosły ze względu na konieczność zakupu dodatkowych uprawnień. Należy zaznaczyć, że z roku na rok ilość darmowych alokacji dla wszystkich branż jest redukowana przez Komisję Europejską, a potrzeby ciągle utrzymują się na wysokim poziomie. Dopiero inwestycje w alternatywne dla węgla źródła energii pozwolą ograniczyć ekspozycję przedsiębiorstw na zakupy uprawnień do emisji CO2 oraz będą wymiernym wkładem na rzecz klimatu.
Jeżeli chodzi o branżę cementową, to tylko około 30% emisji pochodzi ze spalania węgla i innych paliw. Pozostała część jest wynikiem procesu technologicznego produkcji cementu, czyli rozkładu w piecu obrotowym węglanu wapnia, który jest podstawowym surowcem do produkcji klinkieru portlandzkiego. Polska branża cementowa jest jedną z najnowocześniejszych w Europie oraz na świecie, ale nadal musi inwestować w proekologiczne technologie i modernizować swoje zakłady produkcyjne, aby redukować emisję, a docelowo osiągnąć neutralność klimatyczną w 2050 roku.
N.Ch.: Ale czy takie regulacje nie spowodują znaczącego wzrostu kosztów działalności, a być może większego importu cementu do Polski z krajów nieobjętych Systemem Handlu Emisjami?
R.G.: Walka o dobro klimatu generuje koszty i ma swoje konsekwencje. Pytanie, czy jest w ogóle jeszcze czas, żeby działania na rzecz klimatu odkładać na później. Moim zdaniem już nie. Zapewne koszty działalności będą rosły nie tylko w branży cementowej. Ich wzrost oraz wydatki inwestycyjne będziemy starali się odzwierciedlić w cenach produktów. Zawsze z dużym wyprzedzeniem rozmawiamy z klientami o planach i cenach. Jednak aby modernizować zakłady oraz wprowadzać innowacyjne „zielone” technologie, musimy inwestować.
Przy temacie kosztów warto wspomnieć o planach związanych z „podatkiem węglowym”. Parlament Europejski poparł kilka tygodni temu w swojej rezolucji nowy, przygotowywany przez Komisję Europejską mechanizm tzw. carbon border adjustment mechanism (CBAM), który ma na celu zrównanie szans producentów z Unii Europejskiej z producentami spoza niej importującymi produkty (w tym cement) z krajów, gdzie występuje wyższa emisyjność CO2 i nie funkcjonują efektywne regulacje mające na celu redukcję emisji. Mechanizm ten stworzy dodatkowe obciążenia dla towarów importowanych z tych wysokoemisyjnych krajów. Przykładem może być Białoruś czy Ukraina. Producenci w tych krajach nie ponoszą dodatkowych kosztów związanych z emisją CO2. Szacujemy, że w 2020 roku około 450 tys. ton cementu wjechało do Polski przez wschodnią granicę. Naszym zdaniem wprowadzenie takiego mechanizmu jak CBAM pozwoli w pewnym stopniu zlikwidować obojętność przedsiębiorców w tych krajach w tak istotnym temacie, jakim jest ochrona klimatu, a w konsekwencji wyrówna konkurencyjność przemysłu w UE. Efektywne wprowadzenie CBAM jest planowane najpóźniej od stycznia 2023 roku.
N.Ch.: CEMEX jest liderem w zakresie innowacyjnych produktów. Co już znajduje się w ofercie?
R.G.: We wszystkich krajach, w których CEMEX prowadzi działalność, jest aktualnie wprowadzana nowa linia produktów nisko- i zero-emisyjnych Vertua®. Marka ta oferuje szeroką gamę produktów – w tym Vertua classic, Vertua plus oraz Vertua ultra – dostępne także w wersji zero, która jest pierwszym betonem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla. Linia Vertua obejmuje najnowocześniejsze materiały budowlane, które zmniejszają ślad węglowy nawet o 70%. Pozostałe 30% emisji jest neutralizowane poprzez projekty kompensacyjne. Dzięki ich zastosowaniu w inwestycjach można uzyskać jeszcze więcej punktów w ramach certyfikacji LEED lub BREEAM, oceny cyklu życia całego obiektu i innych certyfikatów ekologicznych dla budynków. Asortyment produktów Vertua jest ważnym krokiem w realizacji naszych ambicji osiągnięcia zerowej emisji CO2 netto we wszystkich naszych betonach na całym świecie do 2050 roku. Pod marką Vertua® jeszcze w 2021 roku będziemy promowali również nasze produkty cementowe o niskim współczynniku emisji CO2. Planujemy połączyć to z publikacją deklaracji środowiskowych dla naszych cementów w drugim półroczu bieżącego roku.
Dążymy do tego, aby jako grupa CEMEX globalnie do 2030 r. zredukować emisję CO2 o 35% w stosunku do roku 1990, a do 2050 r. uzyskać neutralność klimatyczną.
N.Ch.: CEMEX wiele zainwestował w walkę o poprawę jakości klimatu. Czy to przynosi oczekiwane rezultaty na takim poziomie, jak zakładaliście?
R.G.: Widzimy, że wskaźniki naszych emisji są zdecydowanie poniżej średniej europejskiej. To potwierdzenie, że podejmowane działania przynoszą oczekiwane efekty. Do tej pory CEMEX Polska zrealizował wiele projektów mających na celu redukcję emisji gazów cieplarnianych oraz poprawę efektywności energetycznej w zakładach cementowych. Tylko w ostatnich latach CEMEX w Polsce przeznaczył na inwestycje tego typu łącznie ponad 140 mln zł, a na najbliższe lata w nasz plan działań na rzecz ochrony klimatu zostały wpisane kolejne. Ograniczamy emisję zanieczyszczeń, rekultywujemy tereny poeksploatacyjne, racjonalnie gospodarujemy zasobami naturalnymi. Budujemy także świadomość ekologiczną zarówno naszych pracowników, jak i podwykonawców oraz społeczności lokalnych. Na tym nie poprzestajemy, bo gdy już osiągniemy obrany cel, to stawiamy przed sobą kolejne.
Fot. arch. ILF Consulting Engineers Polska