MODA NA SALONACH BIZNESOWYCH
Prezes ubiera się u Prady? A może jego strój jest zbyt od parady? Jakie trendy obowiązują na biznesowych salonach? Jak moda zmieniła się w ostatnich latach? Jakie błędy popełniane są najczęściej? O tym w rozmowie z Natalią Chylińską opowiada kreatorka wizerunku, psycholog oraz certyfikowany coach life&biznes – ANETA WABIŃSKA.
Natalia Chylińska: Czym jest osobista marka? Kto jej właściwie potrzebuje?
Aneta Wabińska: Marka osobista to połączenie wielu elementów składających się na szeroko rozumiany wizerunek oraz cech osobowości. Każdy z nas powinien zadbać o swój wygląd, bo to jest element, który wiele o nas mówi i wpływa na sposób odbioru naszej osoby przez innych.
N.Ch.: Jakie obecnie trendy królują w modzie biznesowej?
A.W.: Warto zauważyć, że ta moda obecnie wygląda nieco inaczej niż w czasach sprzed pandemii. Zdecydowanie widać rozluźnienie stylu. Nie jest on już tak bardzo elegancki u osób na najwyższych stanowiskach i często jest odstępstwem od przyjętego wcześniej w firmach dress code. To w tej chwili bardziej styl casual i smart casual. Niekoniecznie to musi być garnitur z krawatem. Najczęściej u panów to dobra koszula, marynarka sportowa, materiałowe spodnie lub granatowe dżinsy. Zarówno wielu panów, jak i pań preferuje obecnie styl sportowej elegancji z odrobiną luzu, ale przy zachowaniu dobrej jakości. Idealny biznesowy wizerunek cechuje przede wszystkim wysoka jakość ubrań oraz dobry, a zarazem współczesny krój dopasowany do sylwetki. Warto inwestować w takie rzeczy. Ubrań nie musi być dużo. To mogą być kluczowe rzeczy we właściwych kolorach, by później składać je w nowe zestawy. Jeśli garderobę kompletuje osoba z mniej zasobnym portfelem, to zawsze polecam wybieranie rzeczy o podobnych krojach co te z najwyższej półki, ale ze sklepów z markami cenowo bardziej dostępnymi. Trzeba znać także swój typ urody, aby odpowiednio dobierać kolory garderoby.
N.Ch.: Jak ocenić, w jakich kolorach będziemy wyglądać najlepiej?
A.W.: Pomagam w rozpoznaniu swojej palety barw, odpowiednich fasonów i zestawów dodatków, aby dopracować swój wizerunek. To właśnie te dodatki decydują o stopniu indywidualizmu wizerunku biznesowego. Przykładowo osoby na wysokich stanowiskach, np. prezesi czy właściciele firm, mogą wyróżnić swój strój, dobierając trampki do garnituru, a innym pracownikom już taki zabieg nie przystoi, jeśli nie uwzględnia tego przyjęty w firmie dress code. Możemy nosić wszystkie kolory, ale istotny jest tu odcień. Warto wykonać taką profesjonalną analizę kolorystyczną i poznać swoje odcienie. Czy są one ciepłe, chłodne czy może zimne. Będą aktualne do końca życia. Ta wiedza ułatwi kompletowanie garderoby.
N.Ch.: Dress code w firmach to już standard? Pracownicy otrzymują odpowiednie wytyczne
wraz z rozpoczęciem pracy?
A.W.: Nie wszędzie jest on oficjalnie narzucany. Osobiście uważam, że powinien być, bo pracownicy nie zawsze przychodzą do pracy odpowiednio ubrani. Pozwalają sobie np. na krótkie spodenki w biurze albo zwyczajnie ich wygląd nie jest schludny. Warto zatem rozpisać odpowiednie wskazówki dla poszczególnych szczebli pracowników w danej firmie. Wiadomo, że inne zasady mogą obowiązywać kadrę zarządzającą, a inne pracowników na niższych szczeblach. Dress code sprawdza się szczególnie w instytucjach takich jak banki, urzędy, kancelarie.
