Home Biznes i Ludzie TARGI GRUPY PSB 25 LAT JEDNOCZENIA BRANŻY
TARGI GRUPY PSB 25 LAT JEDNOCZENIA BRANŻY
0

TARGI GRUPY PSB 25 LAT JEDNOCZENIA BRANŻY

0
0

Po dwuletniej przerwie wywołanej pandemią COVID-19 Targi Grupy PSB wróciły w pełnej okazałości. Kieleckie hale ponownie zapełniły się stoiskami. Niemal trzystu wystawców, ponad cztery tysiące uczestników oraz niezliczona ilość wrażeń towarzyszyły dwudziestej pierwszej edycji wydarzenia.

Głód oczekiwań
Pomimo trudnego czasu w ciągu zaledwie dwóch dni targów (1–2 marca) zawarto czternaście tysięcy kontraktów na kwotę blisko czterystu milionów złotych. Liczby okazują się imponujące, choć wśród przedstawicieli branży dominuje ostrożność. Wiąże się to ze spiralą fatalnych gospodarczo wydarzeń (pandemia, wojna w Ukrainie, inflacja), co w polskich warunkach najprawdopodobniej przełoży się na znaczny spadek sprzedaży kredytów. Według danych zaprezentowanych na jednej z konferencji Grupy PSB jeszcze w 2021 r. sprzedano kredyty na kwotę niemal dziewięćdziesięciu miliardów złotych, tymczasem w 2023 r. prognozy mówią o ledwie dwudziestu ośmiu miliardach. To z kolei oznacza, że uczestnicy rynku będą zmuszeni do inwestowania z większą ostrożnością, choć szansą na nowe otwarcie w tej kwestii ma być rynek OZE.

Nowy zarząd Grupy PSB (funkcjonuje od listopada 2022 r.) w składzie: Piotr Kozina – Dyrektor Zarządu, Anna Kaminska – Członek Zarządu, Jacek Kowal – Członek Zarządu dostrzega potencjał rozwoju również w nowoczesnych kanałach sprzedaży, z którym już dziś kojarzy 355 swoich placówek. To bardzo silny trend. W ciągu czterech ostatnich lat kanał tradycyjny powiększył się o pięć nowych placówek, zaś nowoczesny o blisko pięćdziesiąt. Grupa PSB chce być największą i najlepiej zorganizowaną siecią handlową w obu tych sektorach. Kanał tradycyjny scala w sobie wszystko to, czego potrzebują osoby remontujące i modernizujące domy na własną rękę, także fachowcy i wykonawcy budowlani. Kanał nowoczesny Grupa PSB proponuje z kolei dekoratorom wnętrz, zespołom wykończeniowym, architektom krajobrazu, ale też majsterkowiczom.

Nowa strategia rozwoju przyjęta na lata 2023–2025 zakłada zatem szybki rozwój, na który ma składać się m.in. dostarczanie gotowych modeli, procedur oraz standardów dla partnerów biznesowych, zwłaszcza w obszarze cyfryzacji. Doświadczenie zdobyte na przestrzeni dwudziestu pięciu lat istnienia Grupy PSB ma być dla tych działań fundamentem.

Jubileusz

W latach 90. ubiegłego wieku, a więc u początków Grupy PSB, rynek stanowił konglomerat niedużych rodzinnych firm, które nie dysponowały odpowiednimi narzędziami, aby zawiązać bliższą współpracę. PSB okazało się w tej dziedzinie pionierem. Znaczącym krokiem w stronę zorganizowania polskiej branży budowlanej było przystąpienie PSB do federacji Euro-Mat – europejskiej federacji grup zakupowo- sprzedażowych niezależnych handlowców materiałów budowlanych, sprzętu budowlanego oraz produktów sanitarnych, co umożliwiło podpatrywanie rozwiązań stosowanych wówczas na rynkach zagranicznych. Wzorce i doświadczenia europejskie pozwoliły Grupie wdrożyć własne, jak się potem okazało, przełomowe pomysły. Jeden z bardziej znaczących ruchów – powstanie sieci marketów budowlanych PSB Mrówka (również Mini-Mrówka) – okazał się strzałem w dziesiątkę, ponieważ w rzeczywistości powiatów, a więc niewielkich miejscowości, pozwolił osiągnąć to, co w aglomeracjach czynią duże markety budowlane – dominować, a co za tym idzie – kształtować świadomość klienta. Obecnie obroty Grupy PSB stanowią 15 proc. całego polskiego rynku dystrybucji materiałów budowlanych. Wypracowują je 723 placówki, z czego 293 to składy PSB, 356 – sklepy Mrówka oraz 74 – składy PSB Profi. Przy okazji tegorocznych targów odbyły się uroczyste obchody jubileuszu 25-lecia istnienia Grupy. Wręczono okolicznościowe statuetki dla największych partnerów sieci i dostawców. Swoją premierę miał również film przygotowany specjalnie na tę okazję, zaś gwiazdą wydarzenia była Anna Wyszkoni.

