1. Home
  2. Architecture Design
  3. Filharmonia nad Łabą i akustyczne rozwiązania
Filharmonia nad Łabą i akustyczne rozwiązania
0

Filharmonia nad Łabą i akustyczne rozwiązania

0

Nad Łabą w centrum dzielnicy HafenCity, w miejscu dawnego Spichlerza Nadbrzeżnego, na podstawie planów szwajcarskich architektów firmy Herzog & de Meuron powstała jedna z najwspanialszych na świecie budowli z salami koncertowymi.

Kościół  Główny  Św.  Michała  (Hamburger Michel), jak również most Köhlbrand są prawdziwymi symbolami architektonicznymi Hamburga, natomiast budowlane dzieło stulecia, jakim niewątpliwie jest  Filharmonia  nad  Łabą  to  prawdziwy  symbol kultury Hamburga.

Mixeduse

Kompleks budynków obejmujący trzy sale koncertowe, hotel z 250 pokojami, 45 mieszkań, restauracje, bary oraz parking w istotny sposób wpłynął na wizerunek miasta. Można pokusić  się  o  stwierdzenie,  że  obiekt  filharmonii to typ budynku mixeduse, gdzie wiele funkcji  spotyka  się  w  jednym  obiekcie.  Dlatego w tym przypadku, projekt akustyczny stanowił  ogromne  wyzwanie  dla  architektów  i akustyków.

O ile wykonana z wypalanej cegły fasada starego  spichlerza,  zbudowanego  w  latach  19631966 według projektu Wernera Kallmorgena emanuje spokojem, to fasada nowej budowli wykonana ze szkła jest żywa i śmiała. Sylwetka dachu w kształcie fali odzwierciedla falowanie Łaby. Najwyższy punkt Filharmonii sięga aż 110 m.

Duża Sala koncertowa

Zaprojektowana  na  ponad  2000  miejsc,  znajduje się w budynku na wysokości 50 m i  stanowi  prawdziwe  arcydzieło  artystyczne. Z uwagi na ochronę przed hałasem, sala  o  ciężarze  12  500  ton  spoczywa  na  pakietach elementów sprężystych, a jej ściany  oddzielone  są  od  wszystkich  innych  części budynku. W celu zagwarantowania perfekcyjnej  akustyki,  w  całej  sali  koncertowej, jeden z najlepszych akustyków na świecie  –  Yasuhisa  Toyota  opracował  koncepcję, zweryfikowaną przez pomiary wykonane na modelu w skali 1:10, wiernie odwzorowującym salę. Warto wspomnieć, że Yasuhisa Toyota znany jest z takich realizacji jak sala koncertowa Walta Disneya w Los Angeles oraz katowicki NOSPR.

Mała Sala, Studio Nadbrzeżne i wyzwania akustyczne

W przypadku tych dwóch sal, jak również pomieszczeń  muzycznych  przewidzianych  dla muzyki kameralnej, współczesnej, koncertów dla dzieci, prób chóru spełnione zostały  wszelkie  akustyczne  wymagania  sal koncertowych. Dzięki zastosowaniu mat REGUPOL vibration oraz REGUPOL sound  wyeliminowano przenoszenie się dźwięków materiałowych. W Studiu Nadbrzeżnym – spełniając  wymagania  akustyczne,  a  przy zachowaniu właściwej wysokości warstw, wykonano łożyskowanie elastomerowe, stosując dwie warstwy mat REGUPOL vibration 300 (leżące jedna na drugiej), a w układach wytłumienia stropów, jedną warstwę maty REGUPOL sound 47.

Tylko  poprzez  odpowiednią  izolację  akustyczną, zarówno dźwięków powietrznych, jak  i  materiałowych  można  było  uzyskać  tak spektakularny efekt i połączyć funkcje sal koncertowych, hotelu, mieszkań czy restauracji.

Studio  Nadbrzeżne,  znajdujące  się  bezpośrednio nad garażem podziemnym zostało wyizolowane  poprzez  zamontowanie  płyty  jastrychowej o grubości 100 mm, która spoczęła na matach REGUPOL. Dzięki zdolności przenoszenia dużych obciążeń przy minimalnej ściśliwości produkty te wpasowały się idealnie w wymagania akustyczne inwestora.

Wykorzystując  szeroką  gamę  produktów  REGUPOL, nawet skomplikowane zagadnienia akustyczne są wyzwaniem, ale nie problemem. Wieloletnie doświadczenie specjalistów REGUPOL z dziedziny akustyki architektonicznej, potrafiących tworzyć płynne przejścia między różnymi koncepcjami użytkowymi  w  ramach  jednego  obiektu,  dopełnia dzieła.

REGUPOL a środowisko naturalne

Dbając  o  jakość  produktów,  REGUPOL  chroni środowisko naturalne. Jest członkiem inicjatywy  NEW LIFE,  której  celem  jest  tworzenie wysokiej jakości produktów przy użyciu surowca  pochodzącego  z  recyklingu.