Filharmonia nad Łabą i akustyczne rozwiązania
Nad Łabą w centrum dzielnicy HafenCity, w miejscu dawnego Spichlerza Nadbrzeżnego, na podstawie planów szwajcarskich architektów firmy Herzog & de Meuron powstała jedna z najwspanialszych na świecie budowli z salami koncertowymi.
Kościół Główny Św. Michała (Hamburger Michel), jak również most Köhlbrand są prawdziwymi symbolami architektonicznymi Hamburga, natomiast budowlane dzieło stulecia, jakim niewątpliwie jest Filharmonia nad Łabą to prawdziwy symbol kultury Hamburga.
Mixeduse
Kompleks budynków obejmujący trzy sale koncertowe, hotel z 250 pokojami, 45 mieszkań, restauracje, bary oraz parking w istotny sposób wpłynął na wizerunek miasta. Można pokusić się o stwierdzenie, że obiekt filharmonii to typ budynku mixeduse, gdzie wiele funkcji spotyka się w jednym obiekcie. Dlatego w tym przypadku, projekt akustyczny stanowił ogromne wyzwanie dla architektów i akustyków.
O ile wykonana z wypalanej cegły fasada starego spichlerza, zbudowanego w latach 19631966 według projektu Wernera Kallmorgena emanuje spokojem, to fasada nowej budowli wykonana ze szkła jest żywa i śmiała. Sylwetka dachu w kształcie fali odzwierciedla falowanie Łaby. Najwyższy punkt Filharmonii sięga aż 110 m.
Duża Sala koncertowa
Zaprojektowana na ponad 2000 miejsc, znajduje się w budynku na wysokości 50 m i stanowi prawdziwe arcydzieło artystyczne. Z uwagi na ochronę przed hałasem, sala o ciężarze 12 500 ton spoczywa na pakietach elementów sprężystych, a jej ściany oddzielone są od wszystkich innych części budynku. W celu zagwarantowania perfekcyjnej akustyki, w całej sali koncertowej, jeden z najlepszych akustyków na świecie – Yasuhisa Toyota opracował koncepcję, zweryfikowaną przez pomiary wykonane na modelu w skali 1:10, wiernie odwzorowującym salę. Warto wspomnieć, że Yasuhisa Toyota znany jest z takich realizacji jak sala koncertowa Walta Disneya w Los Angeles oraz katowicki NOSPR.
Mała Sala, Studio Nadbrzeżne i wyzwania akustyczne
W przypadku tych dwóch sal, jak również pomieszczeń muzycznych przewidzianych dla muzyki kameralnej, współczesnej, koncertów dla dzieci, prób chóru spełnione zostały wszelkie akustyczne wymagania sal koncertowych. Dzięki zastosowaniu mat REGUPOL vibration oraz REGUPOL sound wyeliminowano przenoszenie się dźwięków materiałowych. W Studiu Nadbrzeżnym – spełniając wymagania akustyczne, a przy zachowaniu właściwej wysokości warstw, wykonano łożyskowanie elastomerowe, stosując dwie warstwy mat REGUPOL vibration 300 (leżące jedna na drugiej), a w układach wytłumienia stropów, jedną warstwę maty REGUPOL sound 47.
Tylko poprzez odpowiednią izolację akustyczną, zarówno dźwięków powietrznych, jak i materiałowych można było uzyskać tak spektakularny efekt i połączyć funkcje sal koncertowych, hotelu, mieszkań czy restauracji.
Studio Nadbrzeżne, znajdujące się bezpośrednio nad garażem podziemnym zostało wyizolowane poprzez zamontowanie płyty jastrychowej o grubości 100 mm, która spoczęła na matach REGUPOL. Dzięki zdolności przenoszenia dużych obciążeń przy minimalnej ściśliwości produkty te wpasowały się idealnie w wymagania akustyczne inwestora.
Wykorzystując szeroką gamę produktów REGUPOL, nawet skomplikowane zagadnienia akustyczne są wyzwaniem, ale nie problemem. Wieloletnie doświadczenie specjalistów REGUPOL z dziedziny akustyki architektonicznej, potrafiących tworzyć płynne przejścia między różnymi koncepcjami użytkowymi w ramach jednego obiektu, dopełnia dzieła.
REGUPOL a środowisko naturalne
Dbając o jakość produktów, REGUPOL chroni środowisko naturalne. Jest członkiem inicjatywy NEW LIFE, której celem jest tworzenie wysokiej jakości produktów przy użyciu surowca pochodzącego z recyklingu.