POWODY DO DUMY
,,W Henklu jesteśmy autentycznie dumni, że przez minione 30 lat uczestniczyliśmy w procesie stopniowego rozwoju rynku budowlanego w Polsce i podnoszenia obowiązujących w budownictwie standardów. Mamy w tym swój znaczący udział…”. PIOTR CIBOROWSKI, Dyrektor Zarządzający Adhesive Technologies w Henkel Polska.
Danuta Burzyńska: Osobiście najbardziej przywiązana jestem do trzech marek Henkla: Persilu, Perwollu i Schwarzkopfa (uśmiech), ale dzisiaj porozmawiamy o dywizji budowlanej, której przewodzi Pan od ponad 20 lat, oraz o jej marce Ceresit, która uplasowała firmę wśród liderów rynku klejów budowlanych. Doskonale pamiętam, kiedy w Stąporkowie została uruchomiona pierwsza fabryka Henkla i zjechał z taśmy pierwszy worek zaprawy Ceresit. Od tamtej pory minęły trzy dekady. W jaki sposób Henkel i Adhesive Technologies celebrują tak ważny jubileusz 30-lecia działalności firmy w Polsce?
Piotr Ciborowski: Rocznicę 30-lecia obchodzą w tym roku zarówno Henkel Polska, jak i marka Ceresit. A to z tej przyczyny, że pierwszą w ogóle inwestycją Henkla w Polsce było otwarcie w Stąporkowie zakładu produkcji artykułów chemii budowlanej Ceresit. Pierwszy worek kleju do płytek marki Ceresit zjechał z linii produkcyjnej stąporkowskiej fabryki w czerwcu 1991 roku.
W ciągu minionych 30 lat Henkel zadomowił się w Polsce. Dziś jesteśmy obecni ze wszystkimi sektorami naszej światowej działalności. Produkujemy i sprzedajemy kleje budowlane, oferujemy kleje dla różnych gałęzi przemysłu, produkujemy oraz sprzedajemy środki do prania i czystości, a także oferujemy szeroką gamę kosmetyków do pielęgnacji ciała i włosów, wraz z kosmetykami profesjonalnymi dla salonów fryzjerskich. Mamy w Polsce łącznie cztery duże zakłady produkcyjne i dwa centra aplikacji produktów zabezpieczania powierzchni, Centrum Innowacji Budowlanych Ceresit, centra dystrybucyjne oraz biuro główne w Warszawie. Jesteśmy jednym z czołowych producentów materiałów budowlanych, w tym systemów ociepleń, środków piorących i czystości oraz kosmetyków pielęgnacyjnych.
30 lat Ceresitu to rocznica, którą chcemy się wyraźnie chwalić i uroczyście świętować wspólnie z naszymi bezpośrednimi klientami, inwestorami, wykonawcami, pracownikami oraz wszystkimi, którzy wspierali nasz rozwój w ciągu ostatnich 30 lat. To oni wszyscy stoją za naszym sukcesem.
A jak będziemy komunikować tę rocznicę? Otóż informacja o 30-leciu Ceresitu pojawi się przede wszystkim na wybranych opakowaniach naszych produktów, a także na materiałach ekspozycyjnych w punktach sprzedaży. Planujemy kampanię digitalową i komunikację w mediach społecznościowych. Ponadto mamy zaplanowane niespodzianki dedykowane naszym kluczowym partnerom biznesowym, ale zdecydowanie nie chciałbym jeszcze zdradzać więcej szczegółów.
Trzymając się tradycji społecznego zaangażowania firmy, chcemy także, by obchodom 30-lecia towarzyszył specjalny projekt charytatywny. Wesprzemy budowę Zielonego Centrum Pomocy Dzieciom zainicjowanego przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. Projekt łączy idee pomocy dzieciom, które doświadczyły różnych form przemocy i ochrony środowiska. Wsparcie finansowe zostanie przeznaczone na ekologiczne rozwiązania dla budynku, m.in. panele słoneczne. W prace budowlane będą zaangażowani nasi doradcy techniczni i będziemy dostarczali na budowę nasze materiały budowlane.
D.B.: Jakie wydarzenia z minionego okresu miały Pana zdaniem znaczący wpływ na rozwój marki Ceresit?
P.C.: Trudno wybrać jedno szczególne wydarzenie z 30 lat historii. To są trzy dekady wspólnego działania pracowników Henkla, partnerów handlowych oraz wykonawców, którzy doceniali nasze produkty i je konsekwentnie wybierali.
Jednak mam równocześnie przekonanie, że kołem zamachowym dla budowania naszej wiodącej pozycji na polskim rynku materiałów budowlanych były systemy ociepleń. To tutaj – w Polsce, w naszych laboratoriach Centrum Innowacji Budowlanych Ceresit w Stąporkowie – zaczęła się cała historia. To tutaj nasi polscy technolodzy w oparciu o – jak to się kiedyś mówiło – polską myśl technologiczną opracowywali pierwsze formuły produktów w ramach tego systemu, poczynając od kleju do styropianu i tynków. To tutaj w następnych latach narodził się pomysł ogólnopolskiej sieci stacji barwiących do farb i tynków, co zapewniło inwestorom i właścicielom domów dostęp do szerokiej gamy kolorystycznej fasad oraz ścian wewnętrznych „od ręki”. Kołem zamachowym dla budowania naszej wiodącej pozycji na polskim rynku materiałów budowlanych były systemy ociepleń.
Z perspektywy lat widzę, że decyzja o inwestowaniu w rozwój systemów ociepleń Ceresit była jedną z najważniejszych, które podjęliśmy, i zdecydowała o wiodącej pozycji Henkla na rynku materiałów budowlanych w Polsce oraz w szeregu krajów tego regionu Europy, włączając Rosję, Białoruś, Rumunię, Bułgarię, Ukrainę i kraje bałtyckie. Nasze formuły oraz koncept biznesowy, stworzone na bazie doświadczenia i wiedzy polskiego zespołu naukowców oraz pracowników, okazały się doskonałym towarem eksportowym polskiego Henkla w ramach całej grupy.
D.B.: Przypomnijmy, jakie inne produkty oferuje marka Ceresit poza klejami, dzięki którym stała się rozpoznawalna w budownictwie…
P.C.: O systemach ociepleń już wspominałem. Drugim tradycyjnie ważnym dla nas segmentem asortymentowym są produkty do układania i spoinowania płytek ceramicznych, czyli kleje, fugi i silikony. Od kilku lat jesteśmy ważnym graczem na rynku pian poliuretanowych oraz uszczelniaczy. Kolejne nasze specjalności to systemy hydroizolacyjne, posadzkowe i systemy szybkiego montażu oraz grunty. Stopniowo budujemy także naszą obecność w stosunkowo nowej dla nas kategorii gładzi na bazie dyspersji akrylowych.
D.B.: Jak ewoluowały te rozwiązania pod względem innowacyjności, udoskonalania parametrów, możliwości aplikacji oraz dostosowywania do zmieniających się wymagań?
P.C.: Na początku naszym flagowym wyrobem w Polsce był klej do płytek Ceresit CM11, produkt, który – patrząc z dzisiejszej perspektywy – oferuje standardową jakość i parametry. Dzisiaj tę kategorię rynku kształtują produkty zdecydowanie bardziej zaawansowane technologicznie, kleje elastyczne, o podwyższonych parametrach przyczepności i nieporównywalnie lepszych parametrach roboczych, przekładających się na wygodę wykonawców. Są to kolejno Ceresit CM16, CM16 PRO i nowo wprowadzany na rynek CM17 PRO oraz w końcu CM22, który jest przeznaczony do klejenia płytek wielkoformatowych.
Kolejnym przykładem na innowacyjny rozwój rynku, ale także na wzrost oczekiwań inwestorów i wykonawców, które są motorem dla naszych technologicznych poszukiwań, jest kategoria produktów do spoinowania. Dzisiaj oferujemy wspólny system kolorystyczny obejmujący fugi cementowe Ceresit CE40 oraz silikony Ceresit CS25. Dzięki tej innowacji wykonawcy osiągają nieporównywalnie lepsze efekty estetyczne z korzyścią dla swojej zawodowej renomy i ku satysfakcji inwestorów, a późniejszych użytkowników łazienek oraz kuchni.
To tylko dwa przykłady na to, jak bardzo polski rynek materiałów budowlanych rozwinął się w ciągu minionych 30 lat. Jesteśmy w kompletnie innym miejscu, jeśli chodzi o świadomość inwestorów i wykonawców oraz ich oczekiwania od-nośnie jakości i cech użytkowych materiałów wykorzystywanych do budowy czy wykańczania mieszkań i domów. Jesteśmy w związku z tym także w zupełnie innym miejscu, jeśli chodzi o technologiczne zaawansowanie oferowanych przez nas produktów. Z pełnym przekonaniem można powiedzieć, że Polska jest dzisiaj liderem Europy Środkowo-Wschodniej pod względem standardów jakości oraz wysokiego poziomu technologicznego materiałów budowlanych.
W Henklu jesteśmy autentycznie dumni, że przez minione 30 lat uczestniczyliśmy w tym procesie stopniowego rozwoju rynku budowlanego w Polsce i podnoszenia obowiązujących w budownictwie standardów. Mamy w tym swój zna-czący udział, gdyż w naszej strategii zawsze stawialiśmy na wysoką jakość, na nowoczesną technologię, a nasze produkty spełniały wszystkie obowiązujące europejskie normy. Niezmiennie staliśmy także na stanowisku, że wyśrubowane parametry techniczne, które przekładają się na trwałość inwestycji, bezpieczeństwo użytkowników oraz komfort wykonawców, są ważniejsze niż utrzymanie możliwie najniższej ceny. I stopniowo udawało nam się do tego przekonać także naszych klientów.
D.B.: Jakie działania firmy służą budowaniu jej przewagi konkurencyjnej na rynku chemii budowlanej?
P.C.: Wartości, takie jak zrównoważony rozwój czy dbałość o środowisko, są dla firmy Henkel fundamentalne i zawierają się w jej strategii biznesowej. Obszary, na których z racji charakteru naszej działalności się koncentrujemy, to zapobieganie niekorzystnym zmianom klimatu, głównie poprzez działania na rzecz ograniczania emisji dwutlenku węgla, oraz walka z zanieczyszczaniem środowiska plastikowymi odpadami. Poczuwamy się do rozszerzonej odpowiedzialności, obejmującej zarówno nasze procesy produkcyjne, gdzie staramy się wdrażać innowacyjne rozwiązania ograniczające zużycie energii, jak również troskę o to, by nasi odbiorcy dzięki zastosowaniu naszych produktów mogli ograniczyć własny środowiskowy ślad.
Najlepiej zilustrować to na przy-kładzie produktów ociepleniowych. Źle zaizolowane cieplnie budynki są źródłem ogromnych strat energetycznych, nie mówiąc już o kosztach, zarówno zimą, jak i latem, gdy coraz powszechniejsze staje się stosowanie klimatyzacji. Docieplenie budynku – izolacja cieplna ścian, miejsc łączenia ścian z powierzchnią dachu czy otworów okiennych oraz drzwiowych – staje się więc nie tylko kwestią większego komfortu, zdrowia i portfela mieszkańców, ale także ekologii. Mniejsze zużycie energii na ocieplenie lub wychładzanie mieszkań oraz domów przekłada się na znaczący spadek emisji CO2 z korzyścią dla klimatu. To nasza wspólna odpowiedzialność.
Osobnym tematem, choć wcale nie mniej ważnym, jest problem zanieczyszczenia środowiska plastikiem pochodzącym z różnego rodzaju opakowań. Uważamy, że najlepsze praktyczne rozwiązanie tego problemu oferuje koncepcja gospodarki obiegu zamkniętego. Chodzi o to, by materiał plastikowy po wykorzystaniu, poprzez system zbiórki odpadów, mógł trafić do przerobu, stając się surowcem wtórnym do wyprodukowania kolejnego opakowania. Naszą odpowiedzialnością na dziś jako producenta jest zapewnienie, że wszystkie nasze opakowania są zdatne do recyklingu – ten cel osiągniemy globalnie jako firma na koniec roku 2025 – oraz wykorzystywanie w coraz większym stopniu przy produkcji opakowań plastiku pochodzącego z odzysku i tym samym ograniczanie wykorzystania pierwotnego plastiku. To podejście realizujemy już także w Polsce. Spoina Ceresit CE40 sprzedawana jest w wiadrach wyprodukowanych w 50% z wtórnego plastiku. Przygotowujemy już następne takie opakowania dla kolejnych naszych produktów.
Od początku działalności w Polsce celem firmy, obok podnoszenia standardów obowiązujących na rynku budowlanym, było edukowanie i prowadzenie szkoleń wykonawców. Zaczynaliśmy od stacjonarnych szkoleń, które w minionych latach organizowaliśmy w specjalnie do tego powołanym Centrum Edukacji Budowlanej w Stąporkowie. To podejście musiało z czasem ulec rewizji. Obecnie, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku, z naszą edukacją, szkoleniami i doradztwem docieramy do wykonawców bezpośrednio na budowy, tam, gdzie nasze technologie i produkty są wykorzystywane. Nasz zespół doradców technicznych jest do dyspozycji, gotowy odpowiedzieć na wszelkie pytania i wątpliwości, które mogą się pojawić na etapie aplikacji produktów w praktyce. Pośpieszani przez pandemię, idziemy z duchem czasu, bo dzisiaj oferujemy także szkolenia i filmy instruktażowe online na kanale YouTube/ Ceresit Polska. Nasza youtubowa biblioteka z każdym tygodniem wzbogaca się o nowe edukacyjne pozycje.
D.B.: Jakie są plany na dalszy rozwój firmy i marki, a tym samym – sposoby na budowanie konkurencyjnej przewagi w przyszłości?
P.C.: Będziemy konsekwentnie rozszerzać ofertę asortymentową, będziemy dalej edukować i aktywnie promować nasze produkty, pokazując wykonawcom oraz inwestorom zalety dostępnych u nas rozwiązań. Ale chcę w tym miejscu powiedzieć wyraźnie, że bierzemy także pod uwagę zapewnienie firmie dalszego wzrostu poprzez celowane akwizycje. Dział klejów budowlanych, który reprezentuję, jest jednym z 11 działów w ramach sektora Adhesive Technologies Henkla na świecie. Nasze największe rynki są w Europie, na Bliskim Wschodzie, w Azji i Ameryce Łacińskiej. Chcemy dalej rosnąć organicznie, ale również poprzez akwizycje, zarówno geograficzne, jak i asortymentowe. Także pod tym względem Polska jest dla nas bardzo interesującym rynkiem.
D.B.: Fritz Henkel (współzałożyciel firmy) w wieku 28 lat zafascynowany nauką wprowadził pierwszy produkt, jakim był uniwersalny środek piorący. W jaki sposób firma podąża śladem swego protoplasty i wspiera rozwój nauki? Nad czym obecnie pracuje Henkel w dziedzinie rozwoju nowych technologii oraz innowacyjnych produktów? Jakie są osiągnięcia Centrum Innowacji Budowlanych Ceresit w Stąporkowie oraz które z nich są wynikiem badań naukowych?
P.C.: Dziękuję za to pytanie. Moja opowieść o 30 latach Henkla i Ceresitu w Polsce nie byłaby kompletna bez historii oraz osiągnięć naszego Centrum Innowacji Budowlanych Ceresit. Już wspomniałem, że dzisiejsza pozycja Henkla na rynku budowlanym w Europie ma swoje źródło w Stąporkowie, w naszych laboratoriach, gdzie od początku w głowach naszych polskich naukowców i technologów rodziły się koncepty oraz formuły większości budowlanych produktów Henkla. Ta działalność badawczo-rozwojowa została w Henklu doceniona ukonstytuowaniem w Polsce w 2014 roku głównego, największego i najlepiej wyposażonego w henklowskim świecie centrum kompetencji oraz rozwoju produktów chemii budowlanej. Dzisiaj Centrum Innowacji Budowlanych Ceresit w Stąporkowie to bi-jące serce światowego działu chemii budowlanej. Nasi eksperci prowadzą światowe projekty, pracując nad technologiami przyszłości dla systemów ociepleń, hydroizolacji, systemów do klejenia płytek ściennych, okładzinowych i podłogowych czy w końcu materiałów wykańczania wnętrz. Technologie oraz formuły, które rodzą się w Stąporkowie, są następnie wdrażane do produkcji w henklowskich fabrykach chemii budowlanej na całym świecie. Dzisiejszą pozycję i renomę Centrum zawdzięczamy naszemu eksperckiemu zespołowi pracowników. Centrum jest właściwie w ciągłym rozwoju, także obecnie poszukujemy nowych, zdolnych, ambitnych pracowników badawczo-rozwojowych do wzmocnienia naszego zespołu.
Jeśli chodzi o najważniejsze tematy i kierunki dalszego rozwoju prac badawczych, to tutaj agendę narzucają największe wyzwania współczesnego świata. Oszczędność energii stała się tematem globalnym. Koncentrujemy się więc na rozwiązaniach budownictwa zrównoważonego oraz niskoemisyjnego, pozwalającego naszym klientom ograniczać ich ekologiczny ślad zarówno zimą, jak i latem.
Z działem badań i rozwoju bardzo blisko współpracuje Dział Technicznego Wsparcia Klientów, który odpowiada za technologie aplikacyjne naszych produktów, działając w Polsce, ale także na rzecz europejskiej sieci Henkla. W centrum zainteresowania pracowników tego działu jest użytkownik, wsłuchują się w jego potrzeby oraz opinie, a ich misją jest zapewnienie najlepszych parametrów użytkowych i roboczych naszym produktom. W tym celu prowadzą badania oraz testy z wykorzystaniem zaawansowanego sprzętu i urządzeń, na przykład komór klimatycznych czy komór klimatyczno-aplikacyjnych, gdzie możliwe jest testowanie wytrzymałości oraz parametrów naszych produktów w zakresie temperatur od minus 20 do plus 70 stopni Celsjusza. Ponadto Dział Technicznego Wsparcia odpowiada za doradztwo techniczne i szkolenia dla wykonawców.
Ostatnim, trzecim ogniwem, zapewniającym nam w Henklu przewagę konkurencyjną w pracach badawczo-rozwojowych, jest niezależne, akredytowane Centralne Laboratorium Badawcze, które ma swoją siedzibę także w Stąporkowie i które bierze udział w procesach walidacyjnych naszych produktów zgodnie z certyfikatem ISO EC 17025. Fakt, że laboratorium jest akredytowane, oznacza, że uzyskane wyniki są akceptowane przez międzynarodowe jednostki badawcze i pozwalają wprowadzać nasze produkty chemii budowlanej na rynki w całej Europie. Z usług naszego laboratorium korzystają nie tylko inne nasze europejskie oddziały, ale także firmy zewnętrzne.
Cieszymy się wszyscy z okrągłego jubileuszu marki Ceresit i patrzymy w przyszłość z optymizmem. Jesteśmy przekonani, że będziemy pierwszym wyborem dla zwiększającej się ilości wykonawców oraz firm budowlanych nastawionych na najwyższą jakość.
Fot. arch. Henkel Polska