Archiwum: Grupa PSB

PSB W BUILDER MOVIE TV

Jaka jest recepta na rok 2023? Jak budować partnerstwo pomiędzy producentami i dystrybutorami? Jak były rozwijane relacje między Grupą PSB a jej partnerami? Jakie są oczekiwania klientów? Na te i inne pytania odpowiadali goście studia Builder Movie TV. Zapytaliśmy również członków nowego zarządu PSB, jak rozumieć misję zawartą w słowach: „Istniejemy po to, by was wspierać i rozwijać się szybciej”. Przedstawiamy fragmenty wypowiedzi, zachęcając do obejrzenia pełnych wersji nagrań, jak również komentarzy pozostałych gości studia Builder Movie TV.

PIOTR KOZINA
Dyrektor Zarządu Grupy PSB

Słowo „wspierać” odnosi się do wszystkich naszych interesariuszy. Dla firm zrzeszonych w PSB oznacza to przygotowywanie gotowych modeli, konceptów, procedur, standardów – doskonałymi przykładami są PSB Mrówka i PSB Profi – jak i negocjowanie najlepszych możliwych warunków. W stosunku do dostawców „wspierać” przejawia się w tworzeniu wspólnej platformy do komunikacji, budowaniu razem rynku, na którym operujemy. „Wspierać” to również organizować szkolenia i programy rozwojowe dla naszych pracowników i współpracowników. JACEK KOWAL
Członek Zarządu Grupy PSB Dzisiaj wygrywają zespoły. Jeśli mamy problem, łatwiej rozwiązać go w grupie. A nasze „wspólnie” opiera się na solidnym fundamencie, gdyż zaczynamy od dobrej komunikacji z partnerami. To przekłada się na transparentność, zaufanie i jakość współpracy.

ANNA KAMINSKA
Członek Zarządu Grupy PSB

Dążenie do szybszego rozwoju chcemy realizować przede wszystkim poprzez cyfryzację, ale również edukację, abyśmy zarówno my, jak i nasze zespoły potrafili wykorzystywać digitalizację w codziennej działalności. W tym zakresie ważne są m.in. elektroniczny obieg dokumentów, integracje systemów, rozwój analityki, automatyzacja w placówkach.

JACEK KOWAL
Członek Zarządu Grupy PSB

Dzisiaj wygrywają zespoły. Jeśli mamy problem, łatwiej rozwiązać go w grupie. A nasze „wspólnie” opiera się na solidnym fundamencie, gdyż zaczynamy od dobrej komunikacji z partnerami. To przekłada się na transparentność, zaufanie i jakość współpracy.

MACIEJ STRYCHALSKI
Dyrektor Marketingu Klimas Wkręt-Met

W tym roku staramy się jeszcze bardziej myśleć kategoriami naszego klienta, dlatego wprowadzamy do naszej oferty dodatkowy asortyment, żeby dotrzeć do nowych segmentów rynku i budować przekonanie, że jesteśmy firmą dla wszystkich. Stawiamy też bardzo mocno na to, by oferta była bardzo dobrze skorelowana z tym, jak wyglądamy na półkach. Mamy opracowane nowe standardy merchandisingowe.

PIOTR DAUKSZA
Prezes Zarządu H+H Polska

Zawsze pamiętamy o partnerstwie, o tym, że jesteśmy partnerem w budowaniu ścian. Co to oznacza? Przede wszystkim zaufanie i wzajemne zrozumienie, szczególnie w trudnych momentach. Z naszej strony musimy zapewnić szybko reagującą na potrzeby rynku i jednocześnie elastyczną organizację, zwłaszcza w zakresie sprzedaży.

