
PRZEBUDOWA STACJI KOLEJOWEJ WARSZAWA ZACHODNIA
Jedna z najważniejszych stacji warszawskiej linii średnicowej – Warszawa Zachodnia – aktualnie przechodzi gruntowną modernizację. Stacja jest na ósmym miejscu w Polsce pod względem przepustowości, zatem jest to bardzo ważny węzeł komunikacyjny na poziomie krajowym, co tłumaczy, dlaczego to właśnie Warszawa Zachodnia wśród warszawskich dworców przechodzi renowację jako pierwsza.

Zaangażowanie PERI Polska w tę imponującą rewitalizację obejmuje konstrukcję żelbetową podziemnej hali dworcowej, połączenie tunelowe między peronami oraz przystanki dla planowanej podziemnej linii tramwajowej o powierzchni całkowitej prawie 29 000 m2. W systemach PERI aktualnie jest wykonywane 16 000 m2 stropów metodą tradycyjną (h=5,34 do 6,46 m i grubości 40 do 90 cm) oraz 13 000 m2 metodą podstropową; ponad 700 m.b. ścian jednostronnych, 200 sztuk słupów metodą tradycyjną i ok. 180 sztuk słupów ciśnieniowo w części podstropowej, dodatkowo 2100 m.b. ścian peronów oraz 20 kompletów schodów z barierami w technologii betonu architektonicznego.
Jednak to, co w trakcie realizacji widoczne jest najbardziej, to rusztowanie PERI UP zamontowane pod zadaszeniem stacji. Rusztowanie osiągnęło w szczytowym momencie powierzchnię 35 000 m2, 200 m długości i 150 m szerokości. Obiekt znajduje się na wysokości 11 metrów nad podróżnymi, docelowo przykryje osiem peronów. To nie tylko imponujących rozmiarów platforma do wykonania robót poszycia zadaszenia – rusztowania PERI UP posłużyły także do montażu samej konstrukcji dachu jako wieże podporowe oraz w postaci platform dostępowych do wykonania styków konstrukcji. Dodatkowo zastosowano je jako rusztowanie elewacyjne posadowione bezpośrednio na gruncie i na wspornikach mocowanych do ściany budynku.
Największym wyzwaniem tego przedsięwzięcia jest dotrzymanie terminowości prac rusztowaniowych wraz z obsługą inżynieryjną w zakresie doboru i zaprojektowania rusztowań dla skomplikowanego technicznie obiektu. Wiąże się to z wymogiem pełnej dostępności logistycznej rusztowań oraz deskowań dla prac prowadzonych w systemie dwuzmianowym, siedem dni w tygodniu. Dodatkowo musiały być dostępne ogromne potencjały sprzętu jednego typu, zgodnie z wymagającym harmonogramem prac. Zadania nie ułatwiała skomplikowana konstrukcja, która w części tunelowej zawiera rozpory poziome. Wymagająca realizacja zadaszenia, stropów i ścian jednostronnych musiała się odbyć sprawnie oraz bezpiecznie. Technolodzy z biura technicznego PERI projektowali deskowania i rusztowania dla czterech różnych segmentów stacji realizowanych w tym samym czasie.
Zastosowane rozwiązania PERI:
- Wykonanie wielopoziomowych platform roboczych z systemu PERI UP FLEX opartych na dźwigarach kratowych przerzuconych ponad torowiskiem kolejowym.
- Szybkie w rotacji kozły oporowe SB oraz wysokonośne rozparcia przeciwległych ścian jednostronnych w podziemnej części segmentu 1.
- Lekkie deskowanie panelowe Domino z możliwością łączenia na gumach uszczelniających dla obstawek stropów w metodzie podstropowej, a także łatwe w montażu i demontażu podparcia niskich stropów peronowych przy użyciu podpór MULTIPROP 120 oraz deskowania MULTIFLEX.
- Zabezpieczenia otwartych krawędzi przy użyciu siatek systemu bezpieczeństwa PROKIT.
- Słupy 1,0 x 1,0 m wykonywane bezściągowo dzięki deskowaniu słupów TRS 120 z pełnym systemem BHP.
- Podbudowa wysokich stropów na wieżach MULTIPROP montowanych w pozycji poziomej, dopasowana do tymczasowych rozparć ścian szczelinowych.
- Platforma VARIOKIT na rusztowaniu podporowym PERI UP FLEX na kontener do prefabrykacji blachy zapewniająca bezpieczeństwo na wysokości 14 m.
Korzyści dla klienta:
- Zapewnienie w wymaganych terminach frontów robót dla poszczególnych podwykonawców.
- Bezpieczne i w pełni funkcjonalne rusztowanie dla monterów konstrukcji Dworca Zachodniego.
- Możliwość elastycznego kształtowania rusztowania w dowolnym czasie realizacji obiektu, co zapewnia swobodny dostęp do konstrukcji budynku.
- Szybka realizacja zamówień sprzętu składanych przez klienta.
- Projekty technologiczne z uwzględnieniem etapowania prac oraz doradztwo techniczne w każdym czasie.
- Pewność dostaw wymaganego potencjału deskowań ściennych, rusztowań podporowych oraz kozłów oporowych.
- Wysokie bezpieczeństwo prowadzonych robót dzięki systemom PERI.
Zastosowane systemy PERI:
- Platformy robocze PERI UP Flex.
- PROKIT EP 110.
- Deskowanie ramowe TRIO.
- Kozły oporowe SB.
- Deskowanie ramowe DOMINO.
- Aluminiowe podpory stropowe MULTIPROP.
- Dźwigarowe deskowanie stropowe MULTIFLEX.
- Zestaw inżynieryjny VARIOKIT.
Już dziś widać, że dzięki przebudowie stacja zyska zupełnie nowe oblicze. Według prognoz znaczenie stacji w komunikacji Warszawy ma stale rosnąć. Aktualnie jest montowane spektakularne zadaszenie przepuszczające światło, dzięki któremu możliwa będzie redukcja zużycia energii na oświetlenie hali. Dodatkowo jest poszerzany tunel z kasami, budowany nowy peron oraz przejście podziemne do dzisiejszego peronu ósmego, a także podziemne przystanki tramwajowe. Powstaną tam też nowe windy i ruchome schody. Pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, aby przesiąść się z tramwaju do pociągu. Generalny wykonawca, firma BUDIMEX SA, deklaruje zakończenie prac w 2023 roku.
Zdjęcia archiwum PERI Polska