TADMAR W GRUPIE 3W
– ważne połączenie na komplementarnych rynkach
Firma założona 32 lata temu przez polskich przedsiębiorców, należąca przez 24 lata do zachodnich koncernów, dzisiaj wraca w stu procentach w polskie ręce – z JOANNĄ STELMASIAK, dyrektorem zarządzającym spółką Tadmar, wcześniej dyrektorem handlowym 3W Dystrybucja Budowlana, rozmawia Danuta Burzyńska, Redaktor Naczelna „Buildera”.
Danuta Burzyńska: Umacniają Państwo swoją pozycję na rynku dystrybucji materiałów budowlanych. W branży już jest głośno o największej w historii Grupy 3W akwizycji oraz wejściu w segment SHAP i HVAC. Proszę uchylić rąbka tajemnicy.
Joanna Stelmasiak: Zakup spółki Tadmar to rzeczywiście największa akwizycja w historii Grupy 3W. Tadmar to prawie półmiliardowy biznes hurtowni instalacyjnych zlokalizowanych w całej Polsce. Firma działa na rynku od ponad 30 lat i należy do czołowych dystrybutorów w branży instalacji grzewczych, sanitarnych, klimatyzacji i wentylacji oraz OZE. Co ciekawe, firma założona w 1990 roku przez dwóch polskich przedsiębiorców przez 24 lata należała do zachodnich koncernów, a dzisiaj wraca w 100% w polskie ręce. To budują ce, że rodzime firmy mają kompetencje, siłę finansową i pomysły, żeby dokonywać konsolidacji rynku.
D.B.: Jaki potencjał wnosi Tadmar do organizacji i czego oczekują Państwo po połączeniu sił?
J.S.: Grupa 3W, dzięki zakupowi Tadmaru, będzie miała najszerszy model biznesowy na rynku i będzie mogła kompleksowo obsłużyć inwestycje w zakresie materiałów budowlanych i wykończeniowych oraz instalacji zewnętrznych i wewnętrznych. Tadmar to też duża skala – sieć 53 hurtowni oraz dwa centra dystrybucyjne, z których codziennie wyjeżdżają dziesiątki ciężarówek z towarami zarówno do hurtowni, jak i bezpośrednio na budowy klientów. Firma współpracuje z czołowymi producentami w branży i, ze względu na obecność w całej Polsce, jest dla nich atrakcyjnym partnerem. Ważnym obszarem kompetencji i oferty produktowej Tadmaru są urządzenia związane z energooszczędnością budynków, racjonalnym gospodarowaniem energią oraz z jakością powietrza.
Jednak firma handlowa to przede wszystkim ludzie. Grupę 3W będzie tworzyć 1300 pracowników w stu punktach handlowych w całej Polsce oraz w dwóch centrach dystrybucyjnych. Branża instalacyjna wymaga szczególnie wysokich kompetencji technicznych, a w samym Tadmarze pracuje 470 osób z dużym doświadczeniem branżowym. Często są to wy specjalizowani inżynierowie lub technicy, którzy po trafią czytać projekty, robić szczegółowe specyfikacje i przygotować dla klientów kompletną ofertę z zakresu instalacji sanitarnych, techniki grzewczej czy z ważnego dzisiaj obszaru odnawialnych źródeł energii.
D.B.: W jaki sposób na akwizycji zyska marka Tadmar?
J.S.: 3W i Tadmar są komplementarne. Nie dostarczają towarów do tych samych klientów, ale są obecne na tych samych budowach. Grupa 3W ma doświadczenie w obsłudze dużych inwestycji – osiedli mieszkaniowych, hoteli, biurowców, szpitali, fabryk. To pole, na którym Tadmar dotychczas mniej działał. Będzie więc mógł skorzystać z doświadczeń i kontaktów zespołów 3W.
Ważną kwestią jest też kultura organizacyjna i szyb kość decyzyjna. Grupa urosła dzięki zwinnej organizacji i krótkiej drodze decyzyjnej. Cechuje ją przedsiębiorczość, szukanie prostych i praktycznych rozwiązań. Taka formuła pomaga w dynamicznym rozwoju, który planujemy w Tadmarze. Rozwój jest wpisany w DNA Grupy 3W. Firma założona przez polskich przedsiębiorców w 2009 roku dzisiaj razem z Tadmarem przekroczy w obrotach 2 miliardy złotych.
D.B.: Czy w kontekście sytuacji na rynku jest to dobry czas na taki krok biznesowy?