WOJCIECH ZIEMLIŃSKI
Prezes Zarządu Sika Poland

Obserwujemy na rynku trend, który pokazuje, że hurtownie budowlane, składy, takie jak PSB, potrzebują specjalizacji. Jesteśmy doskonałym partnerem, który może taką specjalizację dać. Na targach w Kielcach promujemy koncept pod nazwą centrum hydroizolacji. Rozwiązanie polega na tym, że w jednym miejscu możemy zaspokoić wszelkie potrzeby klienta w zakresie wszystkich problemów związanych z zabezpieczeniami wodnymi.

ŁUKASZ TUNKIEWICZ
CEO Marbud

Liczę, że nowa strategia Grupy PSB pomoże w ograniczeniu kosztów. Centrala bardzo stawia na informatyzację, wyeliminowanie papieru, czego do tej pory bardzo brakowało. Kolejną rzeczą są wspólne zakupy, wspólne uzyskiwanie cen. Do tej pory to działało, a powinno działać jeszcze lepiej, ponieważ w grupie jest siła.

SZYMON BIGUS
Członek Zarządu BAT

Kiedy w 2020 r. w całej Polsce zaczął się boom sprzedażowy OZE, skonsumowaliśmy go bardzo dobrze. W PSB jesteśmy prekursorem, jeśli chodzi o sprzedaż mikroinstalacji fotowoltaicznych. Dzisiaj montujemy też setki pomp ciepła. Zielona transformacja rozpoczęła się w naszej organizacji w 2019 r., kiedy nikogo jeszcze nie martwiły wysokie rachunki za prąd. Wyłożyliśmy wtedy na naszych dachach około 900 kW mocy fotowoltaiki oraz zamontowaliśmy 17 pomp ciepła. Zwrot z inwestycji, który wtedy był wyliczany na 6,5 roku, skrócił się do 3 lat.

ANDRZEJ ULFIG
Prezes Zarządu Selena SA

Jako dystrybutor chemii budowlanej w Polsce przez cały czas obserwujemy rynek i pojawiające się na nim potrzeby i trendy. Reagujemy szybko, gdyż w centrum naszych działań zawsze pozostaje klient. Od lat wdrażamy założenia gospodarki cyrkularnej, m.in.: optymalizujemy procesy technologiczne, wprowadzamy innowacje w produktach. Przykładem są nasze piany: Tytan 65, o zwiększonej wydajności, która obchodzi w tym roku 25-lecie, czy najnowsza – Low-Ex Green, której receptura oparta jest częściowo na surowcach pochodzących ze źródeł w 100% odnawialnych.

AGNIESZKA PUC
Współwłaściciel Domlux Market Mrówka

Dzisiejszy klient, przestępując próg marketu czy składu budowlanego, chce się poczuć indywidualnie. Potrzebuje sprzedawcy, który zna jego potrzeby i wie, z jakimi wymaganiami może się spotkać w przypadku obsługi. Klient ten stawia na dopasowany i dostępny wyłącznie dla niego lokalnie produkt.

JAROSŁAW BIENIAS
Dyrektor Sprzedaży i Marketingu Rawlplug

Sukces producenta u dystrybutora zależy bezpośrednio od wachlarza usług, które może świadczyć. Cena bywa sprawą wtórną – dziś kluczowym elementem oferty jest umiejętność dostosowania się do potrzeb swojego partnera handlowego. Dlatego wyspecjalizowaliśmy swoje kanały sprzedaży, by oferować dystrybutorom rozwiązania uwzględniające ich konkretną specyfikę. Wprowadziliśmy też shop-in-shopy, czyli modułowe ekspozycje, pozwalające nam stworzyć u nich nasze sklepy. Ich elastyczność w prezentacji i komunikacji oferty jest na tyle duża, że możemy je dostosować i pod klienta inwestycyjnego, i pod DIY.

TOMASZ BEZAK, WOJCIECH BEZAK, PAWEŁ BEZAK
Współwłaściciele Omega

Jeśli chodzi o rynek tradycyjny, czyli hurtownie, w dzisiejszych czasach każdy może dysponować świetną ceną, a transport to jest standard. Musimy się wyróżniać czymś więcej. Relacje między naszymi pracownikami a klientami muszą być na najwyższym poziomie. Staramy się m.in. organizować cykliczne szkolenia dla naszych sprzedawców, jak i klientów, z którymi chcemy mieć silniejszą więź.

Archiwum: Grupa PSB

open