N.Ch.: Garnitury wśród biznesmenów to wciąż najczęściej wybierany strój?
A.W.: Garnitury odchodzą już do lamusa. Coraz rzadziej odbywają się spotkania na tak wysokim stopniu formalności, że się po nie sięga. Wszystko też zależy od gałęzi biznesu, bo w niektórych wciąż są podstawą. W czasie pandemii przyzwyczailiśmy się jednak do spotkań online, gdzie strój był dużo mniej formalny. Obecnie króluje sportowa, wyrafinowana elegancja. Mam tu na myśli marynarki z dzianiny czy cienkiej wełny, do tego koszula, ale już bez krawata, i do tego materiałowe spodnie. Wciąż jednak wszystko musi być z najwyższej jakości materiałów.
N.Ch.: Jakie detale u panów mogą wyróżnić ich strój?
A.W.: Bardzo dobrze wyglądają poszetki. Pasują nawet do marynarki z T-shirtem i dżinsów. Niezwykle ważne są także buty. Mogą być eleganckie półbuty, sztyblety ze skóry lub zamszu, obuwie, które w swoim stylu łączy elementy obuwia eleganckiego i sportowego. Wielu panów stawia na zegarki bardzo dobrych marek lub popularne obecnie smartwatche. Mogą być klasyczne lub stylizowane na militarne czy na bransoletach. Najważniejsze jest jednak to, aby całość była odpowiednio dobrana pod kątem indywidualnej analizy kolorystycznej.
N.Ch.: W modzie bizneswoman spodnie czy spódnica? Co dzisiaj gwarantuje sukces wizerunkowy pań?
A.W.: Zarówno spodnie, jak i spódnice są często wybierane, ale obecnie panie najchętniej sięgają jednak po sukienki, bo są wygodniejsze. To także efekt zmian po pandemii. Najczęściej szyte są one z materiałów bardziej miękkich, np. wełny czy bawełny. Styl pozostaje jednak neutralny i klasyczny. Należy tu raczej stawiać na kolor, a nie mnogość wzorów czy ozdób. Coraz częściej panie rezygnują z butów na obcasie czy szpilek na rzecz wygodniejszego obuwia, ale wciąż eleganckiego. To także efekt rozluźnienia po pandemii.
N.Ch.: Czego panie w biznesie powinny koniecznie unikać?
A.W.: Wybieramy styl, krój, który nie odsłania za dużo. Jest taka zasada: im więcej ciała odsłaniasz, tym więcej władzy oddajesz. Podkreślanie seksowności jest nie na miejscu, więc ważny jest dobór nawet wysokości szpilek, ale podkreślenie kobiecości w subtelny sposób jest jak najbardziej na miejscu.
N.Ch.: Na co jeszcze uważać?
A.W.: W biznesie nie sprawdzają się zbyt jaskrawe lub wzorzyste ubrania. Ponadto błędem jest brak makijażu u pań, bo jest to nieodłączny element wizerunku, ale w biznesie musi być on stonowany. Uwagę należy zwrócić także na fryzurę pasującą do kształtu twarzy.
N.Ch.: To jeszcze jedno. Gotowy model z wieszaka w salonie czy może szyty na miarę?
A.W.: Jak najbardziej można skorzystać z garniturów szytych na miarę. Staje się to coraz bardziej popularne wśród biznesmenów wysokiej klasy i nie tylko. To gwarancja superjakości, a także idealnie dobranego fasonu.
ANETA WABIŃSKA
Kreatorka wizerunku i marki osobistej, stylistka, psycholog, certyfikowany coach. Od ponad 15 lat z pasją kreuje wizerunek prywatny oraz biznesowy, równolegle prowadzi praktykę psychologiczną i coaching biznes.
wabinska.com.pl