Sekwencje zazębiających się przestrzeni
Głównym założeniem pracowni SLAS podczas rozbudowy budynku Państwowej Szkoły Muzycznej w Jastrzębiu-Zdroju było określenie relacji oraz właściwych proporcji pomiędzy głównymi elementami zadanego programu budynku – salą koncertową, foyer a przestrzenią publiczną w zastanym kontekście urbanistycznym.
Przyjęte założenie urbanistyczne jest wynikiem szeregu analiz oraz scenariuszy. Zdecydowano się na schemat rozbudowy oparty na kontynuacji wolnego przepływu komunikacji pieszej wokół istniejących budynków Państwowej Szkoły Muzycznej oraz nowo projektowanej sali koncertowej. Powstały pomiędzy obiektami plac jest główną przestrzenią publiczną kompleksu budynków placówki. Niższy poziom placu, będący na styku głównego ciągu miejskiego, tj. ul. Kościuszki, tworzy reprezentacyjną, miejską strefę wejściową i jest przedpolem dla projektowanej sali koncertowej. Łączy się on bezpośrednio z zaplanowanym skwerem, który dopełnia rekreacyjną funkcję placu oraz stanowi skrót komunikacyjny do nowego obiektu dla osób korzystających z parkingu. Wejścia techniczne do budynku zostały zlokalizowane z tyłu obiektu. Są połączone z placem parkingowo-technicznym obsługującym salę w zakresie dostarczenia scenografii, instrumentów wielkogabarytowych czy obsługi zaplecza kawiarni. Nowy budynek sali koncertowej reorganizuje, a także porządkuje istniejącą przestrzeń, nadając jej wielowątkowy, publiczny charakter.
Struktura obiektu
Budynek został zaprojektowany na rzucie zbliżonym do kwadratu. Zaoblenia narożników bryły wynikają bezpośrednio z ograniczeń wielkości działki, w wyniku których elewacja obiektu została zbliżona do istniejących ciągów komunikacji pieszej i dostosowana do ich formy, łagodnie prowadząc przechodnia wzdłuż ścian fasady.
Wewnętrzna organizacja programu jest konsekwentnie podporządkowana założeniom urbanistycznym. Położono nacisk na proste relacje trzech głównych składników programu nowego budynku oraz jego otoczenia, tj. foyer, sali koncertowej oraz niezbędnej do ich obsługi przestrzeni publicznej – placu, tworząc z nich sekwencję wzajemnie zazębiających się przestrzeni. Dla publiczności obiekt jest dostępny przez dwa wejścia zlokalizowane od strony placu, natomiast uczniowie i artyści dostają się poprzez podziemny łącznik ze szkołą lub wejście techniczne.
Główna strefa wejścia znajduje się w wysokiej na cztery kondygnacje przestrzeni dwupoziomowego foyer eksponującego betonową bryłę sali koncertowej. Przestrzeń ta pozwala na łatwe zrozumienie struktury budynku przez użytkowników, a co za tym idzie, przekłada się na jej komfortowe użytkowanie. Duże przeszklenia w części foyer łączą je funkcjonalnie i widokowo z istniejącą szkołą, placem oraz miastem, pozwalając jednocześnie przechodniom na głęboki wgląd w życie obiektu.
Akustyka sali koncertowej
Kameralna sala o akustyce naturalnej może pomieścić maksymalnie 362 osoby. Ustrój akustyczny sali wykorzystuje motyw łuku (fali) jako elementu najlepiej rozpraszającego dźwięk. Zaprojektowane ściany są pozostawione jako betonowe, malowane farbą laserunkową w kolorze czarnym. Wykorzystują one konstrukcyjne, akustyczne oraz estetyczne walory tego materiału. Wykończenie wnętrza sali wokół widowni i sceny wykonano ze sklejki dębowej.
Fasada
Fasada budynku została w całości wykonana z blachy falistej ze stali nierdzewnej polerowanej. To materiał łatwo dostosowujący się do przyjętych rozwiązań formalnych – zaoblonych narożników budynku, gwarantujący jakość użytkowania w czasie, a także odporność na warunki zewnętrzne, w tym wandalizm. Wysoki połysk blachy subtelnie neutralizuje bryłę obiektu, wzbogacając pionowy ornament podziałów fal fasady odbite światło, zieleń i budynki z najbliższego otoczenia.