J.S.: Spowolnienie rynkowe jest bardzo dobrym momentem na zakupy. W kryzysach ci, którzy mieli pomysły na biznes, otwartą głowę, byli odważni i pracowici, rośli. Oczywiście kluczowe jest bezpieczeństwo finansowe. 3W utrzymuje wysoki poziom dyscypliny finansowej i żelazną systematyczność w kontroli finansowej.
Dodatkowo rynek instalacji to obszar, w którym oczekiwane są duże wzrosty zapotrzebowania na produkty i urządzenia, przede wszystkim w zakresie rozwiązań OZE. Energia odnawialna w ostatnim czasie zyskuje coraz większą popularność, nie tylko w nowym budownictwie nisko lub zeroemisyjnym, energooszczędnym, ale również w już istniejących obiektach. Przyczyną takiego trendu są rosnące koszty energii elektrycznej i paliw kopalnych, a także coraz większa świadomość ich negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne. Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii staje się jednym z priorytetów pozwalających obniżyć koszty eksploatacyjne budynków. Chcemy oferować klientom kompletne rozwiązania w tym zakresie – systemy termoizolacji, pompy ciepła, magazyny energii, wentylację i rekuperację, a także wprowadzić do Tadmaru rozwiązania fotowoltaiczne, które będą doskonałym uzupełnieniem istniejącej oferty OZE.
D.B.: Do jakich jeszcze działań skłania Państwa spowolnienie gospodarcze i zmniejszony popyt na inwestycje?
J.S.: Uważamy, że dzisiaj, poza ofertą, kluczem do sukcesu jest doświadczenie klienta z firmą. Koncepcja CX została bardzo do brze opisana w świecie cyfrowym i uważamy, że świat offline może czerpać dobre wzorce ze świata online. Dynamiczne zmiany technologiczne modyfikują potrzeby i oczekiwania klienta zarówno co do samych produktów, jak i łatwości zakupów oraz czasu obsługi. Chcemy budować przewagę 3W wokół najbardziej aktualnych po trzeb klienta i najnowszych trendów w zakresie CX. Jesteśmy otwarci zarówno na poszerzenie portfela spółek, kompetencji, asortymentu, jak i sojusze z firmami działającymi w obszarze cyfryzacji, robotyzacji procesów, logistyki, analityki danych. Jednocześnie rozpoczęliśmy proces transformacji cyfrowej Grupy. Dążymy do modelu omnichannelowego, w którym zapewnimy naszemu klientowi spójne doświadczenia zakupowe w każdym miejscu styku z marką.
D.B.: Czyli pomysłów na rozwój Grupy i jej marek nie brakuje?
J.S.: 3W konsekwentnie dąży do rozwoju na rynku materiałów budowlanych. Dzięki akwizycjom przejęliśmy dawne siermiężne Centrale Materiałów Budowlanych, które dzięki nam znów są w polskich rękach. Jako Grupa 3W rozpoczęliśmy właśnie proces zmiany modelu biznesowego naszej firmy. Stopniowo będziemy przekształcać się w markety dla fachowców z mocnymi zespołami wspierającymi obsługę inwestycji. Dziś działamy w dużej mierze jako hurtownie materiałów budowlanych, a zapowiedzią jutra jest 3W Platforma Budowlana miejsce, w którym nasi klienci będą mogli skorzystać z pomocy, doradztwa w zakresie zaawansowanych technologii budowlanych i zakupu najnowszych rozwiązań systemowych. Wiemy, że nasi klienci to nie tylko firmy budowlane oraz instalacyjne, ale także projektanci czy inwestorzy. Dzięki połączeniu z Tadmarem Grupa 3W stanie się najbardziej kompleksową platformą transformacji energetycznej oraz kompleksowej termomodernizacji obiektów.
D.B.: A czy są Państwo gotowi na inne akwizycje?
J.S.: Zdecydowanie tak. Ważnym elementem strategii Grupy zawsze były akwizycje. Nasze tempo rozwoju uzyskane przy wspomnianej dyscyplinie finansowej jedno znacznie pokazuje, że organizacja skutecznie integruje nabywane podmioty. Zmiana modelu działania oraz maksymalizacja synergii, szczególnie w obszarze sprzedaży, są kluczowymi czynnikami sukcesu w prowadzonych przez nas akwizycjach. Uważamy, że najbliższe kwartały będą sprzyjały konsolidacji w branży, a my mamy wystarczające zasoby organizacyjne oraz finansowe, aby w tym procesie aktywnie uczestniczyć.