EKSPORT 2021
W jakiej kondycji jest eksport materiałów i usług budowlanych? Jakie wyzwania stawia dziś przed firmami? Które produkty podbijają rynki zagraniczne? O zdanie zapytaliśmy największych eksportowych graczy.
Paweł Kisiel
prezes zarządu Atlas
Z naszej perspektywy eksport materiałów budowlanych jest dziś w znakomitej kondycji. Na początku roku w wielu krajach obowiązywał lockdown, a handel z Wlk. Brytanią musiał oswoić się z realnym brexitem. Jednak od marca br. notujemy już systematyczny przyrost, a ostatnie dwa miesiące to prawdziwy „boom” – skok ponad 50%. Wzrosty notujemy zarówno na zachodnich, jak i na wschodnich rynkach. Cieszy również, że powtarzają się zamówienia nawet z dalekich krajów (m.in. USA, Kanady, Chile czy Saint-Barthélemy), ale
barierę rozwojową stanowi tu transport. Na jego dostępność i koszt nasza branża zawsze będzie wrażliwa. Główną bazą eksportową pozostają dla nas kraje unijne, gdzie dobrze przyjmowane są produkty innowacyjne, o wyższej wartości dodanej (np. klej Geoflex) oraz produkty termomodernizacyjne – z uwagi na programy dotyczące energooszczędności.
Jacek Michalak
prezes zarządu Grupy Selena
W ubiegłym roku zanotowaliśmy wzrost na rynkach zagranicznych, odpowiadających za 70% przychodów Grupy. Warto podkreślić, że sytuacja w każdym z 18 krajów, w których znajdują się nasze oddziały, była inna na przestrzeni całego zeszłego roku – pandemia i towarzyszące jej ograniczenia uderzały w nie z odmiennym nasileniem oraz w różnych odstępach czasu. Wymaga to stałego monitoringu, a także szybkiego reagowania pozwalającego na utrzymanie ciągłości dostaw. Obecnie zależy nam na rozwoju sprzedaży na perspektywicznych rynkach: na Ukrainie, w Chinach, USA, Brazylii i Rosji. Obserwujemy duże zainteresowanie produktami innowacyjnymi – odpowiadającymi na obecny trend zrównoważonego rozwoju. Wzrosty notuje zwłaszcza linia Fast&Pro, która ułatwia i przyspiesza prace na budowie, oraz nowy Standard Tytan WINS pozwalający 4-krotnie skrócić czas montażu okien.
Paweł Klimaszewski
export sales director Krispol
Sytuacja pandemiczna, a także wynikające z niej obostrzenia związane z podróżami służbowymi – to najsilniejsze zmienne, które obecnie zaburzają realną analizę sytuacji na rynkach eksportowych. Nie bez znaczenia pozostaje również zmiana polityki handlowej w Chinach, a także rosnące w bardzo dynamicznym tempie ceny surowców. Kluczowym wyzwaniem stało się zagwarantowanie ciągłości dostaw wyrobów, terminowe dostarczenie produktów i nieustanne zapewnianie wsparcia technicznego. Ekspansja na nowe kierunki powinna być przede wszystkim podyktowana trafnymi analizami sytuacji oraz prognozami dla poszczególnych rynków. Z pewnością do osiągnięcia sukcesu przyczyni się również dobrze zorganizowany, kompletny handlowo zespół.
Małgorzata Lubczyńska
dyrektor marketingu Pruszyński Sp. z o.o.
Firma o uznanej i ugruntowanej pozycji na polskim rynku bez rozwoju sprzedaży eksportowej nie ma szans, aby zwiększyć swój potencjał. Dzięki konsekwentnemu budowaniu marki na zagranicznych rynkach możliwe jest dywersyfikowanie przychodów. Ekspansja międzynarodowa to także świetny pretekst do wdrożenia innowacji, unowocześnienia przedsiębiorstwa w każdym aspekcie jego funkcjonowania. Bez tego zdobycie rozwiniętych rynków, np. Europy Zachodniej, jest mało prawdopodobne. Inwestowanie w rozwój eksportu służy nie tylko prostemu poszerzaniu działalności firmy, ale też umożliwia jej przejście do kolejnego etapu biznesowego życia.
Janusz Komurkiewicz
członek zarządu FAKRO
Obecny rok dla FAKRO, ale także dla całej branży budowlanej, to bardzo dobry czas, szczególnie w eksporcie. W porównaniu do zeszłorocznego okresu widoczny jest zwiększony wolumen sprzedaży, szczególnie do państw Europy Zachodniej i USA. Bardzo nas to cieszy, bo podstawą konkurencji na wymagających rynkach zachodnich jest najwyższa jakość oferowanych produktów.
Wzrost sprzedaży odnotowujemy praktycznie we wszystkich kategoriach, ale na czołowe miejsca wysuwają się okna dachowe i schody strychowe. Bardzo obiecującym oraz dynamicznym rynkiem są Stany Zjednoczone, na którym już od kilku lat wzrasta zainteresowanie produktami FAKRO. Z naszego doświadczenia wynika, że aby rozwijać swoją sprzedaż na rynkach zagranicznych, należy oferować nie tylko najwyższej jakości produkty, ale również pakiet wsparcia montażu czy obsługi klienta.
Paweł Jodinis
export sales director YAWAL SA
Zapewne wszyscy odczuliśmy pewne spowolnienie sprzedaży po wybuchu pierwszej fali pandemii w ubiegłym roku. Rynek usług budowlanych borykał się z dużymi problemami po wprowadzeniu ograniczeń w przemieszczaniu się osób pomiędzy krajami. Poszczególne rynki ościenne w różny sposób radziły sobie z tą sytuacją, ale ostatecznie dzisiaj współpraca z klientami wygląda stabilnie, a pierwsze miesiące tego roku wykazują gwałtowny wzrost sprzedaży eksportowej naszej spółki.
Z perspektywy YAWAL SA widzimy coraz większe zainteresowanie naszymi produktami z Ameryki Północnej, Australii, krajów Bliskiego Wschodu. Klienci eksportowi szukają sprawdzonych i rzetelnych dostawców, potwierdzonych wyników badań, produktów najwyższej jakości oraz bardzo dobrej, nastawionej na klienta, obsługi.
Wizja otwartej i nieograniczonej przestrzeni kieruje ich zainteresowanie ku naszym dwóm najnowszym systemom przesuwnym: Moreview oraz DP 180 Primeview, jednak prym pod względem wolumenu sprzedaży nadal wiodą systemy fasadowe, ciepłe systemy okienno-drzwiowe oraz systemy przeciwpożarowe.
Marcin Kloska
dyrektor ds. sprzedaży w Drutex SA
Nasz eksport z każdym rokiem dynamicznie rośnie. To nie tylko kwestia powiększania sieci sprzedaży, ale także rozwijania oferty i wychodzenia naprzeciw oczekiwaniom klientów. Sprzedaż nieustannie ewoluuje. Oczywiście każdy rynek ma swoją specyfikę. Dobrym przykładem jest tu widoczny wzrost zainteresowania klientów w Niemczech i we Włoszech wysokiej jakości drzwiami wejściowymi, charakteryzującymi się bogatym wyposażeniem, a jednocześnie nowoczesnym, spersonalizowanym designem. Innym przykładem zmian rynkowych są systemy zacieniające pomieszczenia. Pomimo obserwowanego na całym świecie dynamicznego wzrostu sprzedaży rolet na popularności zyskują również żaluzje zewnętrzne. Co ważne, ich popularność rośnie nie tylko na południu Europy, ale także w Niemczech czy Francji. Jeżeli chodzi o systemy okienne, to zauważamy wzrost zainteresowania systemami energooszczędnymi. Dziś klient oczekuje od okna nie tylko nowoczesnego wyglądu, kształtu profili i dodatków, ale także energooszczędności oraz bezpieczeństwa. Warto zauważyć zmianę w preferencjach klientów, zwłaszcza w Europie Zachodniej, którzy obecnie wybierają odcienie matowe lub rozwiązania imitujące strukturę drewna z widocznymi słojami z efektem 3D.
Radosław Jakóbowski
head of export PORTA DRZWI
Branża stolarki przeżywa obecnie boom. Dzieje się tak nie tylko w Polsce. Obserwujemy stałe wzrosty sprzedaży eksportowej – największe w Czechach, Rumunii, na Słowacji i na Węgrzech. Duży popyt na drzwi utrzymuje się tam od początku 2020 r., z małymi korektami w okresach, gdy wprowadzane były bardziej restrykcyjne obostrzenia związane z pandemią. Generalnie w większości rynków CEE dynamika wzrostowa nie słabnie od wielu miesięcy, można więc powiedzieć, że mamy podobną sytuację do tej w Polsce. Od pewnego czasu bardzo dynamicznie rozwijają się też kraje GCC. Ciekawym kierunkiem stała się Afryka, gdzie również my zaczęliśmy intensywniej działać. Czasy pandemii wymuszają na firmach poszukiwania nieszablonowych rozwiązań. Tylko te przedsiębiorstwa, które potrafią reagować z odpowiednią dynamiką, zdobędą przewagę.
Maciej Strychalski
dyrektor marketingu w Klimas Wkręt-met
Postępująca internacjonalizacja i globalizacja niosą ze sobą wiele zagrożeń, ale równocześnie stają się źródłem możliwości. Właściwe przygotowanie się do tego procesu oraz zrozumienie go pozwala na prawidłowe wykorzystanie szans, jakie się pojawiają. Jako firma, której działalność w dużej mierze opiera się na ekspansji międzynarodowej, wykorzystujemy ten trend. Dzisiaj docieramy do ponad 60 krajów na całym świecie poprzez różne modele dystrybucji produktów, począwszy od współpracy z partnerami handlowymi, a skończywszy na otwieraniu własnych oddziałów sprzedażowych w wybranych państwach, m.in. w Czechach, Słowacji, Francji, Indiach. Działamy również na takich rynkach jak Senegal czy Australia. Każdy z tych obszarów ma swoją specyfikę, zróżnicowaną pod względem kulturowym, politycznym i społecznym, ale także pod kątem różnic wynikających z technologii budowlanych stosowanych w poszczególnych krajach. Dlatego z naszego doświadczenia wiemy, że największym wyzwaniem dla eksporterów jest dostosowanie modelu biznesowego do poszczególnych warunków biznesowych w danym kraju.