1. Home
  2. Inwestycje
  3. NOWY STARY MOST Z CYFROWYMI BLIŹNIAKAMI
NOWY STARY MOST Z CYFROWYMI BLIŹNIAKAMI
0

NOWY STARY MOST Z CYFROWYMI BLIŹNIAKAMI

0

Za pomocą cyfrowych bliźniaków 4D firmy Bentley inżynierowie firmy Italferr zautomatyzowali metody projektowania i określili kluczowe etapy budowy w celu przyśpieszenia wymiany zawalonego mostu Morandi nad rzeką Polcevera w Genui oraz zapewnienia jego wytrzymałości w przyszłej eksploatacji.

14 sierpnia 2018 r. doszło do nagłego zawalenia się 210-metrowego odcinka mostu Morandi o długości 1182 metrów nad rzeką Polcevera we włoskiej Genui. W tragedii zginęły 43 osoby, 600 straciło domy, a ponadto zostało przerwane kluczowe połączenie transportowe między Włochami i Francją oraz regionem i lokalnym lotniskiem. Urzędnicy miejscy zdali sobie sprawę, że muszą jak najszybciej odbudować most celem przywrócenia jakości życia w okolicy oraz uniknięcia długoterminowego negatywnego wpływu na gospodarkę i kulturę tego obszaru. Do utworzenia nowego przęsła z zachowaniem napiętego trzymiesięcznego harmonogramu wybrano firmę Italferr, biorąc pod uwagę jej ponad 30letnie doświadczenie w projektowaniu mostów.

Tworzenie cyfrowego bliźniaka

Firma Italferr opracowała otwarte połączone środowisko danych (CDE) do zarządzania przepływem wielobranżowych danych i ustanowiła czytelne metody operacyjne, kładąc nacisk na współpracę. W celu stworzenia cyfrowego bliźniaka Italferr zdefiniowała normy, szablony oraz podstawowe kryteria, w tym informacje w modelu stanowiącym podstawę budowy, projektowania i eksploatacji. Modelowanie obliczeniowe ze zminimalizowanym zestawem informacji, obejmującym kody identyfikacyjne struktury podziału pracy (WBS), materiały budowlane oraz wymiary, umożliwiło zespołowi stworzenie skryptów 4D, które zoptymalizowały i zautomatyzowały procesy uprzednio wymagające ręcznego wykonania.

Budowanie skryptów do automatyzacji procesów

Firma Italferr wykorzystała oprogramowanie ProjectWise do stworzenia otwartego połączonego środowiska danych i zapewnienia pojedynczego źródła prawdy ze względu na szybkie aktualizacje projektu. Stworzyła projekt całej infrastruktury za pomocą aplikacji MicroStation, OpenRoads oraz OpenBuildings Designer, zapewniając wizualizację układu, prac budowlanych i systemów. Skrypty narzędzia SYNCHRO posłużyły do automatyzacji procesów oraz przeglądania postępu projektu 4D. Kolejny zestaw skryptów w programie OpenBuildings Designer pozwolił projektantom na automatyczne umieszczanie membran na głównym metalowym pomoście.

Uwzględnienie ulepszeń projektowych i energii słonecznej

Dzięki włączeniu szczegółowej dokumentacji do cyfrowego bliźniaka, a także zastosowaniu wizualizacji 4D do określenia kluczowych etapów budowy firma Italferr stworzyła dokument do wykorzystania przez cały okres prac i pomogła zdefiniować oraz zacieśnić harmonogram budowy. Stworzenie efektywnych metod operacyjnych w środowisku BIM umożliwiło obniżenie kosztów projektowania, przyśpieszenie decyzji projektowych, zwiększenie dokładności i poprawę komunikacji w wielobranżowym zespole. Firma Italferr nie tylko dotrzymała terminu, ale także opracowała szereg ulepszeń, które wzmocniły most, żeby zapobiec kolejnej katastrofie, która mogłaby spowodować długoterminowe zakłócenia w życiu miasta. Ponadto wdrożono system energii słonecznej o pojemności 197 kilowatogodzin, a także akumulator o pojemności 150 kilowatogodzin do zasilania świateł mostu przy jednoczesnym zmniejszeniu zapotrzebowania na zewnętrzne źródła energii o 95%. Nowy most, obecnie nazywany Genoa San Giorgio, został otwarty w 2020 